Diverse vragen!

05-01-2018 om 19:34 uur

Goedenavond allen,

Ik heb sinds woensdag weer een puffer (salbutamol). De laatste keer dat ik een puffer had was ik 4 of 5 jaar. Dit is tijdelijk als een hulpmiddel zodat het hopelijk wat beter gaat met voetballen. Ik moet namelijk 31 januari pas voor een longfunctie test doen. Ik ga als het goed is maandag weer beginnen met trainen en ik ga nog op wintersport.

Nu heb ik een paar vraagjes:

1. De longarts gaf aan dat ik een kwartier voor inspanning een puf moet nemen. Voor een training is dit natuurlijk een duidelijk. Maar voor een wedstrijd, moet ik de puf dan innemen voor de warming up of echt voor de wedstrijd? Bij ons is een warming up heel rustig, de wedstrijd speel ik meestal als linksbuiten, dus dat is veel sprinten!

2. Ik ga binnenkort op vakantie naar Frankrijk (wintersport). Dus dat is ook een redelijke inspanning. Moet ik al een puf nemen voor ik ga snowboarden? Ik lees en hoor veel dat berglucht goed is voor mensen met benauwdheid, maar ik lees ook dat kou lastig is voor dat soort personen.

3. In de bijlage van de apotheek staat dat ik de puf eerst moet ontluchten door 3x in de open lucht te spuiten. Is dit echt nodig, dit heeft de apotheek namelijk niet verteld?

Dit waren al mijn vragen.
Ik lees graag jullie reacties!

Groetjes,
Claudia

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 20:49 uur

Heb je bij een wedstrijd tijdens de warming up al last of pas tijdens de wedstrijd? Je moet denk ik een beetje uitproberen wat voor jou goed werkt. In principe werkt de salbutamol ongeveer vier uur dus bij een normale voetbalwedstrijd is dat lang genoeg en hoef je niet bang te zijn dat je het te vroeg neemt.

Voor wintersport geldt ook, uitproberen. Bij mij hangt het af van het weer (bij mist of strenge kou heb ik sneller last). Neem je puffer iig mee als je gaat skiƫn. Als het weer omslaat en je toch last krijgt, kan je even wat gaan drinken, een puf nemen en weer even op adem komen

Voor je een nieuwe puffer in gebruik neemt moet je een paar keer in de lucht sprayen en ook als je hem lang niet gebruikt hebt, verder niet.

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 21:55 uur

Bedankt voor je reactie Daantje!

Meestal merk ik het pas tijdens een wedstrijd. Na een aantal sprints voel ik mijn benen heel moe worden en ben ik echt aan het happen naar adem. Ik zal de eerste wedstrijd op 3 feb even proberen, ik moet daarvoor nog naar de longarts, dus ik zou het dan ook aan haar kunnen vragen.

Wat betreft de wintersport ga ik het ook even proberen de eerste dag.

Ik zal morgen gelijk de puffer ontluchten, dat heb ik namelijk nog niet gedaan. Bedankt voor je reactie!

Login of registreer om te reageren
05-01-2018 om 22:31 uur

Voor mensen die last van kou hebben tijdens sporten is er de airtrim masker dit masker zorgt ervoor dat de lucht verwarmt wordt die je inademt. Heb dat masker ook en werkt bij koude erg goed.

Login of registreer om te reageren