Doorgaan met roken 40-50 shaggies per dag. Geen grap.

16-08-2017 om 13:38 uur

Mijn moeder van 75 jaar heeft COPD gold fase 2 en gaat gewoon door met roken.
Zij rookt tussen de 40-50 shaggies per dag. Al vele gesprekken gehad, ook met de huisarts, buurtzorg, longarts etc.
Niets lijkt haar te motiveren om iets aan haar rookprobleem te doen.

Bovendien heeft ze een ernstige vorm PDS en hangt de hele dag op de bank.
Mijn vader van bijna 80 kan er bijna niet meer tegen en weet zich geen raad.
Het is gewoon niet aan te zien hoe mijn moeder zichzelf de vernieling in helpt.

Iemand, iemand die advies op een tip heeft??

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 23:06 uur

Zou zeggen neem contact op met mensen die met verslaafden moesten leven .. !
Een zit nu achter de toetsen .. kan er wel een paar zielige kreten tegen aan gooien geen probleem ..

Zusje midden in de nacht naar het zieken huis ( bronchitis) stikte zo wat ..
Ook zo een leuk avontuur vaar haar grootte broer van 12 .. ja toch ?
Maar pa en ma u rookt toch niet in huis ?
En dan bikkelhard nee hoor ... (Ach laat ze toch ... ? ) Pa stopte daarna wel ..
Een groot feestelijk avontuur .. zien hoe je moeder het slijm uit het keeltje van je 4 jarig zusje trekt!
Die blauw aan loopt ...
Terwijl haar sigaret nog dampend op de eet tafel licht .
Het was een groot feest .................... ik heb er nog dromen van .. ( dapper op weg naar de 60)

Dat zielig doen met ouwe oma's en of moedertjes .. dat werkt dus niet op mij .

Kijk ik gebruik het woord crimineel niet .. ik gebruik het woord verslaving en verslaafden .
En dat is een zeer ernstige ziekte ! Die niet geneest met meelijden !
En al hoe wel ik niks meer met mijn ouders nodig wil hebben ... Heb ik het niet over evt crimineel gedrag !

Verslaving .... En alleen omdat ik moeders bikkel hard zei wat ik van haar verslaving vond en 0 % medelijden had .. Op advies van een ex nicotine junk ! Is ze gestopt .
De schaadde bleek tussen ons ? ( was al ) on hertstel baar .. net als mijn longen ...

We laten de alcohol verslaving van Pa der maar der effen buiten ..
MAAR ... die kreeg wel de begeleiding die mijn moeder dus niet kreeg !
Gedrag van die twee was pressie het zelfde ..

Het lag niet aan hun maar aan anderen ..
Ze werden niet begrepen en werden behandelt als misdadigers terwijl ze geen mens kwaad deden .
Verslaaft ??? Hoe men daar wel op kwam ? Zo veel gebruikten ze niet en ze konden stopen wanneer ze willen. Maar een poging om te stoppen ?
Zweten trillen woede uitbarstingen .. je werd der zo bang van dat ze maar snel wat gaf !
Maar verslaaft ?? met een peuk in der hand ?? Ik kan stopen wanneer ik wil ..
En nadat ze al lang gestopt waren ,, vond je over al nog hun verstopte voorraad ...
En de ironie ? Ze veroordelen beide de drinkers en roker NU veel erger als ik ..

De enige misdaad jegens nicotine verslaafden is het niet in willen zien dat hun verslaving een ernstige ziekte is .. Als ze een super gezond lichaam hebben en roken eens een sigaret .. je word makkelijk 100 !
Maar aan het zuurstof en dan nog geen half uur zonder sigaretten kunnen .. en dat goed willen praten ??
Onbegrijpelijk .. Die hebben de zelfde zorg en begeleiding nodig als die junk die op straat licht !
Ik vind het een misdaad dat die Junk het ( terecht ) wel kan krijgen .. en de roker der in kan stikken .
Terwijl onze staat toch ooit blij was met de inkomen via de tabak

En sluit ik weer met LES 1 voor naasten van de verslavende .. Met medelijden kom je nergens . !
Vraag het mijn moeder .. die liever dood ging als stoppen met roken ..

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 23:18 uur

Ps het was .. De vrouw die je gebaard heeft, gedragen heeft, gevoed heeft en een plekje op deze wereld heeft gegeven.

Ik zou mijn leven geven .. ! Voor hun geluk
Zij gaf haar sigaret nog niet op !! Onbegrijpelijk !!
Vergeven heb ik het haar allang .. maar vergeten kan ik het niet ..
Het gaat altijd over het is toch je moedertje ? .... Ja en dat is precies het punt .
Als mij buurvrouw mij dat geflikt had .. tja lekker belangrijk .. thuis uit schoppen en je bent er klaart mee !

Login of registreer om te reageren
31-08-2017 om 07:24 uur

Door jouw enorme kwaadheid lees je alleen wat en hoe je het lezen wilt.
Je verdiepen in de emoties van mensen/rokers zegt niets over medelijden hebben, ik heb nooit over medelijden gesproken. Je kan ook ( Liefdevol ) in gesprek gaan, je verdiepen in de mens zonder medelijden.
Maar goed...
Je zegt zou zeggen neem contact op met mensen die met verslaafden moesten leven.
Niet te snel oordelen alsof ik er niets vanaf weet!
Alleen elke naaste reageert anders op een situatie en één ding staat wel vast ;
Die enorme woede, bijna haatgevoelens helpen niets en niemand en zeker de naaste niet!

Ik wens je sterkte met alles want je zegt dat je het vergeven hebt, maar daar lijkt het nog lang niet op!
Zonde, want hoe ik het lees heb je daar nu alleen jezelf mee.

