Immunotherapie en een flinke stijging van de bloedwaarden (allergieën)

27-09-2017 om 13:58 uur

Hallo,

Ik ben op mijn 16e gediagnosticeerd met allergische astma na een lange tijd van vermoeidheid en met name klachten van de luchtwegen tijdens het slapen. Daar is destijds onderzoek naar gedaan (bloedonderzoek en huidtesten) en daar kwamen heel wat allergieën uit, ik heb nu zo'n 26 allergieën. Nu krijg ik sinds bijna 2 jaar Immunotherapie voor de huisstofmijt allergie, de boom en de graspollen (desensibilisatie). Helaas heb ik de laatste paar maanden een heftigere reactie na het krijgen van de injecties en voel ik mij ook weer akelig vermoeid. Ik slaap goed maar word altijd vermoeid wakker met ook een ademhaling die zowel piept bij het inademen als bij het uitademen. Nu is er onlangs weer bloedonderzoek verricht i.v.m het kijken wat de therapie in het ziekenhuis doet en daar komt deze waarde uit:

2015 (bloedwaarde) en 2017 (bloedwaarde)
Huisstofmijt zat op: 46 en is nu 91
Boompollen zat op : 9 en zit nu op 34
Graspollen zat op: 11 en nu op 14

Hoe kan het dat de waarden nu zo fors omhoog zijn gegaan ondanks de therapie? Klopt het dat de vermoeidheid die de laatste maanden erger is geworden, ook aansluit bij de bloedwaarden? Ik heb geen kennis van de bloedwaarden dus mij zegt het niet heel veel. Maar als het klopt wat ik zeg, dan verklaard het de vermoeidheid wel.

Ook is het sinds 2 maanden dat ik veel heftiger reageer na het krijgen van de huisstofmijt injecties, mijn lippen beginnen van binnen te jeuken en mijn keel jeukt ook van binnen en krijg ook verminderd lucht binnen. Ik moet daarom ook langer in het ziekenhuis blijven na de injecties. Ik merk ook dat vooral het inademen bemoeilijkt word na het krijgen van de injectie(s) Hoewel de huisstofmijt bij mij de heftigste reactie geeft . Ik vraag mij nu af of de therapie wel "goed" voor mij is, maar als ik er mee stop dan blijf ik "extreem" allergisch.

Mijn belangrijkste vraag is: Kan het zijn dat een "ernstige" huisstofmijt allergie, voor vermoeidheid kan zorgen? Kan dit een reden zijn waarom ik altijd zo moe wakker word, zo moe dat ik het gevoel heb dat ik amper heb geslapen? Hoe gaat dat in zijn werk? En is de uitslag van dit nieuwe bloedonderzoek dus ook duidelijk een teken/bevestiging dat ik inderdaad allergischer ben geworden en daardoor allergischer reageer?

Bedankt voor al jullie goede inzet op dit forum, ik kan mij voorstellen dat er al veel mensen door jullie geholpen zijn!

Groet, Allergrietje

Login of registreer om te reageren
23-10-2017 om 15:32 uur

Ha, Ik heb het antwoord al gevonden op internet.
de assistente moet je bloedwaarden uit kunnnen leggen, zo niet dan moet ze overleggen met de allergoloog lijkt me.
t kan niet zo zijn dat ze nog op geen enkele vraag een goed antwoord heeft gegeven

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
11-11-2017 om 15:18 uur

Ben je ook bij de longarts in het UMCG onder controle? Het lijkt erop zoals je het vertelt dat je een allergisch astma hebt dat niet voldoende onder controle is. Vermoeidheid kan ook een symptoom van astma zijn. De piepende ademhaling hoort ook niet. Astma wordt verergerd door prikkels, waaronder allergische prikkels. Desensibilisatie therapie is een manier om de prikkels te verminderen. Er is een specifieke behandeling voor allergisch astma die goed werkt bij mensen met een hoog IgE en erg allergisch zijn. Dat is omalizumab (merknaam xolair). Dat zijn injecties die 1 x per maand of 1 x per 3 maanden worden ingespoten. Het lijkt mij een goed idee om je longarts hierom te vragen. Als je nog niet bij een longarts loopt dan je huisarts om een verwijzing naar de longarts te vragen. Wat de betekenis van de verandering van die getallen tussen 2015 en 2017 weet ik niet. Het gaat er meer om dat je klachten toenemen en dat daar iets mee moet gebeuren.

Met vriendelijke groet,

Serge van Wolferen

Login of registreer om te reageren