Medicinale wietolie

08-08-2017 om 08:28 uur

Wij lazen een artikel waarin gesteld wordt dat medicinale wietolie helpt bij het verminderen van hoesten, benauwdheid en ontstekigen bij COPD-patienten, Je zou dagelijks voor het slapen gaan 1 druppel onder je tong moeten nemen.
Is dit echt zo ?
Ik heb COPD Cold IV en ben best benauwd, heb vaak ontstekingen (dus hoest veel met veel slijm). Als dit echt werkt vraag ik me af of ik dit op recept zou kunnen krijgen.

Login of registreer om te reageren
08-08-2017 om 09:13 uur

@gerrico
Ik ben geen arts en de meeste longartsen zijn met vakantie. Het kan dus even duren voordat je officiëel antwoord krijgt. Vermoedelijk bedoel je THC-olie. Vroeger leverde de Stichting Mediwiet dat, maar nu niet meer. Via de huisarts kan je medicinale cannabis voorgeschreven krijgen, maar ik weet niet of dat ook als olie leverbaar is.
CBD-olie is legaal gewoon bij de drogist en reformwinkel te koop, zonder voorschrift. Het heeft vrijwel dezelfde werking als THC-olie, maar bevat vrijwel geen THC. CBD-olie heeft een licht pijnstillende, ontstekingsremmende en rustgevende werking. Een paar (2-3) druppels onder de tong geeft meestal al binnen een minuut enige verlichting voor vrijwel alle pijnen en ongemakken die normaal gesproken met pijnstillers of ontstekingsremmers bestreden worden. Het neemt de benauwdheid zelf niet weg, maar dempt wel de paniek en de wanhoop van benauwdheid. Overigens wel normaal de medicijnen van de dokter blijven nemen, want met olie alleen red je het echt niet.

Login of registreer om te reageren
08-08-2017 om 09:54 uur

Vandaag, net dus, voor het eerst een bestelling gedaan voor CBD-olie (10% van Medihemp (10ml).
Na het lezen van zoveel positieve verhalen over de heilzame werking van hennep toch maar de sprong gewaagd aangezien ik voor mijn pijn- en slaapklachten niet echt een goede remedie heb met de reguliere medicatie. Over het innemen van (grote) hoeveelheden paracetamol, tramadol en gabapentine heb ik zo mijn twijfels.
Enige nadeel van CBD-olie is de prijs. Het is echt stervens duur en wordt voor zover ik weet niet vergoed door zorgverzekeraars.

Dus toch dit maar eens proberen.

Ik weet niet of ik hier zomaar een linkje naar de betreffende webwinkel kan plaatsen. Als dat het geval is dan hoor ik het graag want het is natuurlijk essentiële informatie en service naar de forummers.

Als gepassioneerd damper ben ik er inmiddels ook achter gekomen dat er dampvloeistof te koop is met CBD. Dit traject ga ik dus ook maar eens uitvogelen.
Ook met dit onderwerp is er een schat aan wetenschappelijk onderzoek dat door de reguliere medische wereld gewoon genegeerd wordt.
Ook dit is dus weer een interessant onderwerp voor discussie en informatiedeling.

Ik hoop in de toekomst (en als ik eraan denk) mijn ervaringen hier te delen.

Login of registreer om te reageren
09-08-2017 om 09:18 uur

Beste Gerrico,

Vanuit de wetenschap is er geen onderzoek gedaan naar het effect van het gebruik van “mediwiet” op de klachten bij longziekten. Mensen die het gebruiken voelen zich vaak wel meer ontspannen.
Het is echter te kort door de bocht om te zeggen dat het voor iedereen geschikt is. Mocht je het gebruik van medicinale wiet overwegen dan adviseer ik je het zeker eerst met je eigen arts te overleggen.

Op de site van de Jellinek Kliniek vond ik o.a. onderstaande informatie.
Cannabis heeft een dempende werking op het centrale zenuwstelsel. Op basis van onderzoek blijkt dat de werkzame stof in cannabis (THC) te boek staat als luchtwegverwijder. Het is niet opgehelderd hoe dit effect precies ontstaat [6]. Je lichaam maakt geen onderscheid tussen medicijnen en drugs, maar dit betekent niet dat cannabis als astma-medicijn kan worden gebruikt.

