V: dichtklappen keel bij verslikken...acute astma? - Beantwoord -

05-07-2007 om 13:54 uur

Hoi,

Ik heb sinds kinds af aan al met enige regelmaat (5-6 keer per jaar) dat ik soms enorm benauwd wordt na een verslikking. Dat kan zelfs getriggered worden door zoiets sufs als een waterdruppel, maar doorgaans is het gewoon tijdens iets drinken/eten.

Wat er gebeurd is dat mijn keel meteen 'dichtklapt' en ik effectief niet meer kan ademen. Pas na een halve minuut gaat mijn keel iets open en kan ik alleen piepen. Als ik echt al denk: komt het dit keer goed, gaat langzaam aan mijn keel weer beetje bij beetje open en snak ik naar lucht. Zoals je begrijpt niet echt fijn.

Mijn vragen:  Is dit accute astma? Is het gevaarlijk? Wat kan ik doen als het gebeurd? Naar wie moet ik met dit probleem heen? Mijn huisarts kon er niks mee.

Alvast bedankt,
 

Login of registreer om te reageren
30-07-2013 om 22:16 uur

Hallo

Kan het misschien zijn dat er voedsel omhoog komt in je slaap en je zoals dat heet aspireert?

Het komt zomaar in me op.

Login of registreer om te reageren
19-12-2015 om 09:45 uur

Hoi Ruud ik lees dit zo even en ik heb heel af en toe echt precies hetzelfde als jij. Keel helemaal dicht na het verslikken en geen lucht binnen te krijgen en idd na een halve minuut komt er wat lucht binnen via 1 mm doorgang ofzo en piepend en knarsend en dan daarna na ongeveer 1 minuut dan is het weer beetje mogelijk om te ademen en om het weg te hoesten. Hartslag dan ook op standje 3000. Ik ben er verder nooit mee naar de dokter geweest oid maar ik dacht ik schrijf het hier ook even. Ik zie wel eens andere mensen zich verslikken maar die hoesten even en dan klaar. Misschien hebben wij wel vanaf de geboorte ofzo een dunnere luchtpijp oid.

Login of registreer om te reageren
02-04-2016 om 16:04 uur

Ik heb hetzelfde en ik denk dat het een laryngospasme is. Ik krijg dat onmiddellijk nadat ik mij verslik

Login of registreer om te reageren
16-12-2016 om 08:59 uur

Hoi Ruud,
Ik heb dezelfde klachten sinds een jaar of 15.
Het gebeurde toen zelden, maar het lijkt erger te worden. Bij mij slaat mijn luchtpijp dicht als ik bijvoorbeeld te enthousiast praat, emotioneel ben, maar ook zomaar! Één keer zelfs toen ik in de auto zat! Ik reed toen bijna het kanaal in! Zo angstig...en niemand, ook Longarts kent dit fenomeen. Na zo'n aanval, waarbij ik het gevoel heb door een smal rietje kan ademen, is mijn hele lichaam echt op... In tegenstelling tot sommige andere hoest ik wel..(gelukkig??).
Het gaat over na ongeveer minuut idd, maar voor mijn gevoel veeel langer.
Als mijn man of iemand in de buurt keihard op mijn rug slaat of zelfs een "zachte" heimlich toepast lijkt het te verbeteren. Ik loop dan wel een week met een beurze rug, maar dat heb ik er graag voor over.
Het zou heel fijn zijn als het longfonds eens onderzoek deed naar deze klachten.
We zijn duidelijk niet de enige.
Groetjes Viviane

Login of registreer om te reageren
16-12-2016 om 11:41 uur

Zijn jullie bekend met het fenomeen hoefijzervormige slappere luchtpijp?
Mijn zoontje kon altijd heel moeilijk slijm ophoesten. Na een bronchoscopie met lavage vertelde de longarts dat zijn luchtpijp afwijkend van vorm was en bij het hoesten dan als het ware dichtklapt.
Hij heeft niet wat jullie hebben, maar het hoesten klinkt erg verstikkend.

Login of registreer om te reageren
15-06-2017 om 18:26 uur

Zit hier met tranen in mijn ogen! Het is zo fijn te lezen dat meerderen dit hebben! Ehm, klinkt misschien niet oke, want het is niet fijn, maar het is al geruststellend voor mij om van anderen te lezen hoe zij ermee dealen. Ik ben echt zo blij dat ik het niet vaak heb. Ik ga zeker zoeken op "laryngospasme", via de link, want dit klinkt mij logisch. Bovendien krijg ik het vaak als ik te laat op de avond nog iets eet. Bedankt!! Hoe gaat het nu met jullie, trouwens?

Login of registreer om te reageren
15-06-2017 om 18:41 uur

Met die link beland je op een pagina van stichting ALS. Gelukkig heb ik dat niet... Als ik jullie verhalen goed begrijp, kun je eigenlijk hierdoor niet stikken? Dat stelt me natuurlijk gerust... vooral als ik alleen in mijn huis ben, vind ik het best eng. Ik heb het soms s nachts. Dan schiet ik dus wakker met een dichte luchtpijp! Gelijk idd een hartslag zoals Koda beschrijft..

Login of registreer om te reageren
21-09-2017 om 12:02 uur

Laryngo spasme... Voor hen die het nog willen weten...

Login of registreer om te reageren