Groot recepten topic

19-12-2007 om 21:44 uur

Gobi Vegetarisch toprecept (je mist het vlees niet)

Voor 4 tot 6 personen

1 grote ui
4 tenen knoflook
5 cm gemberwortel, geschild en klein gesneden
3 middelgrote tomaten
6 eetlepels olie
1 grote bloemkool, in roosjes verdeeld
1 theelepel gemalen kurkuma
1 theelepel cayennepeper
1 theelepel gemalen kaneel
½ theelepel gemalen kruidnagel
1 theelepel gemalen kardemomzaad
4 laurierbladeren
1 theelepel suiker
1 theelepel zout
Garnering:
30 g cashewnoten, geroosterd
30 gr rozijnen

Pureer de ui, knoflook, gemberwortel en tomaten in een keukenmachine. Verhit de olie in een grote, zware pan en bak hierin de bloemkoolroosjes rondom tot ze zacht en bruin zijn. Schep ze uit de pan. Bak de tomatenpuree, kurkuma en cayennepeper 3 minuten. Voeg de kaneel, kruidnagel, kardemom, laurier, suiker en het zout toe. Voeg de bloemkoolroosjes weer toe en schep ze door de saus. Laat alles door en door warm worden. Strooi er vlak voor het serveren de geroosterde cashewnoten en de rozijnen over.

Login of registreer om te reageren
08-02-2015 om 08:33 uur

Ravioli gevuld met bospadenstoelen.

Voor het deeg.

2 eieren
500 gram bloem
snufje zout
150 ml melk
1 eierdooier gemengd met wat water voor de randjes.

Voor de vulling.

1 kg Bospadenstoelen
3-4 teentjes knoflook
3 eetlepels roomboter
1 eetlepel olie
bosje peterselie, fijngehakt
150 ml crème fraîche, 150 gram ricotta kan ook.
Peper en zout

http://www.njam.tv/sites/default/files/ravioli_met_salieboter.jpg

Bereid eerst de vulling.

Snij de paddenstoelen.
De paddenstoelen kan je vaak in een mix kopen bij de groenteman of versafdeling.
Koop de meest verse, hoe verser de paddenstoelen hoe beter.
Fruit de paddenstoelen in hete olie en boter.
Voeg de knoflook toe en laat deze mee fruiten tot de paddenstoelen zacht zijn en het vocht verdampt is.
Laat het vocht goed verdampen meeste mensen houden dit mengsel te vochtig.
Hak de paddenstoelen klein eventueel met een keuken machine.
Voeg peterselie en crème fraîche toe.
Breng het mengsel op smaak met peper en zout.
Laat het mengsel afkoelen.

Bereid het deeg.

Klop de eieren en meng ze met de bloem en het zout.
Voeg voldoende warme melk toe tot er een stevig deeg ontstaat.
Kneed het deeg ongeveer 10 minuten.
Verpak het deeg in huishoud folie of doe dit in een plastic zak en laat dit ongeveer 15 minuten rusten.
Verdeel het deeg in twee delen en rol beide delen zo dun mogelijk uit.
Steek met een koekjessteker rondjes uit van ongeveer 7-8 cm.
Bestrijk de randjes van de rondjes en doe er een eetlepel vulling op.
Let op dat in de kussentjes geen lucht meer zit.
Vouw de rondjes dubbel en de randen stevig op elkaar dit kan met een vork of een ravioli mal.

Maak de bospadenstoelen saus.

Kook de ravioli gedurende drie minuten in ruim kokend water met twee bouillon blokjes toegevoegd tot ze gaar zijn.
Laat ze uitlekken en dien het op met bospadenstoelen saus en / of geraspte goede Parmezaanse kaas.

Simpele bospadenstoelen saus.

Snijd de bospadenstoelen.
Bak deze in  hete olie en boter.
Doe er wat kookroom bij.
Optioneel wat gehakte peterselie
Zout en peper naar eigen smaak
Zelf doe ik er soms ook wat zelfgemaakte bospadenstoel bouillon bij - maar uit een pakje of flesje kan ook.

Noot
Zelf vind ik de ravioli op diverse manieren lekker.
Met Salie boter.
Met wat geraspte truffel.
Puur met wat Parmezaan.

