Rookverslaafd, eigen schuld of niet?

06-12-2017 om 09:29 uur

Met stijgende verbazing volg ik de discussie die nu op de media is losgebarsten na de uitzending van Jinek gisteravond. Twee rokers spannen tezamen met advocate Ficq een rechtszaak aan tegen de tabaksfabrikanten.
Op zich prima!
Maar wat ik wel onbegrijpelijk vind in dit verhaal is, ze willen geheel de schuld neerleggen bij de fabrikant, ook voor het feit dat ze ooit zelf begonnen zijn.
Man (40) was al 28 jaar roker! Dan was hij dus op zn twaalfde begonnen! Hoe is dat mogelijk?
De andere, vrouw (25) is nog gezond, maar verwacht kennelijk dat ze ooit de schadelijke gevolgen gaat ondervinden. Het lukt haar niet om te stoppen.
Natuurlijk wil ik ook de tabaksrook de wereld uit, graag zelfs. Maar dit lijkt mij toch niet helemaal de goede insteek.
Of wel? Wat is jullie mening hierover?
Ik heb ook gerookt, van mijn 18e tot mijn 26e. Nooit meer dan max 10 per dag. Ik mocht thuis niet roken, dat scheelt misschien. Maar toen ik zwanger wilde worden, ben ik cold turkey gestopt.

Login of registreer om te reageren
06-12-2017 om 16:02 uur
Reactie op joop60

Misschien kan onze advocaat de mogelijkheid onderzoeken om de
Nederlandse Staat (mede)aansprakelijk te stellen voor de tabaks-
doden.

Toch blijf ik er bij dat de rol van de tabaksindustrie in het corporatistische samenwerkingsverband nog lang niet is uitgespeeld. Kijk maar met hoeveel tam-tam de nieuwe productielijn voor de IQOS van Philip Morris in Roosendaal is geopend en hoe daar in de media schaamteloos reclame voor is gemaakt. Dat zou een Nederlandse producent van e-liquid niet hoeven proberen. Dan stond de NVWA direct voor de deur om de boel te sluiten.
De zaak van de IQOS (HnB) is allang afgekaart in de hoogste kringen.

Ik speel nu even advocaat van de duivel.
Het is goed mogelijk dat de Staat zelf aandringt op een proces tegen haar en dat "bekostigd" wordt via allerlei gesubsidieerde clubjes om zichzelf bij veroordeling in een positie te manoeuvreren dat zij niet onder een verbod of strengere restricties op tabaksartikelen meer uit kan. Hoe het verlies van inkomsten te compenseren laat zich raden:
Door bv. dampen (e-liquids) te taxeren!
Als het op belastingheffingen aankomt dan is plots de creativiteit van staatswegen eindeloos.

Login of registreer om te reageren
06-12-2017 om 16:07 uur

Astma is ook niet rook gerelateerd! Maar ik denk wel als iedereen stopt dat de wachtkamers leger worden bij veel artsen.
Ik denk ook dat de regering er teveel aan verdient en onder 1 hoedje samenwerkt met de tabaksindustrie, dan kun je zeggen gezondheidszorg kost ook veel maar rokers worden vaak minder oud dus bespaar je aan de andere kant weer.
Als de regering wil zouden ze veel meer eraan doen.

Ik vind het zeker een stukje eigen verantwoording maar gelijk ook een gemeen spelletje van de tabaksindustrie/regering, nicotine is allang niet meer het slechtste wat erin zin,al die andere middelen zijn nog veel erger.
En minder nicotine helpt niet, dan rook je gewoon meer.(zie de light sigaretten maar)

Dat op 12 jarige leeftijd gaan roken is niet altijd door ouders te voorkomen, mijn ouders rookten zelf, dat waren de jaren 70.
Dan ruik je het bij een ander niet en je begint op die leeftijd stiekem te roken.
Het ligt er ook aan in wat voor omgeving je opgroeit, je vrienden, school enz.

Stoppen kan zeker maar bij iedereen werken verslavende middelen anders, ik heb ooit een longarts gehad die zei:roken is de ergste verslaving , juist omdat het overal zo geaccepteerd was.

Het enige goede aan zo'n rechtzaak is de aandacht die erheen gaat, zodat naar boven komt hoe het werkt en hoe slecht het is.

