juli 2014 - De noodzaak van vitamine D

30-06-2014 om 12:34 uur

De noodzaak van Vitamine D

Hoe komen wij aan vitamine D? Wanneer de zon op onze huid schijnt, maakt ons lichaam de stof zelf aan. In sommige voeding zit ook vitamine D, zoals vette vis als haring, makreel en zalm.

Behalve voor sterke botten, zorgt deze vitamine ook voor sterke spieren, waaronder de ademhalingsspieren. Artsen vermoeden bovendien dat vitamine D onze afweer sterkt. Er wordt momenteel onderzocht of extra vitamine D slikken een gunstig effect heeft op het ontstaan van longaanvallen. Heeft het gebruik van vitamine D inderdaad een positief effect op longziektes? De wetenschap is er nog niet uit.

Slik jij extra vitamine D? En wat is jouw ervaring?

Het is in ieder geval goed om regelmatig naar buiten te gaan en op een verantwoorde manier te genieten van de zon. Ook het eten van voeding waar veel vitamine D in zit is zeker een aanrader.

Hoe zorg jij ervoor dat je met een voldoende voorraad de winter doorgaat?

Login of registreer om te reageren
25-09-2016 om 15:28 uur

Ik ben 4 jaar geleden mee begonnen om genoeg vitaminen D binnen te krijgen, want ik was het zat om heeel vaak ziek te zijn. Elke week haring of zalm te eten en vond het heel zwaar, want ben totaal geen fan van vis. En moet eerlijk zeggen het heeft me heel goed gedaan bijv in de winter was ik maar 2x ziek geweest en dat 4 jaar uittesten. Maar ik denk dat alleen niet geld voor vitamine D ook vitamine C is voor ons hard nodig en dan heb ik het over hele hoge dosis zoals een kiwi of citroen. Mandarijnen hebben vind ik te laag dosis want dan heb ik snel aftens in mijn mond. Astma gaat dan stukken beter, maar merk wel dat je ook echt elke week vette vis moet eten en elke dag kiwi ofzoiets. Dit is mijn ervaring na 4 jaar. Myrthe

Login of registreer om te reageren
30-12-2016 om 20:23 uur

Ja, ik slik vitamine D (en magnesium omdat ik vrij zwaar lichamelijk werk doe). Dit heb ik overlegd met mijn huisarts. Ik voel me wel fitter, maar was al een tijdje aan het opknappen, dus ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het daardoor komt.

Login of registreer om te reageren
25-07-2017 om 22:04 uur

Toevallig heb ik deze week mijn vitamine D laten bepalen: in februari nog 74, nu 54, ik slik alleen vitamine D als de r in de maand is. De ondergrens op het formuluer is inderdaad 50.. Er is door de huisarts ook niet op gereageerd. Het gekke is dat ik veel buiten ben geweest de laatste maanden. Volgens deze artikelen heb ik dus een serieus tekort.

Login of registreer om te reageren
26-07-2017 om 06:59 uur

mijn HA zei laatst ; D prikken heeft geen zin want tegenwoordig heeft iedereen D tekort.

Login of registreer om te reageren
26-07-2017 om 07:54 uur

Ik moet D bijslikken; vanwege mijn sarcoïdose en cortisonegebruik mag ik niet teveel in de zon. Gemeten waarde was veel te laag (15), dus volgas. Maar het mag dan ook weer niet te snel teveel, anders gaat mijn calcium naar de knoppen. Nu, na een jaartje, zit ik >50. En dat gaat prima zo.
Vit D en sarcoïdose medicatie (alles wat je immuunsysteem afremt cq stillegt) is een heel bijzonder verhaal, en daar moet men heel nauwkeurig mee omgaan...

Login of registreer om te reageren
09-12-2017 om 10:52 uur

Gebruik al jaren D + zou genoeg hier aan hebben dit issue voor geschreven omdat ik hoge prednison heb gebruikt laatste in 1996

Login of registreer om te reageren