Zweeds plekje #3

02-04-2017 om 01:23 uur Gesloten

Hier gaan we verder inmiddels sinds de start augustus 2013 alweer deel 3

Deel twee is hier.

De reacties zijn gesloten.
02-04-2017 om 01:51 uur

Oma Akke het laatste bericht van jou en mij was inderdaad technische praat over milieu en energie voorzieningen maar soms wel nodig. Vind al dat we veel te lang niks gedaan hebben als je bedenkt dat vruchtbare aarde en dergelijke bijna 50 bestaat.

Die technische praat heeft tenslotte wel te maken, al realiseren we ons dat vaak niet eens, met onderliggende vragen rondom het spanningsveld dat ontstaat door de individualisering van de moderne mens. Hoe leven we nu en straks met elkaar in een bloeiende samenleving? Dan komen we bij filosofieën en gedachten over vruchtbare aarde, biologische dynamische landbouw, duurzaamheid en al dat soort aspecten en dat gaat voor dit forum veel te ver en laten we dan ook weer snel achter ons.

Je kent me een beetje je weet dat ik vind dat we mislukkingen, tegenslagen nodig hebben om het andere te kunnen onderscheiden. We leven in een wereld van tegenstellingen, het ene kan niet bestaan zonder het andere.

Het gaat zelfs en dat ondanks de pijn steeds beter en of ik ooit van de pijn af kom dat zie ik wel.

02-04-2017 om 09:47 uur

Volgende week een bezoekje aan Vreeken zaadhandel in Dordrecht voor allerlei zaadjes en kiemgroenten die mee naar Zweden moeten...maak altijd zelf Tauge en diverse kiemgroenten voor over het eten of in de salade.

Dit doe ik zowel op een klein kokosmatje in een patat bakje als in een kiem bakje.

http://www.magmacentrum.nl/files/uploads/kiemgroenten.jpg

http://www.magmacentrum.nl/files/uploads/kweekbakje_.jpg

Voorlopig zal mijn groente tuintje zich beperken tot sla en aanverwante groenten en kruiden, andere groente heeft weinig zin omdat ik of te laat in zweden ben of dat de oogst periode later dan mijn vertrek is. Vaste planten heeft wel weer zin maar geen eenjarigen.

03-04-2017 om 11:00 uur

Je bent er maar druk mee :))

03-04-2017 om 20:29 uur

Doe ik in Nederland ook altijd hoor ben gek op kiemgroente in de sla, op het brood, in het eten of gewoon zo een pluk in mijn mond stop als ik even in de keuken er langs loop. Heb wel eens er over gedacht een professionele kast te kopen.

http://www.kweekkast.nl/images/productimages/big/KK001%201.jpg

Taugé koop ik nooit die is nooit vers heb altijd gevoel dat die dezelfde dag nog uit de koelkast loopt als je die vandaag niet opeet, nee die maak ik zelf en is zo makkelijk, tenzij je die bij een toko koopt die is dan nog aardig vers. Maar ook linzen kiemen is erg makkelijk en heel lekker.

http://roosgoesgreen.nl/wp-content/uploads/2013/05/Gekiemde-linzen.jpg

Maal zoveel zelf wat de meeste mensen gewoon kopen. Niks is makkelijker dan een pond vijgen op port weg te zetten voor het bakken of af en toe in de nagerechten terwijl mensen dat weer bij de traiteur of notenbar of iets dergelijke kopen. De gemakconsumptiemaatschappij zal ik nooit helemaal begrijpen, 10 - 15 gesneden champignons voor de prijs van een pond champignons omdat het gemak is.

03-04-2017 om 21:27 uur

Mijn poes gaat dit jaar ook voor de eerste keer mee naar Zweden ook dat brengt een aantal regel zaken met zich mee. Ze zal zich daar in de hemel wanen met al die veld muizen.

