Zweeds plekje #3

02-04-2017 om 01:23 uur Gesloten

Hier gaan we verder inmiddels sinds de start augustus 2013 alweer deel 3

Deel twee is hier.

De reacties zijn gesloten.
27-05-2017 om 07:08 uur

De tentoonstelling in Den haag is erg fraai en heel interessant ben er ook geweest. Sommige mensen vragen wel 250 euro voor een Piet Zwart vitrinekastje of voor een heel simpel bovenkastje 80 - 90 euro, die hoofdprijs willen wij niet betalen. .We hebben "op knappertjes" over het hele land verzameld en dat opknappen valt eigenlijk reuze mee. Als ik die hoofdprijs doorbereken heb ik nu al voor een kleine 5000 euro aan Piet Zwart kastjes staan en heb er hooguit een tiende voor betaald! Als ik mensen de bestemming van de kastjes vertel en over ons Zweeds avontuur worden ze ook helemaal enthousiast en willen ze meestal de foto's zien.

Heb vroeger ook wel Rietveld meubels, stoelen en lampen gemaakt, in Zweden ga ik ook de rietveld tuinbank maken. Wil deze in drie of viervoud maken zodat verspreid over de tuin er dan eentje kan staan en er diverse zit plekken komen. Heb diverse (kunst) boeken met ook de bouwtekeningen van al dat soort meubilair of zaken. Bij mij in de wijk in Utrecht is dit de meest nagemaakte of aangeschafte tuinbank en staat die bij vele huizen. Woon dan ook niet ver van de voormalige werkplaats van Rietveld en het Rietveld Schröderhuis in Utrecht al ben ik tegenwoordig heel erg weinig in Utrecht.

Tot een paar jaar geleden was er in de wijk ook een soort volkswerkplaats waar je allerlei apparatuur kon huren en cursussen kon volgen om je huis op te knappen, te restaureren of om meubels te maken, maar ook stofferen en vele andere cursussen.

http://www.rietveldoriginals.com/file/2013/11/rietveld_hildebrandt_bank1.jpg

PS @ Oma Akke ben je al eens in Het Rietveld Schröderhuis geweest of het centraal museum?

27-05-2017 om 10:16 uur

Ik ben nog nooit in het Rietveld Schröderhuis geweest, maar dat gaat gebeuren. Wel in het Centraal Museum, maar dat is allang geleden.

Geweldig, die bank!!! En wat een goed idee om er her en der in je tuin eentje neer te zetten.
En leuk dat je een Piet Zwart keukenblok hebt verzameld om op te knappen.

27-05-2017 om 10:56 uur

Wat is het warm ... we hebben net twee ritten met de aanhanger gemaakt met alle kastjes naar de opslag bij een boer hier in de polder het zijn drie pellets vol inmiddels en zijn in totaal 15 kastjes. Voor 100 euro opgeslagen tot volgend jaar mei dat is niet duur volgens mij.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/10/e4/a3/10e4a353efc7fe4098bc95434ed223bb.jpg

Het lijkt veel 15 kastjes maar als je ziet dat die licht groene keuken hier boven al 12 kastjes telt en we een L-keuken maken in een keuken van 6 bij 6 meter. Ook wil ik wat kastjes in het gasten verblijf ophangen, nog maar niet te spreken van de plannen met de keuken in het kleine boerderijtje (uit 1700) wat nog opgeknapt moet worden maar dat is pas over drie jaar.

Heb nu nog thuis 4 boven kastjes staan om op te knappen, er komen nog 6 kastjes die nog ergens opgeslagen staan bij iemand. Dat zijn kastjes met totaal afwijkende maten, zoals links op de foto te zien zijn hierboven bij de lichtgroene keuken. Het is wel leuk om zo te passen, te meten en te puzzelen met keuken kastjes. Voor dit jaar is het project keuken kastjes verzamelen klaar. Nu kan ik deze zomer in Zweden gaan inmeten en inplannen en kijken of er nog iets bij moet komen aan kastjes wat volgend jaar mee gaat.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/0f/af/f2/0faff2af4debefc8c721f50e30a1efe2.jpg

Een goede rekenaar weet nu dat het gaat om 25 kastjes in totaal. Zitten ook twee grutterskastjes bij met 5 glazen grutters bakken die onder de kastjes komen zie boven rechts. Inbouw apparatuur hebben we ook al...zes pits inductie kookplaat, inbouw spoelbak ongeveer zoals op de foto, 2 ovens en een koel- en vrieskast.

We hebben ook nog een granito aanrechtblad met spoelbak maar weet nog niet waar ik die plaats. Mijn partner en ik hadden ook het idee om misschien dat granito aanrechtblad in de buiten keuken te plaatsen.

Voor dit jaar is het dossier keuken gesloten.

27-05-2017 om 10:59 uur

@marcus Pfff.... Is toch niet echt een klusje om met dit warme weer te gaan doen, maar de opslag is idd. niet duur wat een leuke plannen heb jij voor Zweden, lekker om naar uit te kijken..

27-05-2017 om 12:17 uur

Mooie tuinbank zeg!

27-05-2017 om 22:15 uur

Ga ook nog twee bankjes van betonnen tegels maken. 10 grote beton tegels, 2 gaten in elk en 5 latten makkelijker kan het niet ... en geen rugleuning zoals op de afbeelding. Minder fraai dan het rietveld bankje maar zal weinig of niet rotten of onderhoud vragen. Weet dan één ding zeker het bankje zal niet zo gauw gestolen worden.

http://www.selbst.de/sites/default/files/imagecache/gallery_618x377/pictures/step_by_step_bauanleitung/gartenbank-beton-t.jpg

Hoe te maken lees je hier en hier.

O ja en zonder blonde dame!!

28-05-2017 om 05:11 uur

Dat is ook een gaaf bankje, dat is ook wel een idee om bij mij te plaatsen, ik woon aan een stadsgracht en daar kan deze wel tegen, nu nog een handige man zien te vinden ( die van mij heeft 2 linkerhanden)het lijkt me erg leuk om met zo ' n enorm project als die van jou bezig te zijn, ik hoop voor je dat je lichaam ook een beetje meewerkt.

28-05-2017 om 05:32 uur

Heb twee rechter handen wat mijn ogen zien kunnen mijn handen maken. Is soms eerder een aspect van afremmen of nog niet het juiste gereedschap, materiaal voorradig soms moeten er nog paar handen erbij komen ter assistentie. Je zou ook een buurman lief aan kunnen kijken.

Tja dat lichaam....ben van het type dat lichaam moet gewoon doen wat ik wil en niet anders...dus dat is nog wel eens een "leerweg" of tegenslag.

28-05-2017 om 05:46 uur

Wel fijn 2 rechterhanden, ik kan mijn buren lief aankijken maar dat wordt dan niks. Zal ik toch zelf aan de slag moeten, ik ben thuis ook degene die alle klussen opknapt alleen lukt dat niet altijd en ga ik altijd over mijn grenzen....accepteren dat sommige dingen niet meer gaan kan ik ook nog niet.
Net wat jij zegt dat is een " leerweg "of tegenslag.
Maar ik heb een grote loods dus ik kan het in mijn eigen tempo gaan doen, leuke uitdaging!