Doorgaan met roken 40-50 shaggies per dag. Geen grap.

16-08-2017 om 13:38 uur

Mijn moeder van 75 jaar heeft COPD gold fase 2 en gaat gewoon door met roken.
Zij rookt tussen de 40-50 shaggies per dag. Al vele gesprekken gehad, ook met de huisarts, buurtzorg, longarts etc.
Niets lijkt haar te motiveren om iets aan haar rookprobleem te doen.

Bovendien heeft ze een ernstige vorm PDS en hangt de hele dag op de bank.
Mijn vader van bijna 80 kan er bijna niet meer tegen en weet zich geen raad.
Het is gewoon niet aan te zien hoe mijn moeder zichzelf de vernieling in helpt.

Iemand, iemand die advies op een tip heeft??

Login of registreer om te reageren
16-08-2017 om 13:45 uur

Mijn tip is om haar te laten gaan want je druk maken helpt niets. Ik moet je heel eerlijk bekennen, als ik haar leeftijd had, zou ik het ook wel goed vinden zo en al die moeite niet meer nemen. Als ze nou 45 of 50 zou zijn werd het een ander verhaal. Neemt niet weg dat het wel sneu is voor je vader en voor jou maar ik geloof nooit dat het zin heeft haar te willen veranderen.

Login of registreer om te reageren
17-08-2017 om 05:09 uur

Heel herkenbaar Leon, mijn vader 76 jaar uitbehandeld copd 4 en terminaal hartfalen rookt ook nog zijn shaggies.
Dit tot grote ergenis van mij en de verpleging maar het eerste wat hij deed toen hij afgelopen vrijdag weer uit het ziekenhuis kwam was er 1 op steken,ongelofelijk hè.
De artsen zeggen van stoppen word hij niet meer beter maar door roken zorgt er wel voor dat hij nog sneller verslechterd.
Hij kon kiezen tussen zuurstof of zijn shag en hij koos zijn shag,ik kan hier totaal geen begrip meer voor op brengen maar heb me er maar bij neer gelegd want er tegen in gaan kost me teveel energie.
Probeer het te accepteren dat geeft ook jou wat rust,dat wil niet zeggen dat je het goed vind maar het is hun keuze.

Sterkte!

Login of registreer om te reageren
17-08-2017 om 05:56 uur

Beste Leon,
Niemand kan stoppen met roken voor een ander.
Dit is voor jou en je vader moeilijk, onmogelijk, te accepteren.
Leer ermee te leven, accepteer het want anders heb jezelf ook geen leven meer.
Heel veel sterkte
Joop

Login of registreer om te reageren
17-08-2017 om 11:33 uur

Hallo Leon, je kunt niemand dwingen om te stoppen, dat is een eigen keuze, hoe moeilijk dit ook is.
Probeer je erbij neer te leggen, het is wel erg voor je vader en voor jou, kunnen jullie daar geen hulp bij krijgen, zodat je vader misschien eens een dagje voor zich zelf heeft, doordat misschien iemand de zorg even overneemt?
Sterkte, Jolien

Login of registreer om te reageren
17-08-2017 om 11:56 uur

posi ; Als je zelf niet terminaal ziek bent, en in dit geval rookt en het lekker vindt en het je de dag door helpt, is het onmogelijk te bevatten dat iemand zich ( in onze ogen ) de dood in rookt.
Maar weet je ; Op die leeftijd denkt iemand ; Pak mij dat nou niet af, ik heb toch al niet meer zo lang, laat me lekker dat kleine beetje tijd wat ik nog heb.
En ik denk ook dat je je erbij neer moet leggen.
Maar ik denk ook iets anders ;
Maak de man geen verwijten want dan heb je dubbel verdriet. Het feit dat hij komt te overlijden plus de boosheid. En die boosheid gaat harder vreten dan het verdriet.
En ik denk dat de man ook verdrietig zal sterven als hij weet dat je boos bent. Gun hem zijn ding al is het moeilijk. Geef hem alle liefde die je in je hebt ( En dat is heel veel heb ik gelezen ) en laat hem maar zoals hij is. Een maand of 2 of 3 langer leven door nu nog te stoppen ; Wie heeft er iets aan?
Feitelijk niemand. Dat is zo hard en verdrietig maar wel zoals het is.
Laat het los en gun de man zijn eigen einde en je zal zien dat jullie dan ook liefdevoller naar elkaar toe groeien en straks een vredig(er) afscheid hebben dan met boosheid of onbegrip.
Want stoppen dat gaat toch niet meer gebeuren en ik kan hem geen ongelijk geven.
Heel veel sterkte.

