Gezellige haard is reuze schadelijk NRC Handelsblad

16-12-2016 om 09:26 uur
Login of registreer om te reageren
16-12-2016 om 15:23 uur

Verbranding van om het even wat is een groot probleem.
Toen ik na dik 40 jaar roken ben overgestapt op dampen (e-sigaret) heb ik mij behoorlijk ingelezen over dampen en roken. De kennis die ik heb opgedaan over roken heeft mijn mening over het "klimaat" aanzienlijk doen veranderen. Elk verbrandingsproces produceert zo'n 400 kankerverwekkende- en nog veel meer andere schadelijke stoffen. Onze hele economie is gebaseerd op verbranding. Noem het maar op: Auto's, elektriciteits-centrales, aardgas etc. Alles draait op verbranding.
Ik steun daarom van harte de ingeslagen weg van energietransitie ondanks het feit dat ik grote twijfels heb over het klimaatverhaal waarvan uiteindelijk het vrij onschuldige CO2 de schuld van krijgt. Co2 is plantenvoedsel nota bene. Dat juist terugdringen levert een minder groene planeet op. Wil men ons verhongeren of zo.
De hele klimaat- en energiediscussie is "The right thing for the wrong reason".

Houtstook is na miljoenen jaren echter echt niet meer van deze tijd. Wij zijn als mensheid werkelijk tot intelligentere oplossingen in staat.

Zie ook: http://www.longforum.nl/discussion/12940925/nos-houtrook-jaagt-mijn-vri…

Login of registreer om te reageren
26-12-2016 om 11:55 uur

Ik ben het met je eens dat ons tegenwoordig door zogenaamde 'deskundigen' van alles op de mouw wordt gespeld.
Dat longkanker in 99% van de gevallen veroorzaakt zou worden door roken bijvoorbeeld.

In Engeland overleed in 1786 iemand aan de gevolgen van longkanker. Niet veroorzaakt door roken of stoken, maar door uitgezaaide kanker aan zijn dijbeen, nadat zijn onderbeen was afgezet.
De bewijzen zijn bewaard gebleven in het museum van de arts en werden opnieuw onderzocht met moderne middelen, waarbij men tot de conclusie kwam dat de diagnose van de arts volkomen juist was en dat men nu nog steeds zo zou handelen, als hij deed.
Men gaat nu verdere onderzoeken doen om te zien of men er iets van kan leren.

Zoveel jaren later, zoveel meer geld voor onderzoek, zoveel meer techniek dan toen en toch lijkt men nog steeds niet veel verder te zijn gekomen........

Bron: http://www.bbc.com/news/health-38409086

Login of registreer om te reageren
27-12-2016 om 13:26 uur

Wat ik bedoelde @marlen is dat om het even welk verbrandingsproces enorme troep in de lucht veroorzaakt. Roken is daar 1 van de redenen voor maar ook energiecentrales, verkeer, houtkachels etc.
Dat roken verantwoordelijk is voor 99% van de longkankergevallen zou ik niet durven zeggen. Ook de verontreiniging van de lucht door verbrandingsstoffen is een grote factor.
Vroeger kwam longkanker ook veel voor omdat men vaak in kleine ruimtes dicht op elkaar voor de haard zat en dus ook veel rook binnen kreeg. Vandaar dat oudere woningen zulke hoge plafonds hadden zodat je "onder" de rook zat. Toen men i.p.v. hout, kolen ging stoken werd het er niet beter op.

Wat de vorderingen op het gebied van kankerbestrijding betreft:
Elk jaar verschijnen er meerdere berichten in de media over ophanden zijne wetenschappelijke doorbraken om daar verder eigenlijk nooit meer iets van te horen.
Nog altijd hanteert men "atoombommen" als chemo of snijden als wapen maar behalve de chemo lijkt er weinig te zijn veranderd in de bestrijding van deze ziekte.

Login of registreer om te reageren