roken

11-11-2015 om 10:04 uur

Hallo allemaal
ik zal mijn eerst even voorstellen:
ik ben in de 50 en er is afgelopen jaar COPD bij me geconstateerd. ik heb nog 37% longinhoud maar sport nog drie keer in de week, het rare is dat ik het niet overdreven benauwd heb, wel een beetje in de ochtend.
verder werken mijn evenwichtsorganen niet meer en ben ik slechthorend, verder nog psoriasis en dat was het wel geloof ik.
ja en zo als bekend moet ik stoppen met roken maar op de één of andere manier lukt het me gewoon niet.
dan denk ik, dit is mijn laatste en nu stop ik maar toch uit automatisme weer iedere keer eé'n op steken en dan baal ik zo van mij zelf.
mijn vraag:
hoe hebben jullie het voor elkaar gekregen om te stoppen met roken.

Login of registreer om te reageren
31-01-2016 om 17:54 uur

Ik ben 8 jaar geleden gestopt met champix, en dat hielp echt. Na xxx pogingen was het me eindelijk gelukt. Wat ik ook altijd mezelf goed in het hoofd prentte : rook nooit meer de 1e sigaret, ook al denk je dat je het daarbij kan houden, dat is niet zo. Nooit meer die ene sigaret roken !! Succes. Als het mij gelukt is, kan jij dat ook !

Login of registreer om te reageren
02-02-2016 om 23:18 uur

Hallo Straatmedelief...
Ik herken het...Hier ook 10 jaar lang op en af...Nu echt gestopt na alle middelen geprobeerd te hebben...
Bij mij heeft het te maken met een mindshift...Ik stel mijzelf vaak de vraag...wat deze sigaret voor MIJ doet?...dan zoek ik afleiding en zit de trek uit....Het antwoord op deze vraag redt mij telkens weer :)
Ik wens je veel wijsheid en sterkte! Ook jou zal het lukken! :) Vindt voor jezelf...jouw! mindshift...jouw antwoord op deze vraag. Je kunt het!

Login of registreer om te reageren
05-02-2016 om 11:10 uur

Ik heb ook zo'n moeite met stoppen en voel me dan een ongelooflijke sukkel.
Ooit met Champix iets meer dan een week ervan af geweest maar toen beroerd geworden (enorme misselijk tig keer braken per dag/hele enge nachtmerries). Longfunctie is 53%... en zelfs met die wetenschap lukt het me niet....

Login of registreer om te reageren
05-02-2016 om 18:59 uur

Elektrische sigaret als tijdelijke overbrugging?

Login of registreer om te reageren
18-02-2016 om 21:05 uur

Ik kreeg in september te horen dat ik copd2 had en ben daarna naar de huisarts gegaan. Daar boden zij mij aan het programma stoppen met roken aan. Ik heb ruim 35 jaar gerookt en diverse keren gestopt zelfs een keer 1 jaar en toch weer begonnen. Zag er bar tegen maar met dit programma en het pilletje Zyban ging het perfekt, geen ontwenningsverschijnselen, 1 a 2 keer per even zin in een sigaret (duurde hooguit een paar minuten., begeleiding via de huisarts, app gedownload voor het bijhouden van de besparing van het niet roken. Ik adviseer een ieder die er mee wilt/moet stoppen kies wel voor begeleiding, goede stok achter de deur en hulp. Succes er mee

Login of registreer om te reageren
21-02-2016 om 22:57 uur

Ik ben nieuw op dit forum en wil me even voorstellen:
Ik ben Paula en heb 40 jaar gerookt, gemiddeld 2 pakjes per dag.... Zware shag/ zware sigaretten. Van alles geprobeerd in de loop van mijn leven om af te kicken/ te stoppen: 5 x allen carr- bijeenkomst, 3 x zelf proberen, 3 x nicotine pleisters, kruidentherapie, acupunctuur, zybann... Nadat ik na de zomer maar niet wilde genezen van een griep en constant verkouden rond liep had ik er genoeg van, tijd voor de volgende poging.
Via de huisarts dit keer. Champix dus . en een longtest bij de verpleegkundige. Me een ongeluk geschrokken, inderdaad: COPD, maar ja, wat wil je na 40 jaar teveel roken??
is mijn eigen schuld toch? ik baal wel

ben nu 7 weken gestopt, dankzij champix en daarnaast ook pleisters (tsja met meer dan 40 sigaretten op een dag? (soms wel meer) en dat gaat goed. Pleisters zijn afgebouwd. Champix kuur heb ik nog en het lukt me.
Maar ik heb me nog nooit zo beroerd gevoeld: Spierpijn gewrichtspijn, moe, moe en moe, hoesten, constant slijm en benauwd en geen lucht en voel me 80 plus...
ik ga volhouden,
sprak iemand die ook zolang had gerookt en zei dat het 2 maanden duurde voor het overging en ook dezelfde klachten had .
Maar hij had geen COPD diagnose, ddus????

gaat het nog over? / beter worden?/ moet ik naar een longarts verwezen worden door de huisarts? / wat is normaal in dit soort gevallen????

Graag jullie hulp ervaring etc?

Login of registreer om te reageren
22-02-2016 om 06:21 uur

Hallo Paula,
Goed hoor dat het nu wel lukt en volhouden zou ik zeggen. Als je, je zo broerd voelt wil je niet meer roken en is het soms angstig als je zo benauwd ben. Ik heb ook 45jaar gerookt en ook veel en heb ook COPD, maar daar kom je nooit meer vanaf. Ik ben aan de zuurstof en loop achter een rollator dit dank zij roken. Gelukkig is de een niet de ander niet en wordt jou dit misschien bespaart. Dus niet meer roken en succes.
Groetjes

Login of registreer om te reageren
22-02-2016 om 11:55 uur

Hoi Paula,

Wat goed van je dat je gestopt bent en het ook volhoud!!

Ik ben 52 en twee jaar geleden ook gestopt met roken, ook mbh Champix. Ik had er toen niet zoveel last van eigenlijk. Ik neem aan dat de 53 achter je naam je leeftijd is? Ik heb dus inmiddels ook last van mijn gewrichten en spieren en volgens de huisarts komt het door de leeftijd. Benauwder zijn na het stoppen had ik dan weer wel. Wat ik begrepen heb is dat er in sigaretten en shag een stofje zit wat je luchtwegen iets wijder open zet. Dat mis je nu dus. ( ik weet niet of het waar is hoor>

Als je het niet vertrouwt dan is er maar een oplossing en dat is even naar de huisarts toe

Login of registreer om te reageren
22-02-2016 om 11:58 uur

Zelf nooit Champix geprobeerd maar vrienden van me wel, allemaal werden ze misselijk, gingen overgeven etc. etc.
Ik heb alleen begrepen dat dat hetgene is dat je van het roken afhelpt: je wordt letterlijk kotsmisselijk en ziek van roken als je Champix gebruikt of vergis ik me nu heel erg..?

Ehm ja, je vergist je heel erg. Champix werkt op de hersenen waardoor je niet meer de voldoening krijgt die je eerst kreeg van het roken.

Login of registreer om te reageren
22-02-2016 om 12:31 uur

@paula
@Debz
Allebei geweldig dat jullie toch gestopt zijn en echt hou vol.
Blije dagDaysy

Login of registreer om te reageren