roken

11-11-2015 om 10:04 uur

Hallo allemaal
ik zal mijn eerst even voorstellen:
ik ben in de 50 en er is afgelopen jaar COPD bij me geconstateerd. ik heb nog 37% longinhoud maar sport nog drie keer in de week, het rare is dat ik het niet overdreven benauwd heb, wel een beetje in de ochtend.
verder werken mijn evenwichtsorganen niet meer en ben ik slechthorend, verder nog psoriasis en dat was het wel geloof ik.
ja en zo als bekend moet ik stoppen met roken maar op de één of andere manier lukt het me gewoon niet.
dan denk ik, dit is mijn laatste en nu stop ik maar toch uit automatisme weer iedere keer eé'n op steken en dan baal ik zo van mij zelf.
mijn vraag:
hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om te stoppen met roken.

Login of registreer om te reageren
23-02-2016 om 13:50 uur

Hallo, ikzelf ben sinds kort COPD patiënt, heb vanmorgen gehoord dat ik een longinhoud heb van 37%, heb geen last van benauwdheid maar wel bij inspanning snel kortademig, ook ik was een roker maar ben er vanaf mijn ziekenhuis opname begin januari mee gestopt en tot nu toe gaat het uitstekend en heb geen behoefte om er een op te steken, hoop dat het jullie inmiddels ook is gelukt, en zoals de meerdere schrijvers al melden champix schijnt ook goed te helpen, ben er zelf niet mee bekend, ik ben gestopt door de schrik dat ik COPD heb.

Groetjes en sterkte

Login of registreer om te reageren
23-02-2016 om 20:58 uur

Hallo Paula, Hebben ze ook gezegd hoe ernstig je COPD is? Ik ben Virs, 63 jaar. Gerookt vanaf mijn twaalfde. Een paar keer (kort) gestopt o.a. tijdens de zwangerschappen en zodoende 45 jaar gerookt. Stoppen met roken is heel erg moeilijk. Ik heb er 2,5 jaar over gedaan. En toen ging het nog een keer fout. Heb je niet gewoon griep nu? Want ik herken je klachten niet. Ik kreeg het wel erg benauwd na stoppen met roken. Nooit eerder last van gehad. Men zegt dat ik er misschien last van heb dat ik de luchtwegverwijder die de fabrikant aan tabak toevoegt mis. Ik ben nu 14 weken gestopt. En ik merk nog steeds veranderingen, ook positieve. Wat wil je als je lichaam zoveel jaar al dat gif van tabak moest verwerken. Dat gaat best lang duren voordat een nieuw evenwicht is bereikt. Ze zeggen wel dat COPD niet kan verbeteren. Maar bij mij heb ik het de ene keer net wel, en de andere keer net niet. En echt verslechteren deed het ook niet toen ik nog rookte. Er zal groot verschil zitten tussen de mensen. Ik hoop dat je je gauw veel beter gaat voelen. Ik ben zelf Cold Turkey gestopt want ik heb het niet zo op medicatie. Bijwerkingen en zo. Groet, Virs