Zelf gebruik ik zelf gezochte paddenstoelen gedroogd of ingemaakt, maar vers zijn ze het allerlekkerst. Maak de ravioli voor een aantal dagen je kan deze makkelijk afgesloten 1 - 2 weken bewaren als je goed schoon werkt en eet deze dan afwisselend met saus, salie of parmezaan. Een saus van 1 eetlepel pesto met 125 ml kookroom of sojaroom is ook erg lekker erbij. De bospadenstoel ravioli is wel mijn favoriet en krijg er door de afwisseling eigenlijk nooit genoeg van. Je kan de ravioli ook maken met een spinazie of zalm vulling, maar ook ricotta, gehakt of gorgonzola kan natuurlijk ook en dan een heerlijke walnootsaus erbij bijvoorbeeld.

A fijn een heerlijk afwisselend gerecht en recept dus. Vaak bak ik ook nog focaccia en maak ik heerlijke caponata met aubergine zal de volgende keer daar het recept van geven.

Login of registreer om te reageren
09-02-2015 om 08:16 uur

Mocht je nou geen zin hebben in pastadeeg te maken kan je ook bijvoorbeeld voor de ravioli gewoon kant en klare wonton vellen uit de toko gebruiken.

Login of registreer om te reageren
09-02-2015 om 17:30 uur

Ik heb het ook wel eens gemaakt met verse lasagnevellen uit de koeling in de supermarkt.

Login of registreer om te reageren
05-05-2015 om 11:01 uur

Glutenvrije koolhydraatarme pizza

http://www.eatgoodfeelgood.be/wp-content/uploads/2015/04/2015-04-11-22.21.08.png

Vorige week heb ik deze pizza klaar gemaakt en was super smakelijk daarom wil ik het hier met jullie delen, Het is geen recept van mezelf komt zo bij een ander vandaan maar erg lekker en zeker waard om vaker te maken, heb het vorige week zo nagemaakt maar ga er zeker verder mee experimenteren.

De bodem is vervangen voor een lichte bloemkoolbodem. Een dun laagje tomatenpuree en super veel verse groenten. Afgewerkt met een beetje kaas. Deze pizza kan zeker vaker in een menu ingepland worden. Het is in het begin even wennen aan de andere bodem maar samen met de smaken van de andere groenten is het echt heel lekker en super licht. Je hoeft je dus niet te beperken tot 1 stukje.

INGREDIENTEN

*el= eetlepel

Bodem:

1 bloemkool
60 tot 80 g amandelmeel (afhankelijk van de grootte van de bloemkool)
1 el kokosbloem
een snuf roze Himalayazout of ander zeezout
1 – 2 el gedroogde oregano
3 biologische scharreleieren: losgeklopt
2-3 el geraspte Pecorino Romano (schapenkaas)

Topping:

2-3 el geraspte Pecorino
1 klein blikje tomatenpuree of tomatenpesto
groentjes naar keuze (champignons, courgette, zongedroogde tomaatjes,..)
Optioneel: mozzarella

Afwerking:

Rucola
basilicum

De werkwijze

Verwarm de oven voor op 200°C en leg een groot vel bakpapier op 2 ovenplaten.

Snij de bloemkool in stukken en doe ze in de Magimix waar je ze tot “rijstkorrels” maalt. Duw het overtollig vocht uit de bloemkoolkorrels in een kaasdoek (thuis gebruik ik een notenmelkzak). Doe de bloemkoolkorrels in een ruime kom en meng er het amandelmeel, kokosmeel, gedroogde oregano, zout en Pecorino onder. Klop de eitjes los en meng ze bij de rest. Kneed nu met je handen het “deeg” tot 2 bollen. Leg op elke bakplaat 1 bol. Duw met je vinger de bol tot de vorm van een pizzabodem. Zorg ervoor dat de kantjes iets naar boven staan. Zet voor 25 minuten in de oven totdat de bodem lichtbruin wordt.

Bereid ondertussen de topping.

Neem de bodem uit de oven en strooi de Pecorino erover. Dit helpt de deeg beter bijeen te houden. Strijk er de tomatenpesto over en beleg met je topping en mozzarella.

