perslucht

29-04-2017 om 15:00 uur

heeft iemand hier met astma ervaring met het werken van perslucht ? ik zit er over te denken over solliciteren bij de brandweer maar ik weet niet of het kan / mag

Login of registreer om te reageren
29-04-2017 om 20:51 uur

@alexandervh
Perslucht is precies wat het suggereert: gewone lucht onder hoge druk die middels een drukregulator op 1 Bar wordt gebracht. Er zitten dus geen toevoegingen in zoals helium etc.
In principe is de lucht schoon, zelfs veel schoner dan de lucht in de binnenstad. Je moet wel rekening houden met onverwachte (beperkte) drukwisselingen. En het is onvermijdelijk dat je tijdens een brand toch wat rook binnenkrijgt, al zal dat niet veel en niet lang zijn. Ik heb mijn hele leven al ademhalingsproblemen waaronder astma/bronchitis tot ongeveer mijn 20e jaar, maar heb op mijn 18e een brandweeropleiding gevolgd bij de luchtmacht. Veel oefenen met vloeistofbranden, kerosine etc. en dan zware inspanning leveren met een persluchtmasker op.
Op geen enkel moment heb ik toen problemen met mijn ademhaling ondervonden. Ik adviseer toch om advies te vragen aan je longarts of als je niet onder behandeling bent, aan je huisarts. Even praten met de commandant van de dichtstbijzijnde kazerne is ook wel aan te raden. Succes!

Login of registreer om te reageren
30-04-2017 om 07:37 uur

Ik heb ook bij de luchtmacht met perslucht gewerkt (in een grote bunker; calamiteitenbeheersing). Ondanks mijn destijds bronchitis en sarcoïdose in de longen ging dat prima; alleen het verbruik lag wat hoger dan bij de gezonde collega's.
Maar het is inderdaad goed eerst te laten testen wat de saturatie is met zo'n masker op, want dat verschilt per persoon.
Succes in ieder geval!

Login of registreer om te reageren