Login of registreer om te reageren
06-12-2017 om 18:16 uur

Misschien gek dat ik hier reageer, ik heb nooit gerookt, en heb longkanker.
De oorzaak daarvan zal ik nooit weten, maar er is een reƫle kans dat het komt door rook in te ademen naast het sportveld, of vroeger op feestjes, van andere rokers.
Ik reageer eigenlijk op de vraag, eigen schuld of niet?
Ik werkte voor ik ziek werd als sportleerkracht op een middelbare school, ik gaf sport aan jongeren tussen de 12 en de 15 jaar.
Het valt op dat het roken bij jongeren in de loop der jaren minder is geworden, maar toch zijn er nog een behoorlijke groep rokers, en meestal heeft dat niet te maken met welke vrienden ze hebben, maar wel met hun thuissituatie.
Als de ouders roken, en alcohol gebruiken, in het bijzijn van hun kinderen, dan is de kans heel groot dat jongeren dat gedrag gaan overnemen, omdat ze dat zien als normaal gedrag.
Op die leeftijd zijn jongeren nog te jong om te denken aan later, wat het roken kan betekenen voor hun gezondheid.
Op de leeftijd dat ze zich wel bewust zijn van de gevaren, en ook echt beseffen dat het hun ook kan overkomen zijn ze vaak al verslaafd.
Het is dus vaak niet een keuze, ze rollen er gewoon in, en dat is heel jammer.

Login of registreer om te reageren
06-12-2017 om 18:23 uur

Tja...
17 jaar geleden bij mijn longrevalidatie was een mw aan de zuurstof. Verbaasd was ik wat ik toen zag: zuurstof even uit, snel sigaretje en heel benauwd weer aan de zuurstof om bij te komen.
Dat gaf mij aan hoe bizar verslavend een sigaret is voor velen.

Login of registreer om te reageren
06-12-2017 om 23:18 uur

Roken is inderdaad bizar verslavend, het is uit schaamte dat ik echt ben gestopt want oh wat schaamde ik mij als ik weer naar de longarts moest en eerlijk vertelde het is weer mislukt om te stoppen.
Zo lief en begrijpend mijn longarts ook was des te meer ik mij schaamde,uiteindelijk was de 1e reden mijn gezondheid om te stoppen maar de schaamte heeft mij het laatste zetje gegeven.
En hoe vreemd het ook klinkt voor een niet roker, voor mij is dit de moeilijkste actie geweest wat ik ooit heb gedaan waar ik zelf invloed op had.
Vooral omdat roken toen zeker nog volledig geaccepteerd werd, buiten roken was zelfs asociaal in die tijd, dat hoorde niet, de wereld op zn kop.

Login of registreer om te reageren
07-12-2017 om 06:43 uur

"Rookverslaafd, eigen schuld of niet?"
Ik denk zo:
"Roken - eigen keus of niet?"

:>

Login of registreer om te reageren
07-12-2017 om 07:43 uur

Ik denk ,alles bij de of longarts komt of bij welke instelling dan ook,rook nu men vraagt niet wat voor werk doen uw,ik vindt dit negens op slaan .
Maar goed roken is ook niet goed mee eens maar roken is niet alle tijd eigen schuld .
Soms gaan die dingen nou niet anders.

Login of registreer om te reageren
07-12-2017 om 11:37 uur

@Balling,
Bedankt,
Ik begin het probleem te zien.
Roken en Dampen worden op 1 hoop gegooid, terwijl het
wezenlijk verschillende genotsmiddelen zijn. Zelfs de nicotine is anders.
Dit natuurlijk vanwege het geld, de motor van alle
menselijke (mis)handelingen.
Zal een moeilijke strijd worden.

Login of registreer om te reageren
07-12-2017 om 11:50 uur
Reactie op joop60

@Balling,
Bedankt,
Ik begin het probleem te zien.
Roken en Dampen worden op 1 hoop gegooid, terwijl het
wezenlijk verschillende genotsmiddelen zijn. Zelfs de nicotine is anders.
Dit natuurlijk vanwege het geld, de motor van alle
menselijke (mis)handelingen.
Zal een moeilijke strijd worden.

En dan te bedenken dat dampen de potentie heeft het leven van miljoenen mensen te redden, wordt het willens en wetens door de samenwerkende partijen (Overheid, farmaceutische- en tabaksindustrie) om zeep geholpen.
Dat de genocidale proporties daarvan maar op de koop toe worden genomen, mag misschien wel het grootste ethische schandaal van deze eeuw worden genoemd. En ultimo strafbaar.

Login of registreer om te reageren