Zet opnieuw in de oven tot de mozzarella gesmolten is.

Werk of met rucola, basilicum en een scheutje extra vergin olijfolie.

Het recept heb ik overgenomen van de website van eat good feel good in Belgie kijk hier.

Eet smakelijk.

Marcus.

Login of registreer om te reageren
08-01-2016 om 19:18 uur

In Zweden maak ik vaak daslook pesto

150 gram daslookblad.
3 tenen knoflook.
100 gram pijnboompitten even in koekenpan geroosterd goed blijven schudden met de pan.
100 - 120 gram Parmezaanse kaas.
2-3 dl hele goede olijfolie.
wat peper en wat zout naar smaak

Meng alles in een keukenmachine of een beker met een staafmixer. Voeg naar eigen inzicht en smaak zover nodig steeds wat extra olie toe om het smeuïger te maken.

Doe het in een jampot of weckpot en bewaar in koelkast je kan het ook in een ijsblokjes vorm invriezen.

Op mijn landje staan hele velden met daslook maar ook vele andere kruiden zal wat recepten plaatsen van wilde groenten en wilde kruiden die ik zoal maak.

Login of registreer om te reageren
15-09-2016 om 08:49 uur

Tiramisu met kastanjepuree

Gisteren een erg lekkere nagerecht gemaakt tiramisu met kastanjepuree....het recept is niet van mezelf hier bij de foto uit het blad met het recept.

http://i66.tinypic.com/do4f2x.jpg

Login of registreer om te reageren
16-09-2016 om 09:43 uur

Dit is 1 van mijn lievelingseten recepten, en het is heel makkelijk te maken.

Bie­ten­ri­sot­to met spek­jes (uit de Allerhande)

Ingrediënten (voor 4 personen):
2 uien
300 g ontbijtspek (stukje)
1 liter rundvleesbouillon (van 1 tablet)
50 g boter
150 ml droge witte wijn
300 g risottorijst (zak à 500 g)
400 g geraspte bietjes (koelvers)
75 g rucola

Bereiden:
Snipper de ui en snijd het spek in reepjes. Verhit de bouillon. Smelt de helft van de boter in een soeppan en fruit de ui 1 min. Doe de spekreepjes erbij en bak nog 3 min. Voeg de rijst toe en bak 1 min. mee. Schenk de wijn erbij, zet het vuur laag en roer tot de wijn is opgenomen.
Voeg daarna de bouillon toe tot de rijst net onder staat. Laat de rijst alle bouillon opnemen. Roer regelmatig en voeg telkens een nieuwe scheut toe. Herhaal tot de rijst beetgaar is. Dit duurt ca. 20 min. Voeg de bietjes en de rest van de boter toe en verwarm nog 1-2 min.
Breng op smaak met peper. Verdeel de risotto over diepe borden. Serveer met de rucolasla.

Login of registreer om te reageren
20-02-2017 om 09:38 uur

Ottolenghi's aubergine cheesecake

Mijn partner heeft dit weekend een erg lekkere taart gemaakt voor het eten. Het is Ottolenghi's aubergine cheesecake wil het recept graag met jullie delen het staat niet in de kookboeken van Ottolenghi maar komt uit de Guardian waar hij een kolom heeft en diverse recepten staan die niet(of nog niet) in zijn boeken staan.

http://i64.tinypic.com/2cmptep.jpg

Ingrediënten.
2 aubergines, in plakken gesneden van 1½ cm.
150 gr feta, in kleine blokjes gesneden.
150 gr roomkaas.
60 ml slagroom.
3 eieren.
150 g kleine tomaatjes, b.v. cherrytomaatjes, doormidden gesneden.
2 eetl verse oregano, in stukjes gescheurd.
90 ml olijfolie.
zout en zwarte peper naar smaak.
3/4 tl za'atar (optioneel).

Bereiding.
Snijd de aubergines in plakjes van 1 1/2 cm en leg deze op een bakplaat. Verwarm de oven voor op 190 graden. Bestrijk de aubergines met olijfolie en bestrooi ze met zout en versgemalen peper. Rooster ze 40 minuten in de oven tot ze zacht en goudbruin zijn. Laat afkoelen, dit kan je eventueel zelfs de avond van te voren maken.

