Dikker worden door pufjes astma. Vooral vrouwen zijn de klos

14-04-2017 om 11:35 uur
Reactie op Gezondheid en Co

De 900.000 Nederlanders die pufjes tegen astma gebruiken zijn dikker en zwaarder dan mensen die geen inhalators nodig hebben. Vooral vrouwen zijn de klos, blijkt uit onderzoek van hoogleraar obesitas Liesbeth van Rossum van het Erasmus MC.

Dik van lucht, dat kan dus écht?
,,Mensen die lucht inademen waar ontstekingsremmende corticosteroïden inzitten, blijken inderdaad gemiddeld dikker te zijn. In het algemeen maken die stresshormonen dik, dat zie je als iemand ze in tabletvorm zoals prednison slikt. Of dat bij de lokale toediening via je longen ook zo direct werkt, moet nog worden uitgezocht. Voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om pufjes die de luchtwegen instant verwijden tegen benauwdheid.”

Om hoeveel extra kilo’s gaat het eigenlijk?
,,Bij vrouwen zien we dat ze bijna 1 bmi punt meer hebben dan vrouwen die die pufjes niet gebruiken, dan gaat het niet om tientallen kilo’s. Problematischer is dat hun buikomvang 2,5 centimeter groter is. Juist dat buikvet is gevaarlijk omdat het leidt tot een hoge bloeddruk, een hoger cholesterol en uiteindelijk diabetes en hart- en vaatziekten.”

Wat doen die pufjes precies?
Als corticosteroïden via de keelholte en de longblaasjes in het bloed komen, kunnen ze zo zorgen voor meer snacktrek en buikvet.”

Waarom zijn vooral vrouwen de pineut?
,,We denken dat het kan komen doordat vrouwen er trouwer in zijn om elke dag hun inhalator te gebruiken. Maar het kan ook een hormonaal effect zijn.”

Stoppen dan maar?
,,Nee! Vooral niet doen, deze middelen kunnen zelfs levensreddend zijn. Maar houd je gewicht in de gaten.”

Tekst: Francine Wildenborg

Bron: Gezondheid en Co

Login of registreer om te reageren
14-04-2017 om 12:02 uur

Aangezien ik zo'n 15 kilo zwaarder ben dan voordat ik pufte denk ik dat het klopt ;) Ik ben niet meer of vetter of anders gaan eten.

Login of registreer om te reageren
Moderator
14-04-2017 om 13:45 uur

Ik heb er ook " last" van inmiddels wel dmv koolhydraat arm eten zo'n 10 kilo kwijt maar toch het gaat heel erg op en neer.

Login of registreer om te reageren
19-04-2017 om 19:10 uur

Ik ben dan wel een manneke maar ik ben ook 20kg aangekomen na 9 jaar puffen. Ben sinds een jaar op mijn eten aan het letten.
Ik heb een aantal jaren geleden gevraagd aan de huisarts of dit zo was, maar die zei dat het pufje in de longen bleef.
Ik twijfelde daar aan omdat mijn prikkelbare darm syndroom ook verbeterde sinds gebruik puffers.

Login of registreer om te reageren
19-04-2017 om 19:29 uur

Als het in de longen zou blijven wat artsen beweren zouden de bijwerkingenlijsten ook niet zo groot zijn lijkt me...

Login of registreer om te reageren
20-04-2017 om 19:01 uur

Ik gebruik ze al van kinds af en aan en altijd eerder ondergewicht gehad... pas de laatste jaren met prednison is netter qua bmi, maar nog steeds aan de onderkant.

Login of registreer om te reageren
10-05-2017 om 08:07 uur

Mijn huisarts maakt ook altijd over mijn gewicht opmerkingen ... terwijl hij net van buiten terugkomt om daar een sigaret of sigaartje te roken nota bene ... dan kan ik het niet laten daar wat van te zeggen!!!

In verleden was ik dat zo zat... dat ik zei... " ... sinds ik overgewicht heb heb ik zo een gezond seksleven u wilt niet weten hoeveel vrouwen van dikke mannen houden!! ...".

Er moet nog wel een kleine 10-12 kilo aan gewicht af ben al een heel eind, prednison en puffers zijn de ellende voor mijn gewicht en ook voor de osteoporose.

Login of registreer om te reageren
15-05-2017 om 12:55 uur

Ik kom helemaal niet aan van mijn astma medicijnen ik eet gezond wat wil je nog meer ? 8-}

Login of registreer om te reageren
15-05-2017 om 15:02 uur

@Marcus inderdaad ga je er de kat op het spek binden, zie dat gezicht van je huisarts zo voor me. Alles is zo makkelijk gezegd ik had een tandarts en die rookte ook zoveel, hij moest toen zo hoesten dat ik zei, joh steek er nog een op ben gelijk de praktijk uitgebonjourd. Ik denk dat het ook allemaal verschillend is voor iedereen en ja je moet ermee leren dealen

Login of registreer om te reageren
24-02-2020 om 07:23 uur

ik ben ook zwaarder geworden zeker 15 kilo niet normaal

Login of registreer om te reageren