Doorgaan met roken 40-50 shaggies per dag. Geen grap.

16-08-2017 om 13:38 uur

Mijn moeder van 75 jaar heeft COPD gold fase 2 en gaat gewoon door met roken.
Zij rookt tussen de 40-50 shaggies per dag. Al vele gesprekken gehad, ook met de huisarts, buurtzorg, longarts etc.
Niets lijkt haar te motiveren om iets aan haar rookprobleem te doen.

Bovendien heeft ze een ernstige vorm PDS en hangt de hele dag op de bank.
Mijn vader van bijna 80 kan er bijna niet meer tegen en weet zich geen raad.
Het is gewoon niet aan te zien hoe mijn moeder zichzelf de vernieling in helpt.

Iemand, iemand die advies op een tip heeft??

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 15:02 uur
Reactie op Noordeling

Elke echte verslaafde ( al is het aan chocolade ) is alleen maar met zich zelf bezig !! Men doet er ALLES aan om aan hun verslaving te voldoen .. de naasten zijn totaal niet meer belangrijk !

Ik vind dit zeker waar het om roken gaat, de meest idiote beledigende vooroordelende onzin die ik ooit gelezen heb!! Wat ben jij kort door de bocht zeg... verdiep je eens in de emoties van deze mensen in plaats van te oordelen en met je vinger te wijzen, wellicht dat je dan wat meer zoals jij het noemt liefde terug krijgt. Persoonlijk vind ik jouw redenatie echt ronduit egoistisch.

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 16:08 uur

Ik heb in het kader van het stoppen met roken hier al eerder de opmerking gemaakt dat het niet wenselijk is voor de de roker als voor de samenleving om rokers te criminaliseren. Zeker niet mensen die bijna in de winter van hun leven zijn. Daar is niemand bij gebaad.
Door voortdurend roken gelijk te stellen aan bv. drugsverslaving doet men de werkelijkheid geweld aan en duuwt men de roker idd. richting criminaliteit (rook verboden en prijsverhogingen). De verantwoordelijke instanties in Nederland doen dit al veel te veel door de falende stopper volledig in de kou te laten staan.

Om aan te sluiten op de wijze woorden van@Stefanie :
Laat gaan, laat gaan............................

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 16:52 uur

Ik ben het hierook mee eens .
Steek je energie niet in boosheid en accepteer hoe zij is, rokend.
En ik zie niet in, omdat zij rookt, niet van je kan houden.
Houd jij wel van je moeder?

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 17:11 uur

Balling :)) Gaan wij nou ook nog van elkaar houden? haha.

Iedereen moet doen en laten wat ie niet laten kan heb ik al vaak gezegd. Of het goed is, gezond, slim enz doet niet ter zake. Allemaal doen we dingen die niet goed zijn. Dat heeft totaal niets met liefde of wel of niet van iemand houden te maken!
Roken vergelijken met drugs of cocaïne of iets dergelijks vind ik ronduit idioot!!!
Drugs is een verslaving, roken ook maar de gevolgen en emoties zeker t.a.v. de omgeving kan en mag je niet vergelijken!
Ik ken geen enkele roker die winkels leeg rooft of straatroven pleegt om aan geld te komen enz enz.
Het is NIET te vergelijken en al helemaal niet met chocolade!
Noordeling ik denk dat je een stukje EQ mist en misschien wat psychologie moet gaan lezen in plaats van mensen beschuldigen geen liefde voor een ander te voelen.
Jouw reactie is ronduit egoistisch en ik zou als moeder, vriendin, tante of wat dan ook zeggen ; Noordeling als je mij niet accepteert ondanks mijn gebreken dan daar is de deur en hou je niet van mij, heb je geen respect voor mij en een invoelingsvermogen van een dooie koe.

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 17:19 uur

Wie weet Stefanie, de wonderen zijn de wereld nog niet uit. :)>- =P~

Login of registreer om te reageren
Moderator
30-08-2017 om 17:36 uur

Ik wil de diverse reageerders even wijzen op één van de huisregels:
Reacties, topics en boards
Toon en taalgebruik

Iedereen is vrij om zijn of haar mening op een fatsoenlijke manier te uiten op het Longforum: respecteer elkaars mening en reageer op een constructieve manier op berichten of vragen.

Over het Longforum

Discussie is goed elkaar persoonlijk aanvallen is uit de boze.

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 17:43 uur

Ik ken de regels maar je moeder betichten niet van je te houden omwille van een sigaretje vind ik slecht en kan ik niet anders dan op mijn manier op reageren! Hoeveel verdriet kan je je ( oude ) moedertje doen en met hoeveel pijn int hart laat je iemand sterven.

Login of registreer om te reageren
Moderator
30-08-2017 om 18:18 uur

@Stefanie dat begrijp ik volkomen maar als iemand dat nu zo voelt dat kan toch ook?
Laten we elkaar wel in hun waarde proberen te houden het is echt logisch dat hier reacties opkomen maar denk er ook bij na hoe iemand het (kan lezen) leest

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 19:28 uur

@Stefanie en @Shadow
Jongens. ff dimme, he!

"Oude moedertje", werkelijk briljant.
Een huilend kleinkind had er ook nog wel bij gekund. LOL.

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 20:18 uur

Gwenny - Iets op een bepaalde manier voelen dat kan inderdaad maar dan moet je dat gevoel altijd op jezelf betrekken zonder verwijtend en kwetsend naar de ander te zijn, in dit geval de moeder. De vrouw die je gebaard heeft, gedragen heeft, gevoed heeft en een plekje op deze wereld heeft gegeven.

Login of registreer om te reageren