Login of registreer om te reageren
31-08-2017 om 08:05 uur

Je verdiepen in de emoties van die wie moeten leven met een verslaafde ...
waar blijft dat dan ??
Liefde volgesprek aan gaan ?? .. en klap op je bakkes kon je krijgen en heb ze gehad !
Als kind heb je een on voor waarlijke liefde voor je ouders ... maar dat is er wel uit gemept .
Tot dat ik terug sloeg een van de twee zich mocht melden op het ziekenhuis ..

Toen ik op dik 40 jarig leeftijd vroeg wat onze toenmalige huisarts toch bedoelde met ..... ernstige ademhalingsproblemen in mijn medisch dossier als 2 maand oude baby .. want ik wist namelijk van niets brak de hel los ! En toen ik stelde dat het advies was geweest het huisrook vrij te houden !! Dat schreef de arts immers ! Nou .... toen ontplofte de zaak ..

En na 4o jaar liefde vol benaderen was het voor bij .. van slachtoffer na aanvaller en roken was voor bij !
Te laat voor mij ... precies op tijd voor mijn vader met COPD !
Dat jij willen en wetens zo e verslaafde blijft verdedigen ..is zeer beangstigend !

Login of registreer om te reageren
31-08-2017 om 08:12 uur

Lieve noordeling ; Hier speelt veel meer dan alleen roken en het rookprobleem!
Ik hoop dat je een weg kunt vinden met alles want ik voel heus wel met je mee...

Login of registreer om te reageren
03-09-2017 om 15:00 uur

Hoi Leon,
hierbij een reactie voor jou (want het gaat over jou) en hoe jij je machteloos voelt in deze situatie.
Mijn vader heeft op zijn 64 ook besloten om gewoon door te roken na zijn diagnose longemfyseem.
Hij is op zijn 67 overleden. Ik had ook gewild dat hij gestopt was zodat hij langer van zijn kleinkinderen had kunnen genieten maar ik ben opgevoed met het idee van vrije keus en eigen verantwoordelijkheid, hij kiest hiervoor en mensen dingen opleggen alleen omdat ik er anders over denk dat gaat er bij mij niet in. Als iemand er voor kiest om door te roken terwijl hij ernstig ziek is dan is dat zijn goed recht, het is natuurlijk hartstikke dom maar hij moet dat zelf weten. Zelf ben ik wel gelijk gestopt want die vrije keus geld ook voor mij en ik ben niet zo dom als mijn vader.

Login of registreer om te reageren
10-10-2017 om 11:59 uur

Stefanie .. Klopt als een bus ...
Elke morgen als ik mijn medicatie neem weet ik daar voor moet danken !!!
Elke keer als ik aan gesproken word op mijn vakken kennis , weet ik waarom ik dat niet meer kan uit voeren.
De sigaret was belangrijker als het welzijn van hun kinderen !

En ik mag hopen dat jij de juiste begeleiding krijgt als een naaste moet afkicken van een verslaving ..
Want ik kan naar 30 jaar gerust zeggen dat jou methode van "Je kan ook ( Liefdevol ) in gesprek gaan, je verdiepen in de mens zonder medelijden. "Je wel een keihard in je gezicht terug kan slaan !!

Als je niet bikkelhard de verslaafde durft te confronteren met de keiharde waarheid ..
Als je niet een grens durft te stellen dan ga je mee ten onder ....

Maar goed ... wat weet ik er van .. niets een daarom volgde ik de adviezen van mensen die ervaring hebben met deze zaken ... En uiteindelijk naar de wijze woorden van mijn psycholoog !
Liefde tonen heeft geen zin als je zelf als oud vuil behandelt word !
Enige spijt wat ik heb is dat ik dit niet 30 jaar eerder heb gedaan !
Want de liefde onderling was weg .... en ook toen pas had ik het lef de bikkelharde waarheid te zeggen .

En van dat laatste ... hebben ook mijn ouders spijt .
Maar ik goed ... met al onze ervaring en hulp die we daar bij gehad hebben kan het gewoon niet zo zijn dat we wellicht toch goed bezig waren !

Het lijkt of je de verslaafde maar blijft verdedigen .. en daarmee heb ik het vermoeden dat je wellicht in de de zelfde ontkenning face zit als wij 30 jaar terug ! En ik hoop dat ik dat mis heb ,. want gun het niemand . .
Of ... ja .. je hebt zelf problemen om ergens mee te stoppen . En dat gun ook geen mens ...

Login of registreer om te reageren
02-11-2017 om 15:13 uur
Reactie op balling

Ik heb in het kader van het stoppen met roken hier al eerder de opmerking gemaakt dat het niet wenselijk is voor de de roker als voor de samenleving om rokers te criminaliseren. Zeker niet mensen die bijna in de winter van hun leven zijn. Daar is niemand bij gebaad.
Door voortdurend roken gelijk te stellen aan bv. drugsverslaving doet men de werkelijkheid geweld aan en duuwt men de roker idd. richting criminaliteit (rook verboden en prijsverhogingen). De verantwoordelijke instanties in Nederland doen dit al veel te veel door de falende stopper volledig in de kou te laten staan.

Om aan te sluiten op de wijze woorden van@Stefanie :
Laat gaan, laat gaan............................

Login of registreer om te reageren
23-12-2017 om 11:56 uur

Ja .. het niet op volgen van adviezen die artsen mee geven over je kinderen ..
Dat was dus een rook verbod in huis .
Ik was er een poosje daar door weer tussen uit ....
Nee dat zijn brave burgers geweest .... "Dream on" ..

Login of registreer om te reageren