longrevalidatie breda

08-05-2017 om 14:55 uur

Ik ben 64 jaar en sinds januari gestopt met werken, Ik heb longempyeem Gold III/IV.
Ik werkte een GGZ de afdeling was groot dus ik liep viel. De werkomstandigheden waren niet optimaal voor mijn gezondheid dus vandaar mijn keus.
Ik merk nu ik eigenlijk niets meer omhanden heb mijn conditie achteruit is gegaan.,
Ook je hoef niets meer, Geen plannen vooruit te maken omdat je morgen moet werken,
Het weer werkt niet mee. Ik (was) een aktieve tante . Ben nu een soort van uitgeblust. In een soort gat gevallen.
Ik merk dat mijn conditie behoorlijk achteruit is gegaan. Ik zit nu bijna de gehele dat op een stoel.
Of zit achter mijn computer. Dit herken ik niet in mijzelf. Als ik nu 5 min loop moet ik stoppen omdat ik het benauwd krijg. Ook krijg ik allerlei andere kwaaltjes. (waren deze er al toen ik nog werkte en openbare ze zich nu).Hoef ook voor niemand te zorgen ben alleen. Dus zoiets kom vandaag niet komt het morgen.
Was vandaag bij de l.verpleegkundige ik mijn verhaal vertelt. Gewoon alles verteld.
Zij heeft overleg gehad met de longarts en deze kwam met het voorstel longrevalidatie in Breda (Schoondonck). Dit overviel mij. Was hierdoor uit het veld geslagen. Ik hoefde niet gelijk te beslissen en mag hier over nadenken en longverpleegkundige belt mij over 3 weken wat ik besluit.

Mijn vraag is zijn hier mensen die ook longrevalidatie hebben gedaan en hun bevindingen hiermee,
En de ervaringen zijn.
Ik weet ieder ervaart het op zijn eigen manier en niet is gelijk maar globaal genomen,

Groeten.

Login of registreer om te reageren
08-05-2017 om 17:22 uur

Longrevalidatie is een hele goede manier om met je longziekte om te leren gaan, te leren echt goed voor jezelf te zorgen en om conditie op te bouwen. Het werkt alleen als je daarna er zelf mee bezig blijft. Als je daarna weer op je stoel gaat zitten, ben je in no time weer terug bij af. Je zult daarna zelf moeten blijven sporten of iig bewegen.

Login of registreer om te reageren
11-05-2017 om 16:34 uur

Hallo Dragon, 67

Jouw verhaal komt mij bekend voor
. Gewerkt tot mijn pensionering. Ben nu 67.
Vanaf 2009 toen COPD III gediagnostiseerd werd, opgehouden met roken en deze verslaving omgezet in sporten. 3x per week bodypump en krachttraining in de sportschool. Tot 2015 heb ik dit volgehouden. De conditie werd minder maar ben toch doorgegaan met sporten, bodypump werd te zwaar. Toen ik in 2016 met pensioen ging maar wel door ging met sporten, werd ik ziek, longontsteking en steeds weer luchtweginfecties. De ademhaling werd moeilijker en wandelen en fietsen was een inspanning. Maar ik heb niet opgegeven. Ik ben blijven sporten. Ik heb toen de longarts gezegd dat ik hulp nodig had. Dit jaar ben ik van 6 febr tot 13 april 10 weken opgenomen voor longrevalidatie. Wat ik daar geleerd, had ik 5 jaar eerder willen leren. Ik heb er veel gesport, naar mijn lichaam leren luisteren, weer juiste ademhaling geleerd. Het is revolutionair wat daar gebeurd. Een team staat voor je klaar.Longarts, longverpleegkundige, agoog, logopediste,psycholoog,fysio, oefentherapeut, activiteitentherapeut, creatief therapeut, dietist,. Onvoorstelbaar hoe empatisch deze mensen hun vak beoefenen.
Ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal. Mocht je nog vragen hebben en die niet via dit forum willen stellen, kan dat. Laat het dan maar weten.
Ik heb er erg veel baat bij gehad.
Sport nu weer 3x in de week, waarvan 1 x met COPD fysio, wandel en fiets en het ademhalen gaat een stuk makkelijker.
Overgaan en/of beter worden doet het niet meer, maar je kunt het wel zo lang mogelijk proberen stabiel te houden.
Mijn advies : Doen, het is een lot uit de loterij.

Succes met je beslissing

Login of registreer om te reageren
28-03-2019 om 01:12 uur

Hoi Henry,

Wat een goed verhaal van jou. Was dit niet in Revant? Hoelang heb je gerevalideerd? Ik ben nu ook aangemeld. Ik hoop er in oktober van dit terecht te kunnen.

Login of registreer om te reageren