Uwv en vrijwilligerswerk

25-09-2016 om 20:40 uur

Hoi allemaal

Ik heb een vraagje.
Mijn geschiedenis staat verder op het forum uitgebreid maar ik zal hem even beknopt weergeven.
6 x opname in t ziekenhuis in 1 jaar, 9 weken intern gelongrevalideerd in schoondonck revant breda en geen stap verder gekomen. Astma is nu opgeschaald naar zeer ernstige astma en het beperkte me ook echt overal in.
Ik heb het nu vrijwel altijd benauwd en heb steeds vaker heftige aanvallen.
Het uwv heeft een 1e jaars ziekte beoordeling gedaan omdat ik een jaar ziek thuis ben. Geen werkgever want die heeft mijn contract niet verlengd.
Uit t gesprek met de verzekeringsarts en de arbeidsdeskundige blijkt dat ze geen passend arbeid hebben en dat ik ziek blijf gemeld voor 100 %.
Heel erg fijn aangezien ik alleen maar slechter aan het worden ben en ik in de R periodes heel vaak longontsteking heb.
Alleen het verbaast me wel dat het uwv wel wil dat ik 20 uur per week 4 uur per dag ga reïntegreren. Ik MOET dus 20 uur in de week vrijwilligwerk ga doen of gaan werken.
Nou een baas wil me zo toch niet hebben en dat gaat me ook echt niet lukken hoe graag ik ook wil.
Dus het word vrijwilligerswerk al weet ik ook niet goed hoe ik dat moet gaan doen.
Ik vernevel gemiddeld zo 7 x per dag en kan vaak moeilijk praten als ik het zo benauwd heb.
Mijn dochter van 10 moet helpen mijn haar te wassen want dat lukt zelf niet eens.
Heeft iemand hier ervaring mee?
T uwv vind dat ik het best kan doen omdat ik niet aan de criteria voldoe bedlegerig, dodelijk ziek of opgenomen in een ziekenhuis enz.

Ik weet het even niet meer. Bedankt voor het meedenken

Login of registreer om te reageren
26-09-2016 om 06:56 uur

Wat naar! Volgens mij is 100% ziek inderdaad 100% ziek, ook bij UWV. Toen ik 100% ziek was werd er niet gezeurd over re-integratie.

Login of registreer om te reageren
26-09-2016 om 07:54 uur

Hoi Ingrid

Dit lijkt me een onhoudbare situatie. Het lijkt mij dat je opnieuw gekeurd moet worden door de arts van t UWV en de kans dat je dan afgekeurd wordt is groot. 100% arbeidsongeschikt zijn is natuurlijk niet leuk, maar in t geval van de ernst van jouw ziekte wel het beste denk ik.
Zelf ben ik ook 100% arbeidsongeschikt en heb geen verplichting voor werk of wat ook, ik word zelfs nooit meer herkeurd.

Misschien ook iets om met je eigen longarts te bespreken wat hij kan betekenen? Misschien een medische verklaring schrijven die je kunt gebruiken voor het UWV?

Veel sterkte, want is een heftige situatie waarin je zit!

Groetjes

Login of registreer om te reageren
26-09-2016 om 15:24 uur

Wat een vreemde situatie zeg... en erg lastig! Ik heb zelf ook 2 jaar in de ziektewet gezeten waarvan het 2e jaar zonder werkgever (dus 1e jaarsbeoordeling ook duur UWV). Er werd toen geen percentage aangehangen maar aangegeven dat ik max 3 uur per dag verdeeld over de dag kon werken. Er werd niet verzocht om werk te zoeken of gecontroleerd wat ik deed. Wel probeerde ik vanuit huis enkele uren te besteden aan mijn oude werk (vrijwillig).

Inmiddels ben ik 80-100% afgekeurd en hoef ik niets te doen qua werk, aangezien de conclusie is dat ik niet kan werken... wel vreemd dat ze bij jou 100% noemen maar dat je wel moet werken, dat klopt niet echt met elkaar... wellicht toch nog eens contact opnemen met je contactpersoon? Succes!

Login of registreer om te reageren
26-09-2016 om 17:34 uur

Geef het de tijd, ga niet in gevecht met het UWV en blijf aangeven hoe vaak je moet vernevelen, hoe lang dit duurt en hoe vermoeid je hierdoor raakt.
Ik heb ook een UWV uitkering(WaJONG) en eveneens 80-100% afgekeurd vanwege CVS/fibromyalgie.
17 jaar terug was dit dus 100% afgekeurd, nu is het 80-100% arbeidsbeperkt.
Het grote verschil zit hem erin dat je met een arbeidsbeperking nog wel mogelijkheden hebt, zelfs als je meer kunt.
Ik zit intussen al 17 jaar in het WaJONG/WAO systeem en dit jaar stond er bij mij papier mijn huidige status een blijvende status is aangezien ik al 17 jaar dezelfde klachten heb en er nog steeds niet verbetert is, maar juist verslechterd.
Na meerdere "reïntegratietrajecten" ben ik telkens al in het vooronderzoek beoordeeld als niet in staat om aan het werk te gaan.
Vrijwilligerswerk wordt als minder belastend gezien omdat men hierbij sneller grenzen zou kunnen aangeven.
Werken op vrijwillige basis betekent echter niet dat men geen verplichtingen heeft.
Want ook al heb je vrijwilligerswerk, je bent wel gebonden aan "contractregels".
Het grote verschil is het feit dat je dus minder zware eisen hebt en dus niet betaald wordt.
UWV blijft hierbij dus je werkgever en geeft je de uitkering, maar je werkgever zou dan dus de arbeidstechnische eisen/mogelijkheden kunnen bieden....eventueel met vergoeding vanuit het UWV om aanpassingen op je werk te doen.

