Hypertone zout

23-11-2017 om 12:26 uur

Onze dochter is in behandeling bij UZ Leuven België sinds 1,5 jaar.Studeert nu in Nederland, opvolging via longarts in NL.
Behandeling oa Aerosol, apparaat onderste luchtwegen, hypertone zout, 2x 4 ml, 6% oplossing. Proberen dit in NL te krijgen.Nu wordt dit aangemaakt apotheek in België per 100ml; Er bestaan ook ampullen van Pari. Apotheek bij haar in de buurt in NL maakt geen bereidingen, en kent deze ampullen niet. Navraag bij andere apotheker in NL, niet in stad waar zij woont, komt op een 7% oplossing uit. Wordt de 6% niet voorgeschreven in NL ?

vriendelijke groet,

Login of registreer om te reageren
23-11-2017 om 15:53 uur

@roeier
De Pari 6% is in Nederland wel in de handel, de fabrikant is Pari Pharma GMBH te Duitsland. Het geïmporteerde middel wordt ook door de NL verzekeraars vergoed. Het is apothekers toegestaan het middel in kleine hoeveelheden zelf te bereiden. Het College voor Zorgverzekeringen rept alleen over vergoeding van de 6%. Dus in NL gebruiken ze 6%, identiek aan België. Ik vermoed dat onbekendheid met het middel de oorzaak is van de verwarring met 7%. Hopelijk weten anderen op dit forum waar het middel in Nederland verkrijgbaar is. Volgens mij moet iedere apotheek het middel gewoon kunnen bestellen. Ik vermoed schrik of onwil omdat ze het middel niet kennen. Zelf bereiden op 6% moet ook kunnen, maar mogelijk zijn alleen grotere apotheken daarvoor toegerust wat betreft apparatuur. Even afwachten of er meer reacties op het forum komen.

Login of registreer om te reageren
23-11-2017 om 22:04 uur

Hallo,
Bedankt voor de reactie! Klopt wat hierboven staat. Alleen wordt er gesproken over patiënten die CF hebben en daarom dit voorgeschreven hebben gehad. In België is dit hetzelfde; er wordt een groot gedeelte vergoed, echter niet voor patiënten met bronchiëctasieên.
In ieder geval bedankt, we gaan verder met onze zoektocht.

Login of registreer om te reageren