Login of registreer om te reageren
29-08-2017 om 22:06 uur

Heel makkelijk ... mijn moeder riep .. ja dan heb ik helle maal niks meer .
Dus antwoord ik daar op .. dan kan ik ook ja beter weg blijven !
Want alleen je sigaret betekend wat voor je .. want zonder dat heb je totaal niks meer .

Heeft een man in huis die COPD heeft ... maar rookte gewoon in huis . Laat ik mijn (onze ) mening daar over maar achter wege laten .
En dan op eens stopt ze der mee ... maar toen begon zich toen vol te vreten met zoetigheid ( ze heeft suiker) .Ja mag ze ook wat ? ze heeft al niks meer . Dat is gewoon aan dacht trekken ..
De mijne heeft ze al een hele poos niet meer .( niet alleen hier om) .Daar kan ik Absolut NIET tegen !
Ga je gang maar zonder mij !!

Ik heb heel veel gelaten want ik leeft niet alleen !
Maar als ik der niet meer zou zijn laat ik wel iemand alleen ..daar kan ik wakker van liggen !!
Mijn moeder snapte dat niet.... wat weer geeft hoe het met de liefde zit .
Mijn eerste zorg toen ik door kreeg dat het verkeerd ging was mijn weder helft .
En ik ben wellicht heel cru ...

Want bv niemand kan stoppen met roken voor een ander.?? ... daar gaan mij de nek haren van omhoog staan . Je zou het dab JUIST voor een ander moeten doen !
Sommige dingen zou ik best nog wel willen doen en kan dat volgens mij op goede dagen ook nog wel doen .
Maar ik laat dat ... niet zo maar voor iemand maar voor mijn Vrouw !
Ik lol zij zorgen ... ik laat veel voor een ander .. dat is mijn plicht !

En dat kost me totaal geen moeite !! Wellicht heb ik dan toch de juiste gevonden ?
Anders moet je ook niet ja roepen op het stadhuis !! Je belooft elkaar er te zijn voor elkaar !
En ik neem dat heel serieus .. van af het moment dat ik haar het hof maakte , besefte ik dat dat ook verplichtingen met zich mee neemt . Wil je die niet moet je alleen blijven !
En precies het zelfde zou mijn vrouw ook zeggen .. !!

Ik word daar zo boos om dat beide ouders hadden moeten stoppen met roken !
Op zijn minst niet in huis ........ Voor HUN ZOON ... dan was had een ander op zijn minst er veel beter voor gestaan!
Adviezen toen gewoon genegeerd !!

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 06:36 uur

Noordeling ; Liefde kan ook zijn ; Laat dat oudje nog maar ff roken voor de toch korte tijd die er nog is. Respect voor de ander kan je ook anders bekijken!
Iemand dwingen niet te roken en dus afdwingen werkt toch niet, vind ik ook geen teken van liefde.
Neigt zelfs een beetje naar chantage.
Laat een mens gewoon zijn of haar eigen keuzes maken ook al is het niet altijd de juiste.

Binnen niet meer roken om een ander niet te belasten vind ik wel moeten.

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 13:23 uur

Toch roken terwijl je naasten zich zorgen om je maakt betekend dat je het een meer lief hebt als het andere !

Login of registreer om te reageren
30-08-2017 om 14:15 uur

Nou echt wel ....Grootse fout is dat men vaak nog steeds niet snap dat een echte nicotine verslaving net zo erg is , als verslaaft zijn aan drank of verdovende middelen ! Elke echte verslaafde ( al is het aan chocolade ) is alleen maar met zich zelf bezig !! Men doet er ALLES aan om aan hun verslaving te voldoen .. de naasten zijn totaal niet meer belangrijk !

En dan BV bovenstaand voor beeld !
40-50 shaggies PER dag .. dat is een nicotine Junk !! Das het roken VER voor bij !
Er van uit gaande dat je toch minimaal 6 uur per dag slaapt .. houd je 16 uur over ..
Als je 40 sigaretten per dag rook .. rook je elke 24 minuten een sigaret ! Nog geen half uur zonder sigaret !!
Men moet zich zelf niet wijs maken dat je nog belangrijk bent ... laat ik je het uit ervaring vertellen dat het je een hoop pijn bespaart !

Je zorgen en meelijden voeden alleen de verslaving !
Les een voor naasten van een verslaafde !!
Ik heb de lessen tot en met 10 en daar boven wel gehad ,, als naaste .. !
Drank Nicotine en medicijnen !!

Login of registreer om te reageren