Nieuw middel tegen ernstige astma

08-09-2014 om 22:25 uur

Patiënten met ernstige astma bij wie pufjes niet helpen zijn langdurig aangewezen op de ontstekingsremmer prednison, die veel nare bijwerkingen heeft. Een nieuw middel zou voor een groot deel van deze patiënten een uitkomst kunnen zijn.

"Al tientallen jaren wachten we op een beter alternatief voor prednison. Het lijkt erop dat we dat gevonden hebben", zegt prof. dr. Liesbeth Bel van het AMC. Zij is eerste auteur van een artikel in The New England Journal of Medicine (NEJM) waarin de resultaten staan van een studie bij 135 patiënten met ernstig astma.

'Geen alternatief'

Het middel waar het om gaat, is mepolizumab, een eiwit dat van nature in het lichaam voorkomt. Dit eiwit remt bepaalde witte bloedcellen die in grote hoeveelheden actief zijn bij mensen met ernstig astma; zij reageren niet op inhalatiemedicijnen, krijgen nog steeds astma-aanvallen, hebben een minder goede longfunctie en een slechte kwaliteit van leven.

In de dubbelblinde studie kregen patiënten die al vele jaren dagelijks prednison slikken eenmaal in de vier weken een injectie met het nieuwe middel of een placebo. Vervolgens werd de hoeveelheid prednison over een periode van een half jaar afgebouwd. Dat afbouwen ging door zolang de patiënten meldden dat ze zich goed voelden. Een groot aantal van hen kon helemaal stoppen met prednison. Anderen zijn nog aan het afbouwen of hebben de dagelijkse dosis met gemiddeld vijftig procent kunnen terugbrengen.

Bijwerkingen van het nieuwe middel waren er niet; de neveneffecten die gemeld werden, hadden meer met de astma te maken dan met de biological.

Bel: "In een vervolgstudie kunnen patiënten met het nieuwe middel doorgaan, ook degenen die een placebo kregen. Het middel is momenteel alleen verkrijgbaar als je meedoet aan een onderzoek."

Bron: De Telegraaf

Login of registreer om te reageren
18-08-2016 om 09:19 uur

Ik ben vandaag begonnen met dit medicijn.....ben benieuwd. Slik nu 20mg pred p/d.

Login of registreer om te reageren
19-04-2017 om 15:39 uur
Reactie op alex63

Ik ben vandaag begonnen met dit medicijn.....ben benieuwd. Slik nu 20mg pred p/d.

Ik ben heel erg benieuwd naar uw ervaringen en welke vorm van astma je hebt.

Login of registreer om te reageren
16-05-2017 om 09:16 uur
Reactie op ljspr
Reactie op alex63
Ik ben vandaag begonnen met dit medicijn.....ben benieuwd. Slik nu 20mg pred p/d.

Ik ben heel erg benieuwd naar uw ervaringen en welke vorm van astma je hebt.

Hoi lkspr,

Hierbij mijn ervaring met Nucala. Ik krijg volgende week al mijn 4de spuit Nucala.

Bij mij werkt het heeel erg goed.

- 1ste spuit: prednison verlaagd van 10 naar 5 mg dagelijks. Bijna geen hoest meer en toen ik ziek werd werd ik er niet meer benauwd van, terwijl ik normaal gezien mijn prednison naar 20 mg moest verhogen kon ik nu gewoon op de 5mg blijven.

- 2de spuit: prednison verlaagd naar 2.5 mg dagelijks.

- net voor mijn 3de spuit heeft mijn longarts een longfunctietest laten doen want hij geloofde niet dat het zo snel kon werken. Hij had mij verteld dat ik na 3 spuiten pas wat verbetering zou voelen.
Mijn longfunctie was van 60 a 70 % naar 110 % gegaan :D.

- 3de spuit: 1 week om de dag 2.5 mg genomen en dan helemaal gestopt. Ik ben nu na 2 jaar bijna 1 maand prednison vrij. Ik voel mij super goed. Ook mijn foster is van 2x2 per dag naar 2x1 verlaagd.

Ik kan nog steeds niet intensief sporten enzo maar mijn doel was om van die prednison af te komen en dat is mij gelukt.
Mijn hoest is weg, ik heb sindsdien denk ik maar 2 of 3 keer een korte piepje gehoord voor de rest niks meer. En ik kan nu beginnen om de 20 kg dat ik door de prednison ben aangekomen weer weg te werken.

Ik heb geen bijwerkingen gehad. Enigste wat bij mij alleen wat verergerd is zijn mijn sinussen aangezien de prednison de ontsteking niet meer onderdrukt. Maar dat neem ik erbij als ik maar van al de andere medicaties vanaf ben.

Al bij al, een tevreden eosinofiel astma patiënt die nu weer wat leuke dingen kan gaan doen en verder met mijn leven gaan zonder dat mijn astma in de middelpunt staat.

Login of registreer om te reageren
20-05-2017 om 05:32 uur

Fijn dat je zo tevreden bent en wat een goed nieuws, helemaal prednison vrij!

Login of registreer om te reageren
Moderator
21-05-2017 om 07:08 uur

Zo wat een goed nieuws! Echt super al zo een tijd prednison vrij!

Login of registreer om te reageren
22-09-2017 om 20:28 uur

Hallo Anush,
Welke vorm van astma heb je (allergisch?).
Super dat dit zo goed werkt bij jou.

Login of registreer om te reageren
22-09-2017 om 20:39 uur

Mepolizumab (Nucala) is een middel voor eosinofiel astma.

Login of registreer om te reageren
23-09-2017 om 01:02 uur

Geniaal, om de afweerstoffen van het lichaam na te maken. Als ik het goed begrijp dan mag de placebogroep het middel ook gaan gebruiken vanwege het simpele feit dat zij aan het onderzoek meededen. Mooi, maar ik zou eerst willen weten welk percentage van de placebogroep óók onafhankelijk van prednison werd. Want die zouden de Mepolizumab dan niet nodig hebben. Ik vind het altijd jammer dat de resultaten van de placebogroep tegenwoordig steeds minder vaak mee-gepubliceerd worden, want die kunnen het positieve nieuws nog meer kracht bijzetten. Tenzij, natuurlijk, de placebogroep verminderd welgevallige resultaten aan het licht zou brengen, om het maar even strategisch te formuleren. Hoe dan ook, als het werkt is dat alleen maar positief nieuws.

Login of registreer om te reageren
23-09-2017 om 07:33 uur

De startpost is van 2014. Inmiddels is het medicijn voor iedereen beschikbaar die ervoor in aanmerking komt maar niet meer alleen voor de studiegroep.

In een wetenschappelijk artikel wordt altijd de studiegroep tegen de placenogroep uitgezet. Als je daarin geïnteresseerd bent, zou je op pubmed moeten kijken.

Login of registreer om te reageren