Luchtkwaliteit en heesheid

13-11-2017 om 09:12 uur

Hallo,
Sinds 3 jaar ben ik nu hees (fluisterniveau)
Inmiddels mijn baan in het basisonderwijs kwijt na bijna 30 jaar sinds afgelopen juni na 2 jaar ziektewet. Op school had ik steeds meer last van extreme keelpijn, heesheid, duizeligheid, vermoeidheid en concentratiestoornis.
Er was namelijk een enorme stank in mijn lokaal. Een niet thuis te brengen lucht. Er is toen onderzoek gedaan door de ggd maar daar kwam niets uit is mij toen verteld. De klachten die ik had lagen dus echt aan mij, hoewel anderen de sterke lucht ook roken. Het zat me dus toch tussen de oren. Ben toen bij veel artsen geweest, waaronder een kno arts, een allerlogoloog, een psycholoog en logopedie. Niemand kon mij helpen., het ligt niet aan verkeerd stemgebruik, stembanden sluiten niet vanwege vocht wat erop zit en ik heb waarschijnlijk een atypische presentatie van een niet allergische vorm van astma met een bronchiale hyperreactiviteit. Krijg mijn stem wel weer bij gebruik van prednison 30 mg
Zodra ik daarmee stop is de heesheid weer terug.
Doordat ik gegevens nodig had voor mijn afkeuringsprocedure ben ik er achter gekomen dat de situatie in mijn lokaal helemaal niet goed was.
Het klimaatbeheersinssysteem was nl helemaal niet aangesloten ( zat er al 5 jaar in na een verbouwing)
Dit is hersteld en op verzoek van de ggd is er ook nog een mechanisatie onderzoek geweest.
Zij hadden de conclusie dat de co2 waardes alsnog te hoog waren en dat dit tot keelklachten kan geven. De ongeveer 4-5 jaren daarvoor gaf de co2 meter gemiddeld een waarde aan tussen de 2000-2500.
Dit mag echter liggen tot een max van 1200.
Ook zou er een luchtkwaliteisonderzoek hebben plaatsgevonden
Nu blijkt echter ook dat dat laatste onderzoek er nooit is geweest omdat ik bij een bioresonantietherapeut liep die aangaf dat er in mijn lokaal sprake was van schimmels en formaldehyde.
Nu weet iedereen dat dit geen wetenschappelijk bewijs is maar t voelde voor mij goed omdat ik dus niet gek was.
Maar nu komt de vraag....
Ik heb dus bewijs nodig om aan te tonen dat mijn klachten wel degelijk veroorzaakt zijn door het luchtssysteem. Het kan daarvan komen maar dat is dus helaas nog geen bewijs.
Hoe kun je dit bewijzen?
Valt dit uberhaupt wel te bewijzen.

Al is t dan niet voor mezelf ik hoop zo anderen dan wel te behoeden voor dezelfde problemen.

Login of registreer om te reageren
13-11-2017 om 13:57 uur

Het is een bekend gegeven dat als artsen het niet meer weten of de verzekeraar het niet toestaat verder onderzoek te plegen, de verleiding groot is het dan maar te gooien op psychische oorzaken.
Dat is mij ook overkomen en het is een veel voorkomend fenomeen dat door de meeste patiënten als uiterst grievend en beledigend wordt ervaren.
"Ik ben toch niet gek?" leidt tot een verwarrende en instabiele mentale positie en het beleid in deze is een soort self fulfilling profecy. Ook is dit beleid erop gericht de alpha en gamma sector een beetje van de straat te houden.

Hoe je het falen van een luchtbehandelingsinstallatie in harde bewijzen voor je gezondheidssituatie waarin je terecht bent gekomen, kunt verpakken, zou ik helaas niet weten.
Wel is het zo dat de normen die er zijn voor de luchtkwaliteit voortkomen vanuit wetenschappelijk onderzoek. Dus als er aanwijzingen zijn te vinden dan zou je in die richting moeten zoeken.
Wellicht kan een deskundige techneut je daarmee verder helpen.

PS.
Natuurlijk komen normen tot stand op basis van o.a. wetenschappelijk onderzoek maar onderschat de invloed van allerlei belangengroepen op de uiteindelijke vaststelling van die normen niet.
Het komt nogal eens voor dat normen worden opgeschroefd of juist verlaagd als er dwingende (economische) redenen zijn omdat te doen. Daarbij is het belang voor de volksgezondheid niet altijd helder in beeld.