Doe de feta, roomkaas, room, eieren en wat zwarte peper in een kom en klop alles goed door elkaar tot je een egaal en stevig mengsel hebt. Wees voorzichtig met het toevoegen van zout de feta is al zout liever geen zout toevoegen dan te veel!!

Verwarm de oven op 150 graden, neem een springvorm van 22 - 25 cm en smeer deze met olijfolie en bekleed de bodem en de zijkanten met bakpapier. doe de aubergines over de bodem en leg de tomaatjes erop. Verdeel de helft van de oregano erover.

Giet het kaas ei mengsel erover, trek voorzichtig een paar aubergine plakje naar boven ter decoratie zodat je die straks als de taart klaar is nog ziet. Verdeel de rest van de oregano erover en zet de vorm 30 minuten in de oven.

Maak intussen 3/4 tl za'atar aan met 2 tl olijfolie.

Haal de cheesetaart uit de oven en laat even wat afkoelen voordat je de rand van de springvorm verwijderd. Snijd de taart in punten smeer de za'atar er over uit. Gebruik je geen za'atar doe er dan een 1 tl olijfolie over of olijfolie met oregano erin. Je kan ook in plaats van za'atar bestrooien met wat geroosterde sesamzaadjes.

Bron

Overzicht van alle recepten in de Guardian van Ottolenghi

Noot: Ottolenghi gebruikt een vierkante vorm maar vind ik altijd minder charmant op het bord staan.

Login of registreer om te reageren
15-02-2018 om 22:35 uur

Saag aloo voor twee personen

Een van de gerechten die ik regelmatig maak en tot een van mijn favorieten behoort is saag aloo maar ook saag paneer hier even het recept voor saag aloo.

Ingredienten

2 el kokosolie, koolzaadolie of kruidenolie
1 tl komijnzaad
10 verse (of vers ingevroren) curryblaadjes (te vinden in de toko)
1 ui, fijngesneden
1-3 groene chilipepers, naar smaak
snufje kurkumapoeder
1 tl nigellazaad (te vinden in de toko)
2 el knoflook-gemberpasta
20 cherrytomaten, gehalveerd
2 grote voorgegaarde aardappels, plus 200 ml aardappelkookvocht
200 g verse babybladspinazie, 30 seconden geblancheerd en grofgehakt
1 tl garam masala
zout en versgemalen zwarte peper

Bereiding

- Verhit de olie in een grote wok of koekenpan op middelhoog vuur, tot de olie begint te borrelen.
- Voeg het komijnzaad toe en bak ongeveer 30 seconden tot het aroma van het komijnzaad vrijkomt. Voeg nu de curryblaadjes toe, gevolgd door de fijngesneden ui, de groene chilipepers, het kurkumapoeder en het nigellazaad, en bak tot de ui zacht en glazig is.
- Roer de knoflook-gemberpasta erdoor. Voeg de gehalveerde cherrytomaten toe en roer alles goed door elkaar.
- Voeg nu de aardappels en hun kookvocht toe en laat een paar minuten zachtjes koken, tot de saus is ingedikt en de aardappels warm zijn. Roer de grofgehakte spinazie erdoor. Als je liever spinaziepuree gebruikt, voeg deze dan nu toe.
- Laat nog 1 minuut zachtjes koken, tot de saus de gewenste consistentie heeft. Als je meer saus wilt, voeg dan nog wat kookvocht toe.
Bestrooi met de garam masala en breng op smaak met zout en peper.

Bron uit: The Curry Guy, Dan Toombs (Good Cook, 19,95 euro).

Dit boek bevat meer dan honderd recepten voor voorgerechten, curry's, tandoorimaaltijden en groente- en bijgerechten om thuis te bereiden. Om ze zo even goed te maken als in je favoriete Indiase restaurant - of zelfs nog beter. Wanneer je de essentiële basisrecepten eenmaal hebt gemaakt, zet je binnen 10 minuten een klassieke curry op tafel.

Login of registreer om te reageren