Nieuwe gebruikers

16-06-2017 om 08:20 uur

Er komen vaak nieuwe gebruikers wellicht is het handig om een gebruiksrichtlijn zonder betuttelend of belerend te zijn ergens aan het begin te zetten. Het komt steeds vaker voor namelijk dat nieuwe gebruikers berichten dubbel plaatsen of zich niet voorstellen.

Login of registreer om te reageren
09-08-2017 om 19:20 uur

Waar gaan we hier off topic dan? Jij bent 4 maanden lid van dit forum, ik 12 jaar en heb het mede opgericht. Ik verbaas me enorm dat je meent dat er off topic is gepost terwijl er precies 2 posts zijn geplaatst welke jij mogelijk niet voor 100% in orde acht? Heel vreemde reactie daar slechts inhoudelijk is gereageerd op de OP.

Login of registreer om te reageren
09-08-2017 om 21:19 uur

Ik houd er ook niet van om me verplicht voor te moeten stellen, een groot voordeel van het internet is toch juist dat je alleen hoeft te delen wat je kwijt wil en verder anoniem kan blijven.

Login of registreer om te reageren
10-08-2017 om 05:27 uur

Voor zover ik me kan herinneren heb ik me ook niet officieel voorgesteld, ben er gewoon per toeval ingerold...

Login of registreer om te reageren
17-11-2017 om 02:53 uur

Dank voor alle reacties hier. Mijn gedachten gaan niet uit naar een verplichte voorstel ronde, ook niet dat mensen anonimiteit zouden moeten opgeven. Ook heb ik geen enkele behoefte om te betuttelen, te regelen en of in iemands vrijheid te treden. Maar zoals vele andere topics gaat ook dit topic een kant op die een starter nooit bedoeld heeft. .... Meen ook dat er in een ander topic voorgesteld werd (als advies) om in het profiel een mogelijkheid te maken welke longziekten iemand heeft, ook zijn er in het verleden wel diverse topics over etiquette of andere forum aanwijzingen geweest.

Voorop staat dat ik het jammer vind dat mensen die zich voorstellen dit soms in meerdere topics doen, of iemand die in nood een vraag stelt dit in meerdere topics doet in de hoop gezien te worden. Het joehooeee hier ben ik effect. Vervolgens moeten die weer gewijzigd, verwijderd, bij elkaar gevoegd of soms anderszins bewerkt worden. Voor mensen die nood hebben geldt vaak een oud chinees spreekwoord ... "... in een vol kopje thee kan geen thee meer bij ...", juist die forumgebruikers moeten alle ruimte hebben om hun verhaal te kunnen doen.

Maar .... na maanden weer in te lezen vind ik inmiddels wel meer zaken jammer en verbaas ik me regelmatig.

- Meer en meer zie ik dat iemand een topic opent, diverse leden de moeite nemen om daar op te reageren er verder door de starter van het topic verder niet op gereageerd wordt.
- Dat een topic een kant op gaat of verzand in een discussie die daar niet thuis hoort en dat er besloten moet worden om een topic dan maar te sluiten.
- Dat er in diverse topics toch meer en meer direct op de persoon gespeeld wordt.
- Dat er zelfs topics zijn waar iemand helemaal geen reactie krijgt.

Het lijkt steeds meer een internet forum te worden zoals er tientallen van zijn, zonder forumbeleid, zonder enige binding, waar elke gebruiker iets dumpt of een vraag stelt naar zijn of haar behoefte. Meer 'asynchroon' met elkaar overleggen en gebruiken. Ben blij dat het een forum voor en door iedereen is, zo breed mogelijk toegankelijk is voor iedereen, zo moet dat ook blijven, waar iedereen terecht kan met een vraag of voor advies. Waar iedereen, vanuit verschillende achtergronden en culturen, terecht kan met haar of zijn verhaal en waar ieder gerespecteerd wordt.

Mijn verbazing zal als grondslag hebben dat ik maanden (gelukkig) geen internet heb gehad en minder contact met de beschaving heb gehad. Vaak waren mijn enige metgezellen de elanden en de herten en kwam mijn voedsel zo uit het bos, het water of van eigen veld. Bij meerdaagse tochten moest ik vaak, als ik niet van hut naar hut trok, eerst een onderkomen voor de nacht maken. In algemeen was de dichtstbijzijnde Lidl 50- 75 kilometer of meer verderop.

Ben blij te zien dat vrijheid, nog steeds, hand in hand gaat samen met de daar bij behorende verantwoordelijkheid. Vaak geldt daarbij wel hoe groter de vrijheid hoe groter de daarbij behorende persoonlijke verantwoordelijkheid en zelfreflectie, zo moet ook ik mezelf dat steeds voor ogen houden.

Het wordt misschien tijd om permanent die solitaire levenswijze op te zoeken.

Login of registreer om te reageren
17-12-2017 om 21:40 uur

Je komt nogal negatief over moet ik eerlijk zeggen. Misschien is de laatste zin van je tirade de meest zinvolle.
Dit is een internetforum, mensen zijn, gelukkig, allemaal anders en je zal het nooit ergens precies zo krijgen hoe jij het perfect acht. Men zou depressief worden van je bericht zeg.