Cannabis heeft namelijk veel verschillende bestanddelen en er is er maar één (THC) betrokken bij het vergroten van het longvolume. Het merendeel van de andere stoffen, zoals teer, heeft juist een negatief effect op de luchtwegen en kunnen deze irriteren. Om deze reden is het gebruik van cannabis in combinatie met astma- of COPD-medicatie, nog afgezien van mogelijke interacties, af te raden.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren
09-08-2017 om 09:50 uur

Balling wat kost het?
Ik vind het wel interessant.

Login of registreer om te reageren
09-08-2017 om 10:37 uur

Beste Advieslijn.
Het gaat hier om CBD-olie. Het wordt oraal ingenomen middels druppeltjes onder de tong.
Er komt dus geen teer bij kijken als residu van verbrandingsprocessen.
Bovendien is de THC eruit gehaald. THC is de hallucinante stof waardoor je kaboutertjes gaat zien.
Om op basis van een beschrijving van wiet dat wordt gerookt dit product te ontraden lijkt mij dit product tekort doen.

@ Stefanie
CBD Olie 10% van Medihemp (10ml) - Naturel smaak (#1239N) €68,50 exclusief verzending.

Er zitten ongeveer 200 druppels in.
1-2 druppels voor het slapengaan onder de tong.

Edit:
Ik krijg het vandaag binnen en zal in de loop van de tijd er verslag van doen in deze draad.
In een recent interview met Daphne Dekkers in de Linda (weet ik van mijn dame) staat ook haar gebruikerservaring.

Login of registreer om te reageren
09-08-2017 om 13:21 uur

Tot nu toe een aantal reacties gelezen. Wiet roken is bij COPD uit den boze natuurlijk, vandaar mijn vraag over wietolie. Ik wacht nog even af op meerdere reacties/ervaringen. Tot nu toe dank voor alle reacties.

Login of registreer om te reageren
09-08-2017 om 13:21 uur
Reactie op Longfonds Advieslijn

Beste Gerrico,

Vanuit de wetenschap is er geen onderzoek gedaan naar het effect van het gebruik van “mediwiet” op de klachten bij longziekten. Mensen die het gebruiken voelen zich vaak wel meer ontspannen.
Het is echter te kort door de bocht om te zeggen dat het voor iedereen geschikt is. Mocht je het gebruik van medicinale wiet overwegen dan adviseer ik je het zeker eerst met je eigen arts te overleggen.

Op de site van de Jellinek Kliniek vond ik o.a. onderstaande informatie.
Cannabis heeft een dempende werking op het centrale zenuwstelsel. Op basis van onderzoek blijkt dat de werkzame stof in cannabis (THC) te boek staat als luchtwegverwijder. Het is niet opgehelderd hoe dit effect precies ontstaat [6]. Je lichaam maakt geen onderscheid tussen medicijnen en drugs, maar dit betekent niet dat cannabis als astma-medicijn kan worden gebruikt.

Cannabis heeft namelijk veel verschillende bestanddelen en er is er maar één (THC) betrokken bij het vergroten van het longvolume. Het merendeel van de andere stoffen, zoals teer, heeft juist een negatief effect op de luchtwegen en kunnen deze irriteren. Om deze reden is het gebruik van cannabis in combinatie met astma- of COPD-medicatie, nog afgezien van mogelijke interacties, af te raden.

Met vriendelijke groet,
De advieslijn

Login of registreer om te reageren
09-08-2017 om 13:23 uur

roken is uiteraard uit den boze, vandaar de vraag over een druppel wietolie onder de tong. Wel is me nu duidelijk dat er geen wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het effect op COPD patienten.

Login of registreer om te reageren
11-08-2017 om 10:30 uur

"Wietolie is nu opeens het universele medicijn tegen alles,dat kan toch niet waar zijn ?Er is maar een optie,heel voorzichtig kijken of het wat doet.Zelf maken is niet zo moeilijk,google maar.Ikhad een plant en van de bladeren maak ik olie tegen misselijkheid tijdens mijn chemokuur en het was het enige dat hielp maar dan droom je wel van "rose olifanten"en dat is jammer

Login of registreer om te reageren