@Edelweiss,
Een herkeuring gaat niet helpen.
Het enige advies kan hierdoor zijn dat men je in een lagere beperktheidsschaal zet, dus van 80-100% naar 50-75% bv.
Ga het aan om vrijwilligerswerk te gaan doen en probeer het.
Wanneer na een aantal weken blijkt dat het niet lukt om te voldoen aan het vrijwilligerswerk dan moeten ze hier uiteindelijk(kan enige tijd duren) rekening mee gaan houden.
Ze kunnen willen wat ze willen, maar wat niet lukt dan lukt niet.
Inzet tonen is belangrijk in gevolg om begrip te krijgen.
Als je de kont tegen de krib gooit dan zijn ze snel harder en weigeren ze je met rust te laten. (ervaring)

@Jan83,
Dat er ondanks 80-100% afkeuring toch een traject wordt aangeboden betekent dat ze willen dat je actief blijft, niet thuis komt te zitten met grotere zorgkosten en dat het herintreden dus nog meer geld gaat kosten dan het op dit moment nu al doet.
Want wat een mens aan energie en aan mobiliteit opdoet voorkomt dat men terugvalt en zou een preventie zijn tegen bedlegerigheid.

Login of registreer om te reageren
26-09-2016 om 17:46 uur

@Selah, o dat wist ik niet...Ik heb die ervaring niet, heb geen arbeidsverleden en ben zo 100% arbeidsongeschikt bevonden. Dus excuus dat ik iets gezegd heb wat nergens op sloeg!

Login of registreer om te reageren
26-09-2016 om 18:05 uur

Dank jullie wel voor de reacties!
Ik wil echt ontzettend graag weer werken. Ik mis het enorm alleen voel ik me weer vreselijk.
Vanmorgen de longarts gesproken en die gaat een brief maken voor het uwv.
Dat het echt slecht gaat. Ik moet eerst xolair gaan krijgen en mocht dat niet helpen dan zal davos in beeld gaan komen.
Ik ga morgen contact op nemen met het uwv hoe het in zijn werk gaat. Ik moet 20 uur per week 4 uur per dag wat gaan doen.
Ik vraag me alleen af of ik ook direct 20 uur moet gaan "werken " of dat dat net als bij een baan opbouwend is.
Ik ga in iedergeval zoeken en gelijk aangeven mocht ik iets vinden wat het probleem is.
Ik krijg via het uwv geen hulp bij het zoekenomdat ik dat volgens hun zelf heel goed kan.
Eerst maar eens overleggen met uwv ik denk dat dat het beste is.

Login of registreer om te reageren
26-09-2016 om 19:03 uur

Is het misschien therapeutisch bedoeld door het UWV? Anyway, ik zou bezwaar aantekenen want als je dat niet doet heeft het UWV de bevoegdheid om je uitkering te stoppen als je niet gaat werken (al dan niet via vrijwilligerswerk).

Login of registreer om te reageren
26-09-2016 om 19:37 uur

@selah, dat snap ik wel, maar ik gaf alleen aan dat het bij mij dus anders ging tijdens de ziektewet periode. Volgens mij is ingrid nog niet afgekeurd, ze zit nog in de ziektewet (2e jaar). Dat is natuurlijk nog meer gericht op reïntegratie omdat je na het 2e jaar gekeurd wordt voor de wia, maar de getallen en boodschap lijken vreemd bij elkaar.

Login of registreer om te reageren
26-09-2016 om 19:55 uur
Reactie op Edelweiss

@Selah, o dat wist ik niet...Ik heb die ervaring niet, heb geen arbeidsverleden en ben zo 100% arbeidsongeschikt bevonden. Dus excuus dat ik iets gezegd heb wat nergens op sloeg!

Excuses niet nodig.
De mens kan niet alles weten. ;)
En ik maak ook fouten, ook al weet ik dat ik vaak wel een antwoord op vragen heb/geef(kan soms betweterig overkomen, maar is niet zo bedoeld)

@Ingrid,
Dit is iets wat je goed doet om te bespreken met de LA en met de keuringsarts/integratie"deskundige" die je moet helpen.
Je zou eventueel kunnen kijken of het juridisch loket je kan helpen met je vragen als in waar je rechten op hebt wanneer je in de ziektewet zit.

Reactie op jan83

@selah, dat snap ik wel, maar ik gaf alleen aan dat het bij mij dus anders ging tijdens de ziektewet periode. Volgens mij is ingrid nog niet afgekeurd, ze zit nog in de ziektewet (2e jaar). Dat is natuurlijk nog meer gericht op reïntegratie omdat je na het 2e jaar gekeurd wordt voor de wia, maar de getallen en boodschap lijken vreemd bij elkaar.

Ik was even iets te snel met reageren Jan.
Bedankt voor je aanwijzingen.
Ik had inderdaad gelezen dat er sprake was van een keuring ipv een ziekmelding en dus 100% ziekmelding.
Het belangrijkste is denk ik dat het gewoon uitermate lastig is voor Ingrid en dat zij hier behoorlijke beperkingen in ziet en dat deze niet gehoord lijken te worden door de keuringsarts/arbeids"deskundige".

Login of registreer om te reageren
27-09-2016 om 05:19 uur
Reactie op Selah

Het belangrijkste is denk ik dat het gewoon uitermate lastig is voor Ingrid en dat zij hier behoorlijke beperkingen in ziet en dat deze niet gehoord lijken te worden door de keuringsarts/arbeids"deskundige".

Helemaal mee eens, zij lijkt een onaardige persoon getroffen te hebben...

Login of registreer om te reageren