Medicinale wietolie

08-08-2017 om 08:28 uur

Wij lazen een artikel waarin gesteld wordt dat medicinale wietolie helpt bij het verminderen van hoesten, benauwdheid en ontstekigen bij COPD-patienten, Je zou dagelijks voor het slapen gaan 1 druppel onder je tong moeten nemen.
Is dit echt zo ?
Ik heb COPD Cold IV en ben best benauwd, heb vaak ontstekingen (dus hoest veel met veel slijm). Als dit echt werkt vraag ik me af of ik dit op recept zou kunnen krijgen.

Login of registreer om te reageren
08-08-2017 om 09:13 uur

@gerrico
Ik ben geen arts en de meeste longartsen zijn met vakantie. Het kan dus even duren voordat je officiëel antwoord krijgt. Vermoedelijk bedoel je THC-olie. Vroeger leverde de Stichting Mediwiet dat, maar nu niet meer. Via de huisarts kan je medicinale cannabis voorgeschreven krijgen, maar ik weet niet of dat ook als olie leverbaar is.
CBD-olie is legaal gewoon bij de drogist en reformwinkel te koop, zonder voorschrift. Het heeft vrijwel dezelfde werking als THC-olie, maar bevat vrijwel geen THC. CBD-olie heeft een licht pijnstillende, ontstekingsremmende en rustgevende werking. Een paar (2-3) druppels onder de tong geeft meestal al binnen een minuut enige verlichting voor vrijwel alle pijnen en ongemakken die normaal gesproken met pijnstillers of ontstekingsremmers bestreden worden. Het neemt de benauwdheid zelf niet weg, maar dempt wel de paniek en de wanhoop van benauwdheid. Overigens wel normaal de medicijnen van de dokter blijven nemen, want met olie alleen red je het echt niet.

Login of registreer om te reageren
08-08-2017 om 09:54 uur

Vandaag, net dus, voor het eerst een bestelling gedaan voor CBD-olie (10% van Medihemp (10ml).
Na het lezen van zoveel positieve verhalen over de heilzame werking van hennep toch maar de sprong gewaagd aangezien ik voor mijn pijn- en slaapklachten niet echt een goede remedie heb met de reguliere medicatie. Over het innemen van (grote) hoeveelheden paracetamol, tramadol en gabapentine heb ik zo mijn twijfels.