Vervelende omgang van mede scholieren

15-05-2016 om 19:46 uur

Ik heb al sinds mijn derde erg veel last van astma, maar de laatste tijd heb ik er dagelijks last van.
Ik krijg op school veel astma-aanvallen en ik moet ook vaak hyperventileren.
De meeste mensen uit mijn omgeving (vooral op school) reageren hierop erg goed,
maar er zijn helaas ook nog veel mensen die het onzin vinden.
Ik vind het erg moeilijk om hier mee om te gaan, ik vind het sowieso al lastig om over mijn astma te praten,
maar na deze vervelende opmerkingen, vind ik dit nog veel lastiger.
Als ik weer eens benauwd ben, dan ben ik al snel bang voor opmerkingen, waardoor ik me druk ga maken
en dan ga ik veel sneller hyperventileren.
Ook mijn mentor maakt van deze vervelende opmerkingen, en ik weet niet goed wat ik hier mee moet.
Heeft iemand dit al ooit mee gemaakt en/of misschien wat tips?

Login of registreer om te reageren
15-05-2016 om 19:50 uur

Hoi Danique,

Wat naar dat je vervelende opmerkingen krijgt.

Ik zelf heb door een exa gemerkt dat ik vriendinnen had die me niet begrepen, die ook nare opmerkingen plaatsten. En ik heb een vriend gehad die me totaal niet begreep en regelmatig daarmee kwetste.
De perfecte tip om er mee om te gaan bestaat niet. Al wat ik je kan zeggen is dat je moet leren accepteren dat je astma hebt en dat is moeilijk dat weet ik uit ervaring. Als je zelf accepteert dat je astma hebt kun je je makkelijker er overheen zetten dat mensen je niet begrijpen, want dit zal altijd blijven. Je zal het je dan minder aantrekken. Dit is een lang en moeilijk proces waar je met echte vriendinnen, je ouders en iedereen die je wel begrijpt door zult moeten komen.
Wel is het een aanrader eens te kijken naar waarom je astma zo verslechterd is en waarom je zo makkelijk gaat hyperventileren. Wellicht heb je wat aan longfysiotherapie of aan gesprekken met een psycholoog.

Groetjes,
Suus

Login of registreer om te reageren
15-05-2016 om 20:09 uur
Reactie op Suusje

Hoi Danique,

Wat naar dat je vervelende opmerkingen krijgt.

Ik zelf heb door een exa gemerkt dat ik vriendinnen had die me niet begrepen, die ook nare opmerkingen plaatsten. En ik heb een vriend gehad die me totaal niet begreep en regelmatig daarmee kwetste.
De perfecte tip om er mee om te gaan bestaat niet. Al wat ik je kan zeggen is dat je moet leren accepteren dat je astma hebt en dat is moeilijk dat weet ik uit ervaring. Als je zelf accepteert dat je astma hebt kun je je makkelijker er overheen zetten dat mensen je niet begrijpen, want dit zal altijd blijven. Je zal het je dan minder aantrekken. Dit is een lang en moeilijk proces waar je met echte vriendinnen, je ouders en iedereen die je wel begrijpt door zult moeten komen.
Wel is het een aanrader eens te kijken naar waarom je astma zo verslechterd is en waarom je zo makkelijk gaat hyperventileren. Wellicht heb je wat aan longfysiotherapie of aan gesprekken met een psycholoog.

Groetjes,
Suus

Beste Suus,

heel erg bedankt voor je reactie.
Ik vind het inderdaad nu nog erg moeilijk om mijn astma te accepteren, ook al heb ik het al ongeveer 13 jaar.
Verder vind ik het ook erg moeilijk om er met mensen over te praten, ook met mijn ouders en mijn echte vriendinnen, dus wellicht is het inderdaad een idee om met een psycholoog te gaan praten, ik heb hier al vaker over gedacht, maar ik vind het zelf moeilijk om de stap te zetten.
Bedankt voor de tips!

Login of registreer om te reageren
16-05-2016 om 17:27 uur

Graag gedaan, hopelijk ga je een weg vinden. De opmerkingen zullen blijven, helaas.

Login of registreer om te reageren
18-05-2016 om 15:36 uur

Bij het longfonds kun je een stapel informatiefolders bestellen en die uitdelen aan klasgenoten en aan je mentor. Deze kan het bespreekbaar maken, vraag anders hulp bij je biologieleraar, misschien eens een les over longen?

Een mentor hoort er voor jou te zijn om je te helpen, praat er met je ouders over en ga samen een gesprek aan. Blijft de mentor zo in zijn/ haar houding, dan overwegen om een stapje hoger te gaan.

Van al deze stress en onzekerheid gaan we allemaal hyperventileren hier

Login of registreer om te reageren