Zestig keer te veel fijnstof in huis na het koken

09-02-2017 om 20:54 uur

Zestig keer te veel fijnstof in huis na het koken

Uit onderzoek van onderzoeksbureau TNO blijkt dat na het koken nog uren lang te hoge concentraties fijnstof in huis blijven hangen. Mede door goed geïsoleerde huizen en niet of nauwelijks functionerende afzuigkappen is de concentratie hiermee binnenshuis hoger dan buiten.

Niet de snelweg, maar de keuken als grote producent van fijnstof. Het lijkt onwaarschijnlijk maar uit het onderzoek blijkt dat tijdens het bakken en braden grote hoeveelheden fijnstof de lucht in geslingerd worden en die blijven vaak nog uren in de keuken en of woonkamer hangen. Het aantal microgram fijnstof per kubieke meter loopt dan op tot 600 en daarmee ligt de waarde zestig keer hoger dan de wettelijk vastgestelde norm.

Om tot bovenstaande conclusies te komen heeft TNO een onderzoek uitgevoerd waarbij respondenten een week lang een rugzak vol meetapparatuur meedroegen, zodat constant gemeten kon worden hoeveel fijnstof zich in de lucht bevond. Daaruit bleek dat proefpersonen ongeveer negentig procent van hun tijd binnen doorbrachten en tegelijkertijd daar ook negentig procent van de blootstelling aan fijnstof opliepen.

Andere samenstelling

Betekent dit automatisch dat koken even slecht is als naast een ronkende auto staan? Nee, zo simpel ligt het niet. Fijnstof is een verzamelnaam voor alle deeltjes die kleiner zijn dan 2,5 micrometer. In het geval van fijnstof uit motoren gaat het om fijne roetdeeltjes, terwijl de samenstelling tijdens het koken waarschijnlijk anders is.

Hoe schadelijk het inademen van de variant in de meeste keukens eigenlijk is, is nog niet duidelijk. Vervolgonderzoek moet aantonen hoe groot de impact op de gezondheid is. Op dit moment zijn er vooral studies gedaan die het effect van fijnstof in de buitenlucht aantonen.

Link naar het artikel

http://ad.nl/binnenland/zestig-keer-te-veel-fijnstof-in-huis-na-het-koken~a99a95c3/

Login of registreer om te reageren
10-02-2017 om 07:12 uur

Klinkt heftig, koken kan inderdaad irritatie opleveren. Gelukkig heb ik een dichte keuken.

Login of registreer om te reageren
10-02-2017 om 08:37 uur

Ai!
Goed om te lezen, doe ik de deur naar de keuken ook dicht als ik ga koken en t keukenraampje open

Login of registreer om te reageren
10-02-2017 om 10:54 uur

Pffft, nu is koken ook al gevaarlijk. Van leven ga je dood, cru gezegd.
Wij hebben een open keuken, ik vind dat heel gezellig. Je houdt altijd contact met de rest van het gezin.
Wij hebben een oud huis, wel deels geïsoleerd, maar het waait enorm tussen de plafonds en vloeren.
Onder de voordeur zit een kier, er zit wel een borsteltochtstrip onder, maar zoals het weer vandaag is, voel je de kille wind er onderdoor.
Ik zet het bovenraampje open als ik begin te koken.
Ik heb vrijwel geen Teflon pannen meer, want die zijn waarschijnlijk toch ook niet gezond.

Een huis kan wel meer verborgen gevaarlijke plekken hebben. We lieten de badkamer kompleet strippen en boven het kunststof plafond was het een flora en fauna van ongekende hoeveelheden. brrrrr
Is verwijderd en kan nu niet meer gebeuren, vanwege de gipsplaten, die laten lucht door is me verteld.

Login of registreer om te reageren
10-02-2017 om 18:10 uur

Dit soort onderzoeken zijn een gezochte reden voor de overheid om er beleid op los te laten. De overheid is de grootse klant van TNO. Dus u vraagt, wij draaien.
Beleid leidt tot meer ambtenaren, adviseurs en commissies.
Het is gewoon werkverschaffing op kosten van de samenleving.
Daarom moet dus de belasting omhoog.
Totdat iedereen voor de overheid werkt (direct of indirect). Wie zal er dan nog voor de inkomsten van de staat zorgen?

Login of registreer om te reageren
10-02-2017 om 20:25 uur

In mijn afzuigkap heb ik een speciaal filter zitten die extra alles filtert. Heb hier wel vaker over geschreven jaren geleden hier op het forum ben daar erg tevreden mee. Een zogenaamd plasma made filter en zorgt dat mijn afzuigkap een recirculatie afzuigkap is, zoiets kan in elke afzuigkap gemonteerd worden. Naast alle tweede hands apparatuur en keuken kon dat er wel af want echt goedkoop is een dergelijk filter beslist niet.

http://www.uw-woonmagazine.nl/uploads/website/UW_keuken_nieuws/Plasmamade/Plasmamade_filter_afzuigkap.jpg

https://youtu.be/p2pfBxDU3Ss

Login of registreer om te reageren