Astma en thuiszorg

13-01-2016 om 17:13 uur

Hai! Mag een werkgever een astmapatient naar een client sturen die rookt? Aangegeven bij sollicitatuegesprek en daarna nog drie keer..maar wordt niet geluisterd..werk er sinds een maand. Werk opgeven? Heb redelijke tot zware astma

Login of registreer om te reageren
13-01-2016 om 17:27 uur

Via de bedrijfsarts/arbo dienst regelen dat je daarvan vrijgesteld wordt.

Login of registreer om te reageren
13-01-2016 om 18:21 uur

Ik las ergens dat ze in de proeftijd zit dus lijkt me nog niet haalbaar Daantje, da's vragen om ontslag. Ik denk dat een werkgever dat wel mag en dat het dan je eigen keuze is het werk wel of niet te blijven doen. Cliënten mogen in hun eigen huis doen wat ze willen en ik denk dat het lastig is om jou daar vrijstelling voor te geven. Een client kan immers ook visite hebben die rookt op het moment dat jij komt. Dan kun je ook niet opstappen. Ik vrees dat je ander werk moet zoeken in dit geval...

Login of registreer om te reageren
13-01-2016 om 18:53 uur

Ik denk dat stefanie gelijk heeft.
wat je nog kan doen is de client vragen om niet te roken wanneer jij er bent, maar of dit voldoende is voor je longen?

Login of registreer om te reageren
13-01-2016 om 19:00 uur

Hoi pufje
Volgens mij is het nog steeds zo dat er niet gerookt mag worden op de werkvloer! In de thuiszorg is dit wel moeilijk maar toch. Ik kan zelf helemaal niet tegen rook ook als er niet gerookt wordt wanneer ik er ben want het hangt in het huis . Hoe moeilijk ook je moet het toch bespreekbaar maken bij je werkgever, tegenwoordig is dit niet meer zo'n groot struikelblok daar het in zijn algemeenheid wel degelijk erkend wordt. Sterkte ermee maar vergeet niet dat het jouw gezondheid is.

Login of registreer om te reageren
13-01-2016 om 19:10 uur

Daysy werkvloer als bedrijfsvloer maar dat geldt niet voor cliënten thuis, ze mogen ook gewoon huisdieren hebben enz.... iemand met 1 been moet ook aangepast werk zoeken om het maar cru te zeggen

Login of registreer om te reageren
13-01-2016 om 21:45 uur

Veel thuiszorgorganisaties hebben een beleid hiervoor, waarbij de client moet kunnen garanderen dat medewerkers rookvrij kunnen werken, omdat de thuissituatie wel degelijk de werkvloer van de werknemer is. En wettelijk is geregeld dat iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek.
Daarnaast mag een werkgever op grond van de wet gelijke behandeling chronisch zieken en gehandicapten niet discrimineren / ontslaan vanwege astma. Met andere woorden: bespreekbaar maken. Succes.

Login of registreer om te reageren
14-01-2016 om 05:26 uur

sanshine, ik denk dat dat gedeeltelijk klopt maar dat pufje666 toch aan het kortste eind trekt, want ik iemands proeftijd kan alles om het zo maar te zeggen. Daarnaast is het zo dat het niet zo mag en kan zijn dat een client geen hulp krijgt omdat de client rookt. De client zou wel b.v. tijdens de verzorging/hulp niet kunnen roken maar dan nog wat daysy zegt het hangt in huis e.d. Visite kan roken enz. Je spreekt over de wet gelijke behandeling - oke - maar het is voor een werkgever in deze niet haalbaar om alleen niet rokende cliënten uit te zoeken want dan is het hek van de dam, de ene is bang voor honden, de ander kan niet tegen katten, de ander heeft hoogtevrees en kan niet hoog zemen enz enz. De werkgever zou het dan ook als werkweigering kunnen zien. Als werknemer weet je vooraf waar je aan begint met alle voors en tegens. Als je heel bang voor honden bent, ga je ook niet in een asiel werken, toch? Ik denk dat pufje666 aan het kortste eind trekt ondanks wetten en regels, tenzij de werkgever soepel en meegaand is...

Login of registreer om te reageren
14-01-2016 om 21:22 uur

Hoi pufje: ik zou even contact zoeken met de arbo-arts, die moet toch wel duidelijkheid kunnen verschaffen, lijkt mij. Het werk mag iemand niet ziek maken!

Login of registreer om te reageren
20-01-2016 om 15:21 uur

Je leidinggevende of p&o functionaris zou je daarover moeten kunnen informeren.

Login of registreer om te reageren
20-01-2016 om 16:13 uur

@ pufje666 wat vervelend voor je dit kun je niet volhouden als je dit niet via je leidinggevende kan doen is het misschien een optie om het UWV te bellen voor informatie succes.

Login of registreer om te reageren