Login of registreer om te reageren
21-03-2016 om 13:52 uur

Hoi...
Ikzelf kreeg de diagnose copd toen ik niet rookte... Ik was zo trots op mezelf dat ik had weten te stoppen, en dat al jaren volhield, dus de diagnose copd kwam als een klap in mijn gezicht... Zo erg, dat ik stom genoeg weer begon met roken... Ik voelde me gestraft....
Tot ik vorig jaar de griep kreeg en ik zo ziek werd dat ik opgenomen moest worden in het ziekenhuis en heb moeten vechten voor mijn leven.... Ik had het zo benauwd... Dus ik ben cold turkey gestopt . Maanden heeft mijn omgeving voor mij moeten zorgen en maanden heb ik beneden geslapen... Want na mijn ontslag uit het ziekenhuis bleek ik nog een ziekenhuis schimmel in mijn longen te hebben...
Om de dag kwam mijn huisarts hier thuis en 24 uur per dag werd er voor me gezorgd.... Twee keer per week kwam de fysio hier om mijn spieren weer op gang te helpen... En al deze lieve mensen hebben mij geholpen om hier bovenop te komen...
Het eerste positieve van het niet-roken vond ik dat je hoest verdwijnt... De eerste tijd tel je de dagen dat je niet rookt, en je voelt je daar trots over.... De dagen worden weken en de weken worden maanden... Elke dag wandel ik met de hond, altijd gaat er nog iemand mee zodat ik als ik niet meer kan, in de rolstoel kan gaan zitten. Dit ging zo tot en met december erg goed.... Vanaf januari krijg ik het benauwder, eigenlijk zonder reden... In januari nog voor extra controle bij de longarts geweest en zij hoorde geen gepiep enz... Wel adviseerde ze mij de ontstekingsremmers te gaan nemen, die ik daarvoor al had mogen afbouwen. De Q var. In september 2015 had ik de longtest gedaan en kwam uit op 58 procent, ik was best tevreden. En door mijn nieuwe gezonde levensstijl verwachtte de longarts een verbening van alles...
Hoe teleurgesteld was ik vorige week dat mijn longtest nu op 54 procent zit... 4 procent verslechtend in een half jaar tijd. Slecht levend en rokend gingen mijn longen 1 procent per jaar achteruit... Nu zeer gezond levend in een half jaar tijd 4 procent achteruit.... Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik ga zeker niet weer beginnen met roken, het idee aan een sigaret geeft me een branderig zeer onprettig gevoel. Wel vind ik dat begeleiders van het stoppen met roken, mensen erop moeten wijzen dat je flink kan gaan groeien... In mijn geval 15 kilo... Dus nu moet ik weer een strijd aangaan, nu tegen de overtollige kilo's.... Het is zo dubbel allemaal... Helaas heeft mijn longarts geen verklaringen voor dit alles.... Ik moet in juli weer terug en dan worden er longfoto's gemaakt, het kan namelijk zijn dat mijn longen door het extra gewicht wellicht omhoog gedrukt zijn....
Maar al met al... Kan ik mensen zeker adviseren te stoppen met roken... Je voelt je er geestelijk beter door, je huidskleur wordt mooier, je stinkt niet meer naar rook, en je houdt meer centjes over in je portemonnee .
Groetjes,
Zassie.

Login of registreer om te reageren
10-05-2016 om 13:39 uur

Hoi allemaal, zal mijzelf ook maar even voorstellen, Michelle, 45 jaar sinds een klaplong in 2010 waarbij COPD daarna werd vastgesteld. Ook ik ben een verstokt rookster, alle adviezen ten spijt en dat is eigenlijk 5 jaar stabiel gebleven Gold 1, Onlangs echter in maart met gierende banden en trauma arts ri ziekenhuis met een zware longontsteking, bleek achteraf ook al twee maanden met kinkhoest te lopen. Na deze crisis nu maar een longinhoud van 44% dus gelijk nivo 3, en nog lukt het me niet om van die cigaretten af te bijven, ben wel een stuk minder gaan roken, 4 ipv 25-30 per dag, vorig jaar al is champix geprobeerd maar dat heeft niet mogen baten, het idee dat ik stop zorgt er alleen voor dat ik juist meer rook. Heeft iemand ervaringen met alternatieve methoden acupunctuur etc?

Vorige week op hemelvaart weer gierende banden omdat ik CO2 stapel.... dus weer een nacht IC, gek genoeg wel zaterdags weer thuis dus veer relatief snel terug lijkt wel...

