Doorbraak in astma-onderzoek: over vijf jaar geen puffers meer?

26-04-2015 om 21:10 uur

Doorbraak in astma-onderzoek: over vijf jaar geen puffers meer?

Goed nieuws voor astma-patiënten: binnen de vijf jaar is er mogelijk een medicijn dat astma-aanvallen voorkomt, waardoor het voortdurend meenemen van een puffer overbodig wordt. Dat ontdekten wetenschappers aan de universiteit van Cardiff, Wales.

Onderzoekers aan de Cardiff University in Wales hebben de oorzaak van astma gevonden, wat tot een nieuwe behandeling van de aandoening zou kunnen leiden binnen de vijf jaar. Met behulp van weefsel van luchtwegen van mensen en muizen met of zonder astma, ontdekten de wetenschappers dat de calcium-gevoelende receptor CaSR de oorzaak is van de chronische ontsteking van de luchtwegen. Bij astmapatiënten is de CaSR overactief waardoor de luchtwegen ontstoken raken en vernauwen, met benauwdheid, hoesten, en kortademigheid tot gevolg.

Medicijn bestaat al
Na de ontdekking van de concrete oorzaak van het astmaprobleem, kwamen de onderzoekers tot het besef dat er al medicijnen bestaan die deze cellen desactiveren en dus de symptomen kunnen stoppen. Calcilytics, dat gebruikt wordt als middel tegen botontkalking, zou het antwoord kunnen zijn op de vraag naar een astmamedicijn. "Als we nu nog kunnen bewijzen dat calcilytics veilig is als we het rechtstreeks toedienen in de longen van astmapatiënten, zouden we over vijf jaar astma kunnen stoppen," zegt hoofdonderzoekster professor Daniela Riccardi. De wetenschappers hopen dat het medicijn preventief werkt zodat er geen astma-aanvallen meer plaatsvinden, en het voortdurend meedragen van een puffer overbodig wordt.

Bron: hln.be

Login of registreer om te reageren
05-08-2015 om 17:45 uur
Reactie op Milly

Ja oke, maar de titel is geen puffers meer! Hoe gaan ze dat dan rechtstreeks in je longen krijgen zonder puffers?

Wat ik eruit begrijp is dat je nog wel een puffer moet gebruiken met dat middel, maar daardoor geen ventolin o.i.d. meer nodig hebt?

Login of registreer om te reageren
05-08-2015 om 18:44 uur

Ja dat neem ik aan, maar is de titelkeuze verkeerd............

Login of registreer om te reageren
17-08-2015 om 17:16 uur

Laat ze eerst maar bewijzen dat het veilig is en dat het werkt.

Login of registreer om te reageren
18-03-2016 om 15:05 uur

ik maak er op uit dat je nog wel een puf nodig behalve ventolin krijgen dan alle mensen die astma hebben een puf en verder niets ik ben benieuwd laten we ons niet met een dooie mus blij maken .
dag allemaal en een goed weekend :-h

Login of registreer om te reageren
02-08-2016 om 18:58 uur

Super is dit..hopelijk gaat het echt werken....ik wil het wel uit proberen.

Login of registreer om te reageren
11-09-2016 om 14:18 uur

ik heb gehoord en gelezen dat het een soort pacemaeker ingebracht wordt net als bij mensen met hart klachten . ik vraag me af hoe komen dan de medicijn er dan in je lichaam dat is mij ook een raadsel :))

Login of registreer om te reageren