Spiolto Respimat

12-08-2016 om 13:03 uur

Heeft iemand van jullie ervaringen met het medicijn Spiolto Respimat?

Vanmorgen was ik bij de apotheek voor o.a. mijn normale inhalaties Serevent en Spiriva Respimat. De apotheker sprak mij aan met de vraag of ik belangstelling had voor een nieuw combinatiemedicijn, plm een half jaar op de markt, ter vervanging van de Serevent en de Spiriva Respimat. Hij had mijn huisarts al gebeld om er over te overleggen. De HA was het er wel mee eens.

Inmiddels heb ik de LVP ook gemaild om haar mening en die van de LA. Of zij het er mee eens om over te stappen van Serevent en Spiriva Respimat naar Spiolto Respimat.

Graag zou ik ook jullie ervaringen met dit medicijn weten.

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 18:46 uur

Dat betekent dat het niet getest is bij astma en dat ze dus niet kunnen garanderen dat het veilig is en goed werkt. Er zijn wel meer medicijnen waarbij dit het geval is en die veel worden voorgeschreven bij astma, oa ook spiriva, eklika en dit soort nieuwere middelen als spiolto.

Login of registreer om te reageren
12-08-2016 om 21:46 uur
Reactie op Stefanie

Toch best eng vind ik...

Daarom wil ik ook het oordeel van de LA voordat ik eraan begin.
Ook de ervaringen van anderen met dit medicijn zou ik graag meewegen.

Overigens was Spiriva ook niet geschikt voor astma patiƫnten toen ik het ging gebruiken. Nog niet alles was helemaal uitgetest. Nu inmiddels wel.
Zo is dat bij andere medicijnen ook.

Login of registreer om te reageren
13-08-2016 om 08:15 uur

Ik gebruik al langere tijd spiriva respimat voor de nacht ivm nachtelijke benauwdheid. Sinds een paar maanden ook striverdi respimat erbij omdat de nachtelijke benauwdheid na een exa weer aan bleef houden. Binnenkort start ik met spiolto, omdat ik dan maar 1 puffer nodig heb waar beide middelen in zitten. Ben heel blij met deze medicatie, ik kan weer heerlijk slapen meestal! Heb ook astma trouwens....

@ik, de striverdi is geen vervanger voor de serevent hoor! Idd bespreek het gewoon met je la, zeker als je astma moeilijk onder co te houden is lijkt me dat je huisarts geen medicatiewissel moet doen. Succes!!

Login of registreer om te reageren
13-08-2016 om 08:42 uur

Ik heb ook Astma en Spiolto uitgeprobeerd, bij mij gaf het op dat moment niet echt toegevoegde waarde. Ik gebruikte ook spiriva respimat en atimos. Ik had ook nagevraagd maar sommige COPD medicatie kan ook positief effect hebben voor astma patienten. Zoals al eerder was vermeld was dat eerst ook zo met spiriva =) Succes ermee!

Login of registreer om te reageren
31-12-2018 om 14:12 uur

En wat vinden jullie nu na 2 jaar? Behalve dat het zo duur is ... bevalt het mij goed.
Weet iemand of er ook mensen zijn die ipv 2 maar 1 doses nemen?

Login of registreer om te reageren
11-04-2019 om 10:29 uur

1 dos

Reactie op victorhooftman
En wat vinden jullie nu na 2 jaar? Behalve dat het zo duur is ... bevalt het mij goed.
Weet iemand of er ook mensen zijn die ipv 2 maar 1 doses nemen?

1 dosis i.p.v. 2 lijkt me niet handig bij medicatie die uit 2 middelen bestaat. m.a.w. 2 dosis (2 x inhaleren) betekent 1 dosis Spiolto.

Login of registreer om te reageren