Login of registreer om te reageren
31-05-2016 om 09:51 uur

Hoi,
Kreeg het van de ene op de andere dag ineens gruwelijk benauwd en snakte naar adem. Bleek een acute astmatische bronchitis te hebben. Die dag, nu 11 weken geleden, cold turkey gestopt met roken. Omdat ik ziek was, viel het allemaal wel mee, al mis je je peuk op sommige momenten (koffie, en na het eten) echt wel.
Wat ik vervelend vind is dat ik nu weer kortademig ben, dat was toen ik pas gestopt was niet zo. Hoop dat dit weer overgaat.
Mijn overtuiging is dat als je wil stoppen, en het dan ook echt wil, gewoon doen, cold turkey en zonder medicijnen, en nooit, dus nooit meer eentje proberen, want dan gaat het geheid fout. Zo had ik 3 jaar geleden ineens geen trek meer in wijn, of andere alcoholhoudende drank. Mee gestopt en nooit meer aangeraakt. :)>- Je kunt het!
Suc6 en groet,
Moutarde

Login of registreer om te reageren
12-06-2016 om 21:14 uur

Hallo Allemaal,

Ben nieuw hier, heb nog niet alle berichten gelezen, maar hebben jullie met stoppen met roken wel eens gedacht aan hypnose?

Ik ben 40 jaar een roker geweest, dus weet echt alles van wel willen stoppen maar t lukt niet, of het lukt een tijdje en dan toch begin je weer....en ik heb ook een tijd gehad dat ik doodziek van dat gezeur werd. laat iedereen zich toch met zichzelf bemoeien!

Onder hypnose vind de verandering plaats in het onderbewuste (want 96% van onze dagelijkse doen en laten doen we via en met het onderbewuste. En maar 4 % zijn we ons bewust)
Snap je dan ook dat het op wilskracht stoppen knap is, maar dat de terugval ook erg groot is?
En...waarom zou je het jezelf zo moeilijk maken?
stoppen met roken onder hypnose heeft NOG een voordeel: je gaat NIET groeien qua gewicht!

dan nog even klein stukje over hypnose:
Er zijn verschillende soorten hypnose, waarvan de toneelhypnose het bekendst is.
Iedereen bijna kent Rasti Rostelli wel :-)
Je kunt hypnose ook therapeutisch gebruiken (denk bv aan allergieën, fobieën, regressies etc..)
Is hypnose gevaarlijk? nee absoluut niet.
Ik leg altijd uit: je gaat naar een bouwmarkt en koopt een hamer. Die hamer is bedoeld om spijkers in de muur te slaan toch? maar....ja, je kan er ook iemands hersenpan mee in slaan.

heb je wel eens een boek gelezen waar je helemaal in op ging? zo sterk zelfs dat je je van je omgeving nauwelijks meer bewust was?
Of heb je ditzelfde met een boeiend tv programma gehad?
of in de trein dat je helemaal ergens anders met je gedachten bent?

Nou kijk...DAT is hypnose. Het is een diepe staat van ontspanning, zodat dat gebabbel in je hoofd even zijn mond houdt, EN om duidelijk contact te maken met je onderbewuste, nogmaals daar vind de eigenlijke change plaats. Je bent dus gewoon bij de sessie aanwezig, maar lekker heel erg ontspannen..net zoals je bij een massage therapeut heerlijk ontspannen bent!

Nou, ik kon het niet laten om dit geweldige fenomeen te melden, nogmaals ik weet uit eigen ervaring HOE moeilijk het stoppen met roken is.
Maar ik weet ook uit eigen ervaring hoe makkelijk en eenvoudig (weinig afkickverschijnselen) het stoppen met roken onder hypnose is.

En ja...ik heb zelf (bijna) een praktijk die speciaal gericht is op stoppen met roken door hypnose, en ja...40 jaar roken heeft mij ook COPD opgeleverd (althans flink erger gemaakt)
En ja...van alle oefenklanten (begonnen begin 2015, nu 11 gehad) is er 1 weer begonnen op feestjes te roken. De rest is nog steeds meer dan een jaar van t roken af, en ze missen het ook niet. Tuurlijk zijn er van die herkenbare momenten waarvan je weet: oh, nu een peuk! :-)
Maar dat is oke! je geeft er verder gewoon geen gehoor aan.. je constateert het en thats it. Niemand zegt dat je niet mag roken, je wilt het alleen niet meer :-)

Goed, ik hoop dat jullie hier iets aan hebben.

