Peakflowmeter

11-08-2016 om 19:42 uur

Hallo,
Gebruiken jullie een peakflowmeter, heb 2 kinderen met astma en mag de medicatie soms wat aanpassen volgens hoe goed het gaat.
Som is dit wel moeilijk, bij de jongste uit zich het steeds in hoesten, bij de ander minder soms zie ik het aan de manier van zijn ademhalen of hoesten.
Nu vroeg ik me af of er iemand is die dat gebruikt en of dat nuttig is.
Mijn jongste had laatst bij de huisarts de test gedaan en blies 350 en zou 400 moeten blazen, volgens zijn lengte.

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 17:04 uur

Hoi Laaf,

Een peakflow meter kan zeker handig zijn. Bij kinderen met astma moet je echter niet van de lengte uit gaan maar van het persoonlijke best. Dus als de jongste een goede periode had en toen 350 blies zou dat de uitgangswaarde zijn. Wanneer hij klachten heeft en hij dan minder blaast betekend dat dat er meer obstructie van zijn longen is. Ik denk dat bij kinderen een peakflow meter zeker toegevoegde waarde kan hebben.

Groetjes,
Suusje

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 20:31 uur

Hallo,
Bedankt voor de uitleg, de dokter had hem eerst gemeten en zei dat het volgens lengte was , maar ik zie inderdaad op de lijsten die ik vond, dat het pas vanaf de leeftijd van 14 J de waarde erbij stond.
Een echt goede periode heeft hij nu niet want hoest nog steeds met hoorbare slijmen , precies dat hij steeds een bronchitis heeft. Is al zo van de paasvakantie. Nu moet hij bij zijn seritide en montelukast nog ventolin gebruiken om te zien of het beter wordt.
Ik denk er toch aan om eens zo een meter te kopen, heb ik toch meer een idee of het beter is of niet.

Login of registreer om te reageren
13-08-2016 om 17:50 uur

Hebben je kinderen ook een longarts of kinderlongarts? Anders daar eens langs gaan?

Login of registreer om te reageren
14-08-2016 om 10:20 uur

laaf volgens mij kun je die gewoon krijgen ipv kopen ( ZH )

Login of registreer om te reageren
14-08-2016 om 13:05 uur

Hallo,
Ik ga nu bij de huisarts op controle om 6 weken ongeveer, ben met mijn andere zoon ben ik nog naar de longarts geweest enkele keren en toen ging het beter en mocht ik montelukast stoppen en minder strave seritide geven of afbouwen,maar na een week had hij een bronchitis, toen naar huisarts geweest en alles terug opgestart. Nu is hij redelijk onder controle,soms zie ik hem wel dieper adem happen en vraag me dan af of hij dan minder adem heeft.
de jongste nog is nog niet onder controle.
Ik ben van België en denk niet dat we dat hier zomaar krijgen.

Login of registreer om te reageren
14-08-2016 om 16:18 uur

In nederland zeggen ze dat de peakflowmeting niet zo veel meer waarde heeft, al dacht men vroeger -enkele jaren geleden- van wel.
Het geeft geen nauwkeurige waardes aan.
het belangrijkste is hoesten piepen gedrag

Login of registreer om te reageren
14-08-2016 om 17:30 uur
Reactie op emsepems

In nederland zeggen ze dat de peakflowmeting niet zo veel meer waarde heeft, al dacht men vroeger -enkele jaren geleden- van wel.
Het geeft geen nauwkeurige waardes aan.
het belangrijkste is hoesten piepen gedrag

Ben ik met je eens Emsepems.
De peakflow geeft geen nauwkeurige waardes aan, maar zijn gebaseerd op hoe iemand zich op dat moment voelt en hoeveel moeite iemand op dat moment doet om een goede waarde te halen.
Ook als je een verminderde longinhoud hebt zou het mogelijk kunnen zijn beter te blazen dan je zou verwachten of als je je wel goed voelt slechter te blazen dan je eigenlijk kunt.

Ik gebruik de peakflow heel af en toe ook.
Bij mij zou de waarde tussen de 300 en 450 moeten zitten.
Als ik mij optimaal voel blaas ik meestal rond de 450, maar heb ik een infectie of ben ik benauwd dan zit ik al gauw onder de 400.
Dat is dan wel een klein verschil, maar kan als een groot verschil aanvoelen.

Ik denk dat we(longpatiënten, ouders/verzorger en artsen/verplegend personeel) er voornamelijk vanuit moeten gaan dat het klinisch onderzoek(beluisteren longen, longfoto's, algehele conditie en ademhaling zelf) van meer waarde zijn dan een peakflowmeting kan geven.

Login of registreer om te reageren
11-02-2019 om 15:17 uur

Wij hebben hem van de longarts mee gekregen. Maar mijn dochter wil nooit naar het ziekenhuis en weet heel goed hoe ze door het ding moet blazen om toch een goede uitslag te krijgen. Ik durf er dus niet op te vertrouwen

Login of registreer om te reageren
15-03-2020 om 05:25 uur

Wij gebruiken zeer regelmatig de peakflow om enigszins inzicht te geven. Onze dochter van 8 heeft namelijk nooit ‘ergens last van’ en gaat maar door terwijl ze super benauwd kan zijn. Je moet niet volledig uitgaan van de peakflow, hij is niet super nauwkeurig heb ik het idee. Als ik zie dat ze niet meer voldoende blaast laat ik haar meteen controleren bij een arts waardoor ik er soms dan toch eerder bij ben

Login of registreer om te reageren