juli 2016 - Rokers op het terras. Wat doe jij?

04-07-2016 om 09:04 uur

Er zijn al een aantal terrassen die rookvrij zijn, maar nog lang niet allemaal. De kans is groot dat er op een terras mensen om je heen roken. Wat doe je dan?

Tips:
• Kies een plekje helemaal vooraan, achteraan of aan de zijkant van het terras. Zo kun je, afhankelijk van de windrichting, de overlast tot een minimum beperken.
• Ga eventueel op een terras zitten waar het niet zo druk is, of waar de tafels wat verder uit elkaar staan.
• Leg uit waarom je bewust op die plek bent gaan zitten als iemand naast je een sigaret opsteekt. Doe dit zo vriendelijk mogelijk. Bedenk dat de roker niet aan de buitenkant kan zien dat je niet tegen rook kunt.

Wat doe jij als je in zo’n situatie terecht komt? En ken jij terrassen die rookvrij zijn?

Login of registreer om te reageren
05-09-2016 om 12:47 uur

Ook ik ga gewoon binnen zitten. Als ik op straat loop en een rokende roker zie, loop ik er met een grote bocht om heen. Soms denk ik, verknal je longen toch niet zo, ik weet hoe het voelt om slechte longen te hebben. Wees blij dat ze gezond zijn!

Login of registreer om te reageren
06-09-2016 om 08:59 uur

Ik ben voor een gedeeltelijk rookvrij terras. Ik ben al vaak halverwege een drankje of etentje toch maar naar huis gegaan. Net zoals rokers aan mij niet kunnen zien dat ik er benauwd van wordt, kan ik aan mensen op het terras ook niet zien of ze zodra ik heb besteld, ineens allemaal een peuk op gaan steken. Als ik mensen zie roken ga ik er niet naast zitten, maar als mensen zitten te eten weet ik het ook niet. Een gedeeltelijk rookvrij terras moet toch niet zo moeilijk zijn lijkt me. En dan dat rookvrije deel maar op de tochtige hoek, dan trek ik wel een jasje aan.

Login of registreer om te reageren
25-09-2016 om 12:44 uur

Ik heb vraag soms of we van tafeltje konden ruilen, zodat de rook de 'goede' kant opwaaide (niet de mijne). Vaak was dat geen probleem (hooguit bij de ober of serveerster..hihi). En zo ja, nou, dan ben ik snel weg. Ik wil er niet te moeilijk over doen.
Ik ben al blij dat er binnen niet gerookt mag worden. Gedeeltelijk rookvrij terras vind ik wel een goed idee. Maar om het nu helemaal te gaan verbieden.. Dat vind ik een lastige...

Wat ik fijn zou vinden als het verboden zou worden om bij een in- of uitgang te roken, of dat nu een horeca-gelegenheid, supermarkt, kerk, ziekenhuis of kantoor is. Daar kun je nl. niet omheen....

Login of registreer om te reageren
25-10-2016 om 22:14 uur

Het is en blijft gewoon een fatsoen norm. Maar het lost zich van zelf wel op .. ik hoorde laatst signalen van horeca mensen die zien dat een totaal rookvrij collega het veel drukker heeft . En als je dat soort signalen hoort ..

Login of registreer om te reageren
27-10-2016 om 21:18 uur

Ik vind het soms jammer als je op een mooie zomerav0nd niet ff lekker kan genieten buiten op het teras. Ik kijk vaak welke kant de wind op staat en dan bepaal ik waar ik ga zitten (vooraan/ achteraan en vaak aan de zijkant). Soms kan je niet anders en dan verkas ik maar weer naar binnen.

Login of registreer om te reageren
01-04-2017 om 17:14 uur

mensen zijn zich er vaak niet bewust van dat ze last kunnen veroorzaken met hun sigaretten. Ik sta gewoon op en zoek een ander plekje. Wel maak ik daarbij even oogcontact en zeg met een glimlach dat ik astmatisch ben en dat ik er last van heb. Vaak tonen ze dan begrip en dorens soms zelfs hun sigaret.

Login of registreer om te reageren