Hartelijke Groeten,
Yryda

Login of registreer om te reageren
29-06-2016 om 13:09 uur

Hallo allemaal, ik heb COPD en was al 5 jaar bezig om te stoppen met roken ik heb 33 jaar gerookt en gemiddeld zo'n 30 sigaretten per dag tot vorig jaar september ik zo erg benauwd ben geworden op een nacht en na iedere trek van de sigaret enorm moest hoesten toen ben ik met behulp van de huisarts en Champix gestopt. Dat is het beste wat ik ooit gedaan heb. Ik heb nu nog zo'n 45 procent longfunctie en ben vaak benauwd en het is moeilijk om je energie te verdelen elke dag op je werk. Maar door te stoppen met roken houd je het nog het beste vol.

Login of registreer om te reageren
29-06-2016 om 13:21 uur
Reactie op Debz

Zelf nooit Champix geprobeerd maar vrienden van me wel, allemaal werden ze misselijk, gingen overgeven etc. etc.
Ik heb alleen begrepen dat dat hetgene is dat je van het roken afhelpt: je wordt letterlijk kotsmisselijk en ziek van roken als je Champix gebruikt of vergis ik me nu heel erg..?

Ehm ja, je vergist je heel erg. Champix werkt op de hersenen waardoor je niet meer de voldoening krijgt die je eerst kreeg van het roken.

Als voordat je de Champix inneemt maar zorgt dat je een goede maaltijd in neemt je kunt anders last krijgen van misselijkheid of maagkrampen. Dit duurt echter maar even.

Login of registreer om te reageren
02-08-2016 om 13:51 uur

Hallo allemaal, net zoals zovele onder ons, heb ik te horen gekregen dat ik emfyseem heb. Begon met roken toen ik 11 jaar was, heb eens een keer spontaan gezegd, ach ik rook niet meer!!! 3 jaar lang niet gerookt, daarna alleen maar op mijn werk, niet tijdens weekenden, vakantie's en avonden, maar toch weer begonnen omdat mijn man een ernstig ongeluk kreeg. Heb 39 procent longinhoud, maar heb een sigarettenkokertje, waar ik iedere dag 5 sigaretten in stop. De ene dag rook ik er maar twee, de andere dag 4 en de volgende dag maar eentje. Mijn longarts weet dit en is er tevreden over. Want weet je......dit geeft mij wél de rust dat er geen dwang achter zit. En heus, denk ook wel dat er eens een dag komt dat ik er niet ééntje aansteek.

Login of registreer om te reageren
23-09-2016 om 16:18 uur

Het is vrij simpel: als JIJ niet zorgt dat je ophoudt met roken, dan zorgt je COPD er wel voor.
Na 40 jaar sigaretten gerookt te hebben, pafte ik nog wel eens een pijpje totdat ik plotseling een erge exacerbatie kreeg. (een heftige bronchitis en erge benauwdheid)
Dat was richting ziekenhuis met een opname van bijna een week. In het ziekenhuis wordt niet gerookt, dus fysiek was ik na een aantal dagen van het roken af. Dan is het gif zo ongeveer uit je systeem. Intussen had mijn vrouw al mijn rookspullen weggegooid: pijp, tabak, pijpenragers, filtertjes, aanstekers, enz.
Bleef nog over: de psychische verslaving. Nou, als je lichamelijk afgekicked bent, blijven er alleen in je hoofd nog wat onzin-cognities over. (dat zijn gedachten aan al die situaties waar een rokertje zogenaamd 'bijhoort')
Bakkie koffie => daar hoort een peuk bij; even iets moeilijks uitzoeken=> peuk opsteken, enz., enz.
ONZIN dus die psychische verslaving, als je lichamelijk clean bent. Die onzingedachten zitten tussen je oren en kun je makkelijk weerstaan als je ook niets rookbaars in huis hebt. En zo is het bij mij gelopen sinds 2011.
Een zwaar kalmeringsmiddel voor 5 dagen zou bij wijze van spreken dus uitkomst kunnen brengen.
Heel ergerlijk vind ik dus die rookpleisters of nicotinekauwgom, want die houden de verslaving juist in stand!

Login of registreer om te reageren