Hoe lang moeten jullie bijkomen na longrevalidatie

16-12-2015 om 18:40 uur

Ik zit in longrevalidatie en iedere keer als ik geweest ben dan moet ik erg lang bijkomen. Als ik thuis kom ga ik eerst 2 uur slapen en de rest van de dag heb ik het erg benauwd en als het tegen zit de volgende dag ook nog.
Normaal gesproken is in dit ziekenhuis longrevalidatie 3 keer per week maar dat is voor mij te pittig ik mag maar 2 keer per week.

Hoe is dat bij jullie? Hebben jullie het ook zo benauwd na de revalidatie?

Login of registreer om te reageren
16-12-2015 om 18:51 uur

Het verschilde bij mij. Zeker de eerste weken had ik erna wel meer klachten (moe, benauwd, spierpijn, keelpijn, zere oren, beetje algehele malaise) maar na verloop van tijd werd het wel beter al bleef de vermoeidheid wel lang. Hoe lang ben je nu al bezig?

Ik trainde van half negen tot half tien, daarna nog even omkleden. Tussen half elf en elf uur was ik dan thuis. Dan ging ik even iets eten en koffie drinken, dan douchen en dan altijd wel even slapen. Vaak een uur/anderhalf uur (sowieso werd mij geadviseerd niet langer dan anderhalf uur te slapen overdag). Daarna vaak rustig wakker worden en lekker een filmpje kijken onder een dekentje op de bank ofzo. Pas na 14.00 uur was ik weer een beetje mens en kon ik een boodschapje ofzo gaan doen.

Login of registreer om te reageren
16-12-2015 om 18:57 uur

Er was een wachtlijst dus ik ben laten begonnen met revalideren dan ik aanvankelijk dacht. Ik ben nu 5 weken bezig.
Zo te lezen heb jij een beetje de zelfde ervaring.

Ik train van 10.00 tot 11.15, daar nog even bijkomen dan naar huis ben zo tegen 12.00 uur thuis en dan even oksels wassen (douche lukt niet meer) dan naar bed tot ongeveer 14.30. Daarna ga ik op de bank zitten filmpje kijken.

Login of registreer om te reageren
16-12-2015 om 18:59 uur

Douche doe ik pas in de avond als ik een klein beetje meer lucht heb

Login of registreer om te reageren
16-12-2015 om 19:06 uur

Ze zeiden tegen mij dat de eerste vier weken het heftigste zijn, daarna vier weken wat minder en de laatste vier weken gaat het wennen en ga je echt opbouwen. De eerste weken zag ik ook niet gebeuren dat het minder intensief zou worden en de training werd dat ook niet maar mijn lijf ging er wel beter aan wennen. Geef vooral ook aan bij de revalidatie hoe je erop reageert en wat je hier schrijft dan kunnen ze daar ook beoordelen of dat nog acceptabel is of dat je schema aangepast moet worden.

Login of registreer om te reageren
16-12-2015 om 19:11 uur

Dank je voor je advies, hier kan ik wat mee. Ik heb wel al aangeven dat ik lang moet bijkomen. Toen zeiden ze dat het naarmate de weken vorderen het echt wel beter zou gaan.

Login of registreer om te reageren
16-12-2015 om 19:12 uur

Na vijf weken mag je wel verwachten dat het langzaam wat beter zal gaan. Als je echt nog geen verschil merkt met de eerste weken dan zou ik dat zeker noemen (en dan met concrete voorbeelden zoals je hier ook beschijft).

Login of registreer om te reageren
16-12-2015 om 19:13 uur

Ik zal het idd vrijdag met de fysio bespreken zoals ik het hier neer gezet heb.

Login of registreer om te reageren