Zweeds plekje #3

02-04-2017 om 01:23 uur Gesloten

Hier gaan we verder inmiddels sinds de start augustus 2013 alweer deel 3

Deel twee is hier.

De reacties zijn gesloten.
16-04-2017 om 09:42 uur

Ongelooflijk zeg, wat een pak sneeuw daar op je Zweedse plekje!

Succes met de onderneming, je huis optillen, fundering verbeteren.
Nog een paar weken en je kunt vertrekken.

Wij hebben hier vlakbij het Klimbos Achterhoek. Mijn man heeft er al alle routes geklommen tot en met de rode samen met de kleinzoon, en de kinderroutes met één van de kleindochters. Hij hoopt het ook nog te kunnen doen met de jongste kleindochter, ze is net 2,5 jaar, dus hij moet nog even wachten.

29-04-2017 om 20:07 uur

Leuk hoor zo een klimbos met je kleinkinderen te doen en straks kleindochter kan me voorstellen dat je man eigenlijk niet kan wachten zou ik ook niet kunnen denk ik zo ... wil zelf ook een stukje klimbos maken (een net en een paar touwen in de bomen) om te kunnen trainen en gasten uit te dagen tot iets leuks daar te doen.

Reactie op Oma Akke
... Succes met de onderneming, je huis optillen, fundering verbeteren...

Daar kom ik later nog op terug.

Ga dinsdag voor mijn Zweedse buurman een echte Twentse GOA stok kopen in Hengelo. Zelf heb ik er eentje die al heel oud is, die is namelijk van mijn grootvader geweest. Van die stok heb ik vroeger wel eens een paar lichte tikken gehad toen ik nog een belhamel was hahaha

http://www.twentsche-goa-stok.nl/fotos_files/page1-1001-full.jpg

Het Twentsche woord voor gaan is goan, het is een Nedersaksischeschrijfwijze. Een Goa-stok is een oude Twentsche wandelstok, dus een stok om te gaan. Je kunt de Twentsche stok herkennen aan de gekrulde vorm. De gedraaide vorm aan de stok wordt gevormd door de kamperfoelie en de jonge ranken die houvast nodig hebben aan de plant. De jonge ranken groeien met de zon mee en omdat ze samen groeien, knellen ze elkaar af.

http://www.twentsche-goa-stok.nl/fotos_files/page1-1006-full.jpg

30-04-2017 om 13:40 uur

Wat een leuk idee om bij je Zweedse huis een klimbos aan te leggen!

Van die Goa-stokken had ik nog nooit gehoord. Heel apart. Kom jij uit Twente?
Je buurman zal er vast en zeker mee in zijn nopjes zijn!

Ik hoop dat het beter met je gaat. Je doet wel weer van alles in elk geval, maar met veel last van pijn, begrijp ik. Balen!!! Maar ja, je doet je best en stilzitten werkt ook niet echt, daar worden je spieren alleen maar slapper van.

03-05-2017 om 14:15 uur

@ Oma Akke niet alleen worden de spieren slapper maar ook ruimtevaarders lijden aan osteoporose als ze terug komen en moeten ze de bot opbouw weer gaan trainen en stimuleren door hun spieren en botten te trainen. Ook dat is iets wat ik moet doen na deze bed periode.

Nee, ik kom niet uit Twente maar mijn grootvader wel. Het was erg leuk om bij de maker van de stokken langs te gaan en allerlei verhalen te horen dat is veel leuker dan zo een stok bij de VVV, een cadeau of een souvenir winkel te kopen en ook veel en veel goedkoper. Zo kostte de stok maar 20 euro en had de man veel keuze en heel veel verhalen en hebben we voor de kleinkinderen van mijn partner in Zweden die ook net bij de scouting zijn een stok gekocht en voor de buurman een stok gekocht.

Heb nu wel pijnstilling maar dat is nog door de orthopeed voorgeschreven de echte pijn bestrijding door de pijn poli en de internist voor mijn rug specifiek moet nog opgang komen eerdaags een afspraak.

