Ria

12-08-2017 om 10:18 uur

Hallo allemaal, ik ben Ria en heb al een aantal jaren copd, ontstaan door roken, nemen we aan, maar mijn vader had het destijds ook en mijn broer, hij is al 25 jaar geleden gestopt met roken, kreeg een paar maanden geleden ook de diagnose. Erfelijk misschien? Ik ben uiteraard wel geschrokken van deze diagnose en de laatste tijd krijg ik ook 's nachts veel last van hoesten en benauwdheid. Nu ben ik van alles aan het uitzoeken hoe hiermee om te gaan, maar dat valt allemaal vies tegen dus. Geen enkel sprankje hoop.....beangstigend gewoon. Maar ik blijf optimistisch hoor, we moeten wel. Dat hoesten vind ik het allerergste, bestaat daar nog iets voor? Iemand tips? M.vr. Gr. Ria

Login of registreer om te reageren
19-08-2017 om 20:42 uur

Balling, ik laat het voorlopig aan jou. Hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Ik ben al benieuwd of de leden van dit forum ouders hebben/hadden of zussen/broers die ook dezelfde klachten hebben/hadden als zij. In hoeverre is de kennis en behandeling b.v. veranderd in de afgelopen tijd. Dat soort dingen.

Login of registreer om te reageren
24-08-2017 om 18:38 uur

Hallo ria ik heb de diagnose beginnende copd gekregen en zal zich uitbreiden naar emfyseem als ik blijf roken. Mijn grootvader is hier aan gestorven en mijn dokter heeft gezegd dag dit erfelijk is en ja stoppen met roken uiteraard.ben nu twee weken gestopt en het is niet gemakkelijk maar hoop dat het mij lukt.ben nu 38 jaar en als ik blijf roken zal ik niet oud worden. Elke keer als het nicotine monster zegt neem een sigaret zo lastig wordt er gek van dus stoppen het is niet makkelijk he

Login of registreer om te reageren
29-08-2017 om 13:53 uur

Veel sterkte ria
Er zijn inderdaad best veel oefeningen om het slijm makkelijker op te hoesten
Probeer ook je hoofdsteun van je bed te verhogen tegen de benauwdheid
Ik heb copd gold 4 en nog maar 18%
Heb op heideheuvel heel veel geleerd
Groetjes

Login of registreer om te reageren