Zorg bieden in rokerige kamer

12-11-2015 om 22:18 uur

Zoals jullie waarschijnlijk wel weten is het op dit moment erg lastig om werk te vinden. Nu is het zo dat ik op dit moment als vaste flexer werk op een groep in de gehandicaptenzorg. Binnenkort komt hier een vacature vrij en hier wil ik graag op solliciteren. Eindelijk zekerheid!

Maar het enige grote nadeel is dat een bewoner van mij op deze groep de hele dag op zijn kamer rookt. Een pak shag per dag. Als begeleider moet ik regelmatig zijn kamer binnen om hem te begeleiden of om samen zijn kamer te poetsen etc. Maar in combinatie met astma en vele allergieen is dit geen goede combinatie.

Vanavond 5 minuten op zijn kamer geweest en ik kreeg geen lucht meer, ik moest daar snel weg, hoesten, benauwd en lastig om deze symptomen weg te krijgen met mijn pufjes, want heb er nu (3uur later) nogsteeds last van. Collegas vinden het zelf ook vervelend, maar ervaren het niet zo heftig als ik doe.

Met een mondkapje of neusfilter zijn kamer binnen lijkt mij geen probleem, ik vind het werk leuk maar niet als ik hierdoor telkens ziek en benauwd wordt. Hebben jullie enig idee hoe ik dit aan kan pakken?

Login of registreer om te reageren
15-11-2015 om 17:59 uur

Lastig probleem Pippa!
Heb je wel eens geprobeerd of het beter gaat in die rookkamer als je een mondkapje/neusfilter draagt? Anders zou ik eerst eens testen of dat echt genoeg helpt en of het je werkzaamheden verder niet belemmerd. Of zou het anders mogelijk zijn om met je collega's af te spreken dat jij die kamer niet in hoeft?
Als je na een paar minuutjes in die kamer al een paar uur benauwd bent, denk ik dat dit op termijn alleen maar erger gaat worden. Het lijkt mij zonder aanpassingen eerlijk gezegd niet vol te houden voor je.

Login of registreer om te reageren
15-11-2015 om 18:12 uur

Ja inderdaad een mondkapje of neusfilter zou ik helemaal niet erg vinden, helpt dit en waar kan ik deze krijgen?
Helaas sta ik alleen op deze groep en moet ik regelmatig even naar binnen toe. Een collega vragen of niet zijn kamer binnen gaan is dus onmogelijk helaas.

Login of registreer om te reageren
15-11-2015 om 18:21 uur

Ik reageer hetzelfde op rook als jij, maar een mond/neusfilter dragen heb ik nog nooit geprobeerd. Dus of dat helpt en waar het te krijgen is weer ik helaas niet... Ik heb eerlijk gezegd ook nooit van andere astmapatiënten gehoord die een kapje/filter dragen tegen prikkels.

Login of registreer om te reageren
15-11-2015 om 19:13 uur

Ik zou afspreken met je collega's dat iemand anders die patiënt in die kamer verzorgd en jij andere patiënten. Als je er onderling niet uitkomt, dan via de bedrijfsarts. Ik kan op mijn werk ook geen werkzaamheden doen met chloor en ik hoef ook niet langdurig in de vriescel. Dat is gewoon afgesproken, mijn teamleider is ermee akkoord gegaan en het staat op papier dus ik krijg ook geen gezeur met werkweigering oid.

Login of registreer om te reageren
21-11-2015 om 21:40 uur

Wat vervelend dat je op je werk extra klachten krijgt!

Iedereen heeft recht op een rookvrije werkplek. Zeker wanneer je astma hebt en het je gezondheid ook 'direct' verslechtert.

Maar buiten het feit dat iedereen recht heeft op een rookvrije werkplek, kun je daarnaast ook van andere prikkels last krijgen. (Heb ik ook ervaring mee gehad.) Dan namen collega's die taken van me over.
Als die bewoner echt binnen het gebouw/ jouw werkplek mag roken, zou ik overleggen of iemand anders die kamer zou kunnen doen.

Succes! Heel naar voor je dit..

Login of registreer om te reageren