bronchiëctasieën

30-12-2016 om 16:29 uur

Hallo, sinds 1992 zijn bij mij bronchiëctasieën vastgesteld. Nu heb ik begin december bloed opgehoest,volgens de pneumoloog is dit bij bronchiëctasieën normaal.Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Ook heb ik op de plaats waar de vernauwingen zijn pijn. Het bloed ophoesten heeft waarschijnlijk ook als oorzaak dat ik bloedverdunners moet nemen,omdat ik ook hart ritmestoringen heb. Heeft iemand raad? Alvast dank

Login of registreer om te reageren
01-01-2017 om 22:14 uur

Hallo Hilario,

Bloed ophoesten heb ik geen ervaring mee. Wel herken ik de pijnklachten.
Voor de bronchiëctasieën vernevel ik 1x per dag met hypertoonzout, vooraf gegaan door ventolin vernevelen. Ventolin om eventuele irritatie van de longen te voorkomen. Hypertoonzout zorgt ervoor dat het slijm wat dunner blijft en het makkelijker op te hoesten is. Op het moment dat er veel klachten zijn mag ik 2x per dag vernevelen.

Overleg met je longarts/pneumoloog of dit misschien ook bij jou het ophoesten makkelijker kan maken.

Sterkte en groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren
22-01-2017 om 21:23 uur

Dag Hilario,

sinds 4 jaar is bij mij (milde) BE geconstateerd. 2 jaar geleden heb ik voor het eerst bloed opgehoest. September vorig jaar heb ik een longembolistaie ondergaan, omdat ik binnen 1 week 2 behoorlijke bloedingen had en er op de CT afwijkende aders te zien waren. Ik ben overigens verder gezond en gebruik geen bloedverdunners.

Daarna 2 maanden 'klachtenvrij' gebleven maar sinds november hoest ik een paar maal per week bloed op. Soms alleen wat bloederig slijm, soms stolsels en soms vers bloed. Het is best naar, maar er is niet zoveel aan te doen en geen indicatie van de ernst van de BE.

Keuze is òfwel opnieuw een embolisatie ondergaan, òfwel ermee leren leven. Ik heb gekozen voor het laatste. Embolisatie geeft (uiteraard)geen garantie op en je kunt het hooguit 4 à 5 keer in je leven laten doen omdat je slagader er telkens een beetje door beschadigt (bij mij is het via de lies gegaan).

Er is trouwens een heel goed forum voor patienten met BE:
http://bronchiectasieen.forumshealth.com/ hier kun je veel informatie vinden, en ik heb er veel aan gehad.

Succes en groetjes,
Wieneke

Login of registreer om te reageren