Vergoeding maximaal 12 weken??? klopt dit

04-05-2017 om 10:35 uur

Hallo allemaal
Ik heb Gold4 daarbij nu ook begin chronische bronchitis en astma.
Ik heb net 12 weken longrevalidatie gehad maaar heb tijdens d behandeling 2x een ziekenhuis opnamee van 4 dagen gehad door zware longaanval met gevolg geen deelname aan de revalidatie en 5 stappen achteruit. De vraag was neergelegd om verlenging of een nieuwe start voor de revalidatie te krijgen maar het antwoor was nee dit gaat niet omdat er landelijke afspraken zijn dat de gemiddelde revalidatie 8 - 12 weken zijn en dus 12 weken het maximum is.
Als het ziekenhuis verlenging geeft worden ze volgens eigen zeggen gekort op de betaling en kunnen ze zelfs de vergunning voor het geven van revalidatie kwijt raken.
Ik heb pas aan het eind iets resultaat gehad maar 3 weken na het stoppen inmiddels alweer in het iekenhuis gelegen (voor de 3e keer dit jaar)
Weet iemand of dit inderdaad zo is?

Login of registreer om te reageren
05-05-2017 om 09:24 uur

Misschien dat je deze vraag ook aan je verzekering kan voorleggen. Uit ervaring weet ik wel dat er vaak maximaal 12 weken revalidatie gegeven wordt maar waar deze termijn vandaan komt weet ik niet. Ook ken ik wel mensen die wel vaker revalideren maar dan pas na een langere periode dus zeg elk jaar één keer of om het jaar.

Sterkte en beterschap.

Login of registreer om te reageren
05-05-2017 om 09:48 uur

Bedankt Marcus
Ik heb via vragenformulier (zodat ik per mail antwoord krijg) het hele antwoord van het ziekenhuis voorgelegd aan mijn zorgverzekeraar met de vraag of dit correct is.
Ik wacht hun antwoord af en ga dan kijken at ik verder kan doen.
Heb inmiddels al een idee wat ik kan doen maar is afhankelijk van het antwoord.
Moet maandag na mijn longarts om te kijken wat voor verdere onderzoeken, behandelingen etc nodig zijn nav mijn laatste opname waar wat nieuwe items uit het bloedonderzoek kwamen en vragen wat er verder voor mogelijkheden er zijn op gebied van revalidatie.
Ik hou jullie iniedergeval op de hoogte van het antwoord van mijn zorgverzekeraar en het idee wat ik heb en nog ga bespreken met ijn longarts zodat het misschien ook een oplossing is voor anderen.

Login of registreer om te reageren
05-05-2017 om 10:32 uur

Beste hans,
Waarschijnlijk revalideer je onder geriatrische revalidatie zorg, in overleg mag deze altijd verlengd worden! Tot 2x12 weken!
Groetjes nicole

Login of registreer om te reageren
05-05-2017 om 11:04 uur

Beste Nicole bedankt ik heb geen idee onder welke zorg het valt wel weet ik de dbc code die is 19799015 Longrevalidatie (Teambespreking en fysiotherapieprogramma en ondersteuning ) 15D727.
Geen idee waaronder dit valt ik hoop begin volgende week antwoord te krijgen van mijn zorgverzekeraar en ga dan kijken wat ik verder kan doen gelukkig heb ik een longarts die zich voor 200% inzet voor mij en bereid is om als het nodig is de boel op stelten te zetten.
Wat ik nu wel zker weet is dat ik dit iniedergeval zelf ga doen want niemand heeft het recht door het invoeren van beperkingen (12 weken) om iemand de kans op een kwalitatief beter leven te ontnemen.
Hier komt voor mij nog bij dat ik dit jaar wilde gebruiken om alles wat betreft mijn gezondheid zover als mogelijk op een goed peil te bregen omdat mijn doel is komend jaar naar Spanje te verhuizen waar de omstandigheden voor mijn longen veel beter zijn maar zoals nu gem 1 keer per 5/6 weken opgenomen worden vind ik het risico te groot

Login of registreer om te reageren
05-05-2017 om 11:12 uur

Met gold4 heb je volgens mij ook recht op vergoeding van fysiotherapie uit de basisverzekering. Misschien kan je zelf met een goede fysiotherapeut gaan trainen in een medisch trainingscentrum. Vaak kunnen ze je bij de revalidatie wel verwijzen.

Login of registreer om te reageren
05-05-2017 om 16:22 uur

Veel zorgverzekeraars hebben ook een zorgconsulent die je kan bellen.

Zo hebben ze bij mij ook eens revalidatie geweigerd ... iedere betrokken zorgverlener bellen en schrijven ... Niemand begreep er iets van en iedereen had enorme moeite gedaan ... toen ik ging bellen kreeg ik het antwoord ..." ... meneer u voldoet niet aan de voorwaarden voor de revalidatie!" .... dan vraag ik door van welke voorwaarden mevrouw? .... "U voldoet niet aan de criteria om in Zwitserland te revalideren, meneer er zijn wel mogelijkheden voor u om in Nederland te revalideren daarvoor hoeft u niet naar Zwitserland!" dit terwijl de aanvraag helemaal niet voor Zwitserland was. Mijn antwoord was dan ook maar mevrouw de aanvraag betreft ook revalidatie in Nederland!! Het was in 5 minuten geregeld bleek dat iemand daarin het systeem een foutje had gemaakt of sprake van enige miscommunicatie binnen de verzekeringsmaatschappij.

In tussen had de maatschappij wel elke betrokkene over de rooie geholpen en was ik daar beslist niet blij mee!

Bellen helpt dus soms wel.

Login of registreer om te reageren
05-05-2017 om 16:57 uur

Mijn verzekeraar zei alles wordt tot 1095 dagen vergoed het ziekenhuis blijft nee zeggen en komt nu met het 12 weken verhaal.
Ik heb dit nu dus bij mijn verzekeraar neergelegd en hoop begin volgende week hun antwoord te krijgen. wordt dus vervolgt en zeker is dat ik tot het gaatje ga.

Login of registreer om te reageren
15-05-2017 om 18:47 uur

Hoi Gwenny het ligt nu bij een speciale afdeling die onderzoekt hoe de vergoeding precies inelkaar zit en ook met het gemaakte contract met het ziekenhuis eind deze week hoop ik uitsluitsel te hebben.
Ik heb het inmiddels ook bij de NZA neergelegd en die hebben gemeld dat het even kan duren omdat ze het intern ga bespreken en beoordelen
Als ik wat meer hoor stel ik jullie uiteraard op de hoogte

Login of registreer om te reageren
04-09-2017 om 07:39 uur

Beste lotgenoten weliswaar een beetje late terugkoppeling maar ik heb uiteindelijk na maanden vechten een duidelijk antwoord gekregen van mijn zorgverzekering en ben inmiddels gestart met de nieuwe longrevalidatie hieronder het antwoord van mijn verzekeraar hopelijk kunnen jullie hier wat mee richting je eigen verzekeraar groet
hans

Er zijn geen landelijke afspraken over de duur van een longrevalidatietraject
Er is dus geen landelijke maximale duur voor longrevalidatie. Er zijn wel afspraken gemaakt over de duur van hartrevalidatie.

Door uw verslechterde situatie start de teller op nul bij een volgende revalidatie
De duur van uw ene revalidatietraject kan niet worden meegenomen in de duur van een volgend revalidatietraject. In uw geval startte u een nieuw revalidatietraject door uw verslechterde situatie. U startte in feite een nieuw revalidatietraject.

Login of registreer om te reageren