Login of registreer om te reageren
13-11-2017 om 15:12 uur

Balling zit erg goed in de juiste richting. Klimaatbeheersing in grotere gebouwen met een dichte concentratie van mensen zoals scholen en bedrijven is altijd een compromis tussen baten en lasten. Het compromis is bijna altijd ten nadele van een percentage mensen dat aan overgevoeligheden lijdt. Dat is fout, maar een score van 100% is economisch absoluut onhaalbaar. Kortom, degenen met een allergie hebben gewoon pech omdat zij in de minderheid zijn. Daarbij kan het gebouw wel aan alle wettelijke eisen voldoen, terwijl er toch mensen ziek worden van de slechte atmosfeer.

Die hoge CO2-waarde is zorgwekkend. Eigenlijk ontstaat CO2 voornamelijk door verbranding en vertering, wat in feite langzame verbranding is. In dit geval is de oorzaak (waarschijnlijk) simpelweg een gebrek aan frisse lucht en teveel mensen die dezelfde lucht ademen. Filtreren helpt niet, verse lucht van buiten toevoeren wel. De ramen zullen ongetwijfeld niet open kunnen dus er zal mechanische ventilatie zijn die structureel te krap bemeten is. Zoals je zelf ook al constateerde.

Die bioresonantietherapeut laat alleen zijn bankrekening resoneren, omdat iedereen begrijpt dat slechte ventilatie schimmel en verhoogde formaldehydewaarden oplevert. Formaldehyde komt voornamelijk uit spaanplaat en soortgelijk geperst of gelijmd plaatmateriaal. De "vreemde" lucht daar is bijna zeker formaldehyde, wat een vreemde, akelige geur heeft.

Kortom @dsb, je bent absoluut niet gek. Waar je de normen kan vinden weet ik niet, maar ik neem aan dat elk bouwbedrijf en elke architect deze normen weet te vinden. Of ze je die willen geven waag ik te betwijfelen. Iets met schieten in eigen voet. Ik geef je de beste kans als je selectief een formaldehydemeting laat uitvoeren. Dat is in hogere concentraties namelijk een bewezen giftige stof, waarvan vermoed wordt dat het ook nog kankerverwekkend is. Als de waarden ongunstig uitvallen dan kan (of moet) de school c.q. de gebouwbeheerder dat oplossen door de ongetwijfeld goedkope scheidingswanden te vervangen door een beter materiaal. Denk aan geplastificeerde plaat, dat speciaal ontworpen is om het formaldehydeniveau binnen de perken te houden. Het probleem is al lang bekend maar zoals balling ook al zei, wordt het gebagatelliseerd of zelfs verzwegen om kosten te voorkomen.

Login of registreer om te reageren
14-11-2017 om 07:52 uur

Dank voor deze reacties maar kun je het dan misschien medisch bewijzen, dat mijn heesheid het gevolg is van slechte luchtkwaliteit.
Want om na 3 jaar alsnog een luchtkwaliteitsonderzoek te gaan doen...
Als mijn werkgever het tijdens mijn ziekteperiode al niet gedaan heeft wat wel was toegezegd en destijds vertelde dat er niets was uitgekomen, zal hij het nu ook niet willen doen

Login of registreer om te reageren
14-11-2017 om 09:30 uur

@dsb, wat erg dat je door zoiets ziek bent geworden, en je werk niet meer kunt doen.
Ik weet er weinig van af, ik weet wel dat vereniging eigen huis ooit een onderzoek heeft gedaan naar ventilatiesystemen en warmtewin installaties omdat daar veel klachten van kwamen, zoals longproblemen en heesheid enz.
Dit ging dan om woningen maar misschien kunnen ze je wel tips en advies geven hierin.
Ik denk wel dat het een moeilijke strijd wordt na 3 jaar.
Sterkte ermee,Jolien

Login of registreer om te reageren
14-11-2017 om 09:49 uur

Dsb,
Het zal waarschijnlijk niet te bewijzen zijn dat je klachten komen door het luchtsysteem in het lokaal. In de brochure ‘gezonde lucht binnen’ lees je waar een gezonde ruimte aan zou moeten voldoen. https://bestellen.longfonds.nl/product/gezonde-lucht-binnen/. Misschien kun je daar nog je voordeel mee doen. Ook lees je op onze website welke prikkels klachten kunnen veroorzaken bij astma: https://www.longfonds.nl/ astma/prikkels.

Veel sterkte met je situatie!
Met vriendelijke groet,
advieslijn

Login of registreer om te reageren