Chlamydia bacterie

16-01-2017 om 06:20 uur

Hoi....ik ben Cherry en ben nieuw hier. Ik hebheel veel topics gelezen maar niets over het chlamydia bacterie. Na 2 maanden luchtweginfectie...5 prednisonkuren...1 a.b kuur en 4 lange schimmelkuren belandde ik verschrikkelijk benauwd bij de longarts..Hij schreef een fluconazol kuur voor en bloedonderzoek voor mijn ontstekingswaarden. Deze waren gedaald tot acceptabel dus verder behandeld door huisarts. Ik gebruik al jaren seretide en ventolin en moest de dosis sterk verhogen: Ventolin met voorzetkamer: 6 tot 8 puffen per dag..Seretide 3x pd... Na 2 weken weer enorm benauwd en weer naar HAP. Deze arts zei dat longontsteking overcwas maar ik een adtma aanval had. Hij schreef prednison voor en binnen 2 uur had ik weer lucht. Niemand had dit herkend!! Arts liet mijn bloed onderzoeken waar een positieve chlamydia uit kwam. Schrok me rot! Ik ken het alleen als een soa..maar de arts legde uit dat dit daar niets mee te maken heeft! Dit is een bacterie in je longen die je overal op kunt lopen. Doxycilline kuur voor 2 weken gekregen en afgemaakt. Maar nog steeds ben ik erg benauuwd!! Zo erg dat ik regelmatig op blijf om rechtop te blijven zitten..dus niet naar bed ga.. Ben oververmoeid..slaap bijna niet...Mujn vraag: Hoe lang blijft dit bacterie actief? Ik gebruik ook Daktarin gel...maar helpt niet echt. Ik blijf brommen en piepen en benauwd. Heb gerookt maar ben 1 Januari gestopt!! Ik loop nu al 3 maanden met deze klachten waarvan ze nu 2 weken weten van chlamydia. Wanneer wordt het beter?? Begin wanhopig tecworden.

Alvast bedankt voor het antwoird.

Mvg. Cherry

Login of registreer om te reageren
16-01-2017 om 10:02 uur

Je hebt de chlamydia trachomatis die we kennen van de soa en de chlamydia pneumoniae die luchtwegklachten geeft.

Is er al eens een sputumkweek gedaan om de gevoeligheid van de bacterie voor antibiotica te testen?

Login of registreer om te reageren
19-01-2017 om 03:54 uur

Er is nog geen sputumkweek gedaan. De longarts gaat nu verder kijken maar vindt het hele bloedonderzoek en uitslag van chlamydia onzin omdat bijna altijd vastgesteld wordt dat je het hebt...maar achteraf blijkt dat je het nooitvhebt gehad. Eigenlijk wordt dit onderzoek nooit meet verricht zegt hij. Ik krijg nu een uitgebreide blaastest en longfoto s en dan verder kijken. Dus afwachten.

Login of registreer om te reageren
19-01-2017 om 13:44 uur

Maar hoe weten ze dan dat de chlamydia dit veroorzaakt, zonder een sputumkweek?
Deze zin snap ik ook niet:
omdat bijna altijd vastgesteld wordt dat je het hebt...maar achteraf blijkt dat je het nooitvhebt gehad.
Wat bedoelt hij hier nu mee?

Login of registreer om te reageren
19-01-2017 om 19:37 uur

Met een bloedtest kan je kijken of je antistoffen hebt tegen de bacterie. Je hebt verschillende soorten antistoffen. IgM antistoffen komen snel op en wijzen op een recente infectie, IgG antistoffen komen later op maar blijven langer in je bloed aantoonbaar en wijzen op een in het verleden doorgemaakt infectie (zeker als je alleen IgG antistoffen tegen chlamydia hebt en geen IgM, anders kan je nog in een overgangssituatie zitten). Je kan dus zowel een recente infectie als een in het verleden doorgemaakte infectie aantonen met bloedonderzoek en het is zaak dit goed te interpreteren.

Login of registreer om te reageren
Zorgprofessional
24-01-2017 om 13:30 uur

de chlamydia is nu goed behandeld. goed dat hij is aangetoond en behandeld.
op zich niet ernstigs of blijvends. we weten dat infecties je een periode kunnen bezorgen met meer en minder longklachten. met name hoesten, benauwdheid en piepen treden dan op, soms is het zo dat mensen blijken astma te hebben die dan zich uit. Dit moet dan wel behandeld worden met goede medicatie. Meestal kan het zo een 3 tot 6 maanden duren, soms korter ook.
Goed om een dokter er naar te laten kijken
groet

Login of registreer om te reageren
27-09-2019 om 16:06 uur

Het is een oud topic maar ik vraag mij echt af hoe het voor Cherry geƫvolueerd is omdat ik er ook blijf mee lopen. Nu al de 5e AB kuur maar van als ik stop gaat het helemaal mis, geen adem meer, hart gaat als gek te keer, kan niet neer liggen, zelfs zwakte en inwendig vibreren, kletsnat zweten... Dit al een 3 maanden.. :-( Hopelijk ziet Cherry dit berichtje. Ik had zo graag antwoord gehad, of mocht iemand hier op het forum haar kennen :-) trek eens aan haar mouw..

Login of registreer om te reageren