Login of registreer om te reageren
24-12-2017 om 03:43 uur

Dat jij het negatief ervaart vind ik erg jammer en zeer spijtig, mijn gedachten gaan dan uit naar aan de opmerking die een prof altijd maakte: " ... waar je een conclusie maakt over de ander zeg je meer van jezelf dan van de ander! ...".

Het is maar goed dat iedereen anders is, over mijn tekst, die jij duidelijk als " tirade" ervaart en zo betiteld, denk ik anders en is beslist niet zo bedoeld en zeker niet om naar een "ideaal" of "perfectie" te streven of te gaan, jammer dat jij dat zo ervaart. Vind het zoals al gezegd erg spijtig dat jij dit zo ervaart, ben blij dat jij je gevoelens daarover goed en op een duidelijk opbouwende en positieve wijze kan ventileren, ben je dankbaar voor deze opbouwende en zinvolle bijdrage, heb bewondering voor de wijze waarop je dit doet en ga ik hier graag positief mee om en kan ik zeker wat met jouw bijdrage, dank je daarvoor.

In mijn ogen is het longforum een internetforum waar de gebruikers een groep mensen zijn van een constant veranderende samenstelling, waar mensen komen en gaan, een afspiegeling zijn van de maatschappij, waar ieder zichzelf en de ander respecteert en waar ieder zijn of haar verhaal kwijt kan. Waar elke gebruiker andere ideeën, gedachten, gevoelens en een andere mening heeft hetgeen een heel natuurlijk aspect is, daar gaat het forum uiteindelijk over. Naar mijn idee verliezen sommigen echter uit het oog dat achter elke post, bericht, verhaal of emotie een mens van vlees en bloed zit met gevoelens met zijn of haar verhaal, op dat moment in haar of zijn persoonlijke omgeving en situatie. We kennen (ik ken) de ander niet, zit er niet bij of naast wanneer de ander een bericht plaatst of wanneer en in welke toestand de ander mijn bericht leest, ik realiseer me maar al te goed dat ik vaak niet de precieze achtergronden van de ander ken. Niet de emotie ken van de ander op moment dat die een bericht leest of plaatst al kan ik die soms ervaren uit het geplaatste bericht. De communicatie is vaak erg beperkend en mist er juist een groot deel van de communicatie die we als mens gebruiken, namelijk het non verbale. Zo kan ik alleen reageren op wat de ander in een bericht "direct" of indirect reflecteert en verteld, dat maakt het vaak al moeilijk genoeg en leeft bij mezelf het idee dat ik daar respectvol, eerlijk, voorzichtig en behoedzaam mee om moet gaan.

Zelf ga ik graag in rechte verhoudingen om met anderen, benader en behandel ik anderen zoals ik zelf behandeld en benaderd zou willen worden. Naar mijn idee is de ander dat waard en verdient elk mens, elke gebruiker, van dit forum dat. Hou mezelf vaak voor ogen en in gedachten dat elke gebruiker met haar of zijn bijdrage juist in en door die bijdrage ook kwetsbaar is.

Hoe elk mens een forum gebruikt, de ander behandeld en benaderd moet elk mens (gebruiker) voor zichzelf weten, tenslotte verschillen we allemaal van achtergrond, cultuur, normen, waarden, gebruiken en leeftijden. Voor mezelf hanteer ik, hoe groter de vrijheid hoe groter de verantwoordelijkheid die ik heb, al lukt dat jammer genoeg niet altijd helemaal.

Wens je een fijne en een hele goede kerstdagen en een heel fijn 2018.

Login of registreer om te reageren
27-12-2017 om 06:34 uur

@Reuzenkakatoe en @Gwenny en @Vonjot,
Heel goed om nieuwe gebruikers te begeleiden en/of
adviseren bij het voorstellen.
Ik ben bepaald geen computer-nerd, maar zo moeilijk
zijn de huidige regels nou ook weer niet.
Ik ben het met Marcus eens,
Nieuwe gebruikers, zoals ikzelf een aantal maanden geleden,
komen met een vraag, opmerking of een verhaal waar de wanhoop en emoties zelfs door de computer vanaf spatten.
Het belangrijkste is dan dat er gereageerd wordt, dat er contact
gemaakt en gevoeld wordt. Weten dat je er niet alleen voor staat,
ook al is dat anoniem en via het internet is heel waardevol.

Login of registreer om te reageren
03-01-2018 om 15:28 uur

Ik ben hier nieuw en zal het inderdaad fijn vinden als er reacties kwamen op mijn berichtjes.
Echter weet ik ook niet precies of ik het wel goed doe qua plaatsen en of mensen het lezen.
Goed dat het even onder de aandacht wordt gebracht denk ik.

Groetjes :)!

Login of registreer om te reageren
06-01-2018 om 18:01 uur

Ik snap er niets van. Wat is een BBCode en waar vind ik die?

Login of registreer om te reageren