08-04-2017 om 08:15 uur

Vandaag een tweedehands van de Waard tent ophalen die we voor zweden gekocht hebben en een tweedehands inbouw boiler voor in het keukenkastje.

08-04-2017 om 14:08 uur

Leuk al die zelf gekweekte kiemgroenten!
Ik heb dit jaar geen moestuin, nu alleen bloemen op die plek, éénjarig zaaigoed met speciaal bloemen voor insecten, bijen, vlinders. Wij zijn altijd weg als de moestuin geoogst kan worden. Behalve dan de courgetes, maar daar heb ik altijd zoveel van dat ik nu een jaartje oversla.
We nemen alleen bietjes, uien, knoflook. That's all.

Ga je die De Waardtent gebruiken voor je gasten? Of ga je zo grootschalig renoveren of verbouwen dat je even niet in je huis kunt wonen?

Geweldig dat de poes meegaat dit jaar.

Wij gaan dit jaar naar de Vanoise, kamperen (uiteraard). Vanaf 10 juli als de schoolvakanties hier beginnen komen de 2 zonen met hun gezin ook, dan staan we gezamenlijk een week daar. De camping grenst aan een klimbos (leuk voor kleindochter Mia van 6), en er zijn via ferrata voor kleinzoon Bram en zoon Wouter. Plus prachtige bergwandelingen, en voor de liefhebbers van een topje: dat kan ook!
Dit is iets wat we al heel lang willen, nu zijn wij allebei nog fit, dus daar gaan we van profiteren.

09-04-2017 om 14:14 uur

Grootschalig verbouwen gaat zeker gebeuren maar heb nog een gastenhuisje dat ik kan gebruiken, de tent is puur voor gasten, jongeren of wat dan ook. Vond een De Waard tent type zilvermeeuw groot zat en ik heb een complete kampeeruitrusting nog op zolder staan dus de tent is zo ingericht.

Afhankelijk van wat ik met de Timmerman/aannemer kan overeenkomen wordt de gehele buiten en binnenkant gestript. Wordt het huis opgetild en de fundering verbeterd. Worden balken die vervangen moeten worden vervangen en kan de buitenkant er weer op en daarna de binnenkant opnieuw aftimmeren 80 procent doe ik zelf en de resterende 20 procent de timmerman. Het is even afhankelijk van het prijs kaartje en het vinden van de juiste personen (bouwmensen/timmermannen) wanneer dit precies gaat gebeuren. Hoop dit jaar op meer duidelijkheid daarover, maar buiten dat is er nog zoveel te doen.

De Vanoise is zeker schitterend en mooi wandel gebied heb zelf mijn hart verloren in Quillan toen ik voor mijn werk in Toulouse woonde ging ik regelmatig daar op vakantie en weekenden wandelen een heerlijk gebied is het, de Languedoc-Roussillon met Katharen burchten op de toppen. Heerlijk om na uren te wandelen dan op de top aan te komen waar zo een burcht op je wacht.

Zo een klimbos is heerlijk voor kinderen maar ook voor volwassenen hoor, heb daarover ook wel eens nagedacht. Leuk dat je kinderen en kleinkinderen zoveel langskomen. Geniet er maar van de tijd is zo kort. Zeker leuk dat je een bloemenstrook voor de bijen en insecten inzaait heerlijk en erg mooi is dat zouden meer mensen en agrariërs moeten doen. Zonder bijen kunnen we niet leven en zijn we met korte tijd uitgestorven.

14-04-2017 om 12:22 uur

Sprak de buurman wegens Pasen via de telefoon er is vannacht en vandaag bijna 20 cm sneeuw gevallen in Zweden bij ons huisje vannacht was het min 4 en komende nacht wordt het minus 7 graden en hier zit ik al in T-shirt in de zon.

16-04-2017 om 08:31 uur

Inmiddels lag er vanochtend bij mijn buurman en mijn huis meer dan 35 cm sneeuw dat is een behoorlijk pak denk ik dan.