05-05-2017 om 21:40 uur

Nog een paar kastjes op te sporen voor de keuken in Zweden. Wij hebben gekozen voor een Bruynzeel keuken uit de 60 jaren we vinden een oud huis zoals wij dat hebben daar zet je geen nieuwe keuken in dat ziet er gewoon niet uit vinden we.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/10/e4/a3/10e4a353efc7fe4098bc95434ed223bb.jpg

Bovenstaande is een voorbeeld van een dergelijke keuken, al zal het ter zijner tijd een andere opstelling worden. De keuken zal niet eerder dan over twee jaar aangepakt worden, we hebben dus nog even om verder alle delen en accessoires te verzamelen. Het is een van de vele projecten die qua verzamelen en inkoop parallel lopen. De uiteindelijke kleur weten we nog niet.

Zo zal de keuken een L opstelling worden zoals hieronder.

http://i67.tinypic.com/20shlec.jpg

06-05-2017 om 18:37 uur

Nou Marcus nog heel wat werk voor de boot maar ook wel weer leuk. Was een blij van herkenning heb in de jaren zeventig ook zo'n keuken gehad was wel heel degelijk en sterk was van massif hour. We hebben nu nog steeds twee houden kastplankjes ver werkt in een oud grammofoonkastje leuk. Ik hoop dat je snel weer wat sterker zult worden

07-05-2017 om 20:29 uur

@ Daysy dank je wel, hoop het ook. Denk ook wel dat het sterker worden van mijn rug en buikspieren geen probleem zal zijn. Maar de pijn zal wellicht blijven en dat is iets minder.

Sommige (deel)projecten hebben een lange looptijd soms wel 5-6 jaar of langer door alle materialen die ik dan bij elkaar probeer te krijgen. Mijn omgeving moet daar wel eens om glimlachen.

Leuk je herkenning te lezen. De Piet Zwart keuken wordt tegenwoordig weer gemaakt door Bruynzeel Maar we vinden een keuken die dan opgebouwd is van kastjes uit 1963 toch leuker dan een nieuwe retro keuken. Al moet ik sommige kastjes meer restaureren dan de andere maar die kastjes zijn dan ook 55 jaar oud. Heb het vast wel een keer langs laten komen maar wilde vroeger al restaurateur worden.

08-05-2017 om 21:29 uur

Uiteindelijk heeft de keuken dan in totaal inclusief inbouw apparatuur 400 - 500 euro gekost. Daar komt nog ter zijner tijd WEL de kosten bij voor de restauratie van een ouderwetse hout gestookt fornuis (vedspis) bij. Zoals onderstaande foto van een voorbeeld "Vedspis". Hoezo erg low budget!

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/14/0e/9f/140e9ff974cb1afdc153615d15834e56.jpg

26-05-2017 om 19:47 uur

Toen mijn moeder nog leefde had ze heel vaak een plank op schoot als soort werkblad ... hierop puzzelde ze, schreef ze en lag een boek als ze aan het lezen was ...

Aan de plank zat aan één kant, de voorkant, een soort rondhout.

Afgelopen weken ben ik tot de ontdekking gekomen, door het verzamelen van Piet Zwart keukenkastjes, dat dit een Piet Zwart keukenkast plank is!! Dat rondhout aan de voorkant van de plank zorgt ervoor dat er niet iets 123 van de plank afglijd in het kastje. Vind dat toch leuk zo een ontdekking 26 - 27 jaar na haar overlijden. O ja, en die plank heb ik nog steeds!

26-05-2017 om 20:28 uur

Ik was laatst in het Gemeentemuseum Den Haag, speciaal voor de Mondriaan en De Stijl exposities. Was heel interessant en mooi.
Daar stond ook het Piet Zwart keukenblok.
Leuk dat jij een Piet Zwart plank hebt die intensief door je moeder gebruikt is.