Bijwerking Tiotropium (spiriva)

26-08-2015 om 07:17 uur

Heel vervelend, maar ik heb ernstig last van bijwerking van Spiriva. Mijn ogen kunnen niet meer scherp stellen en wazig zicht is het gevolg. Daarentegen is de hoeveelheid lucht en ruimte die er ontstaat door gebruik van Spiriva fantastisch. Zit in alle langwerkende luchtwegverwijders dat Tiotropium? Of zakt het wazig zicht na gewenning aan het medicijn? heeft iemand hier ervaring mee? Alvast dank voor een antwoord, Marianne

Login of registreer om te reageren
26-08-2015 om 13:28 uur

Mag ik vragen of je je Oogdruk hebt laten meten?

Login of registreer om te reageren
26-08-2015 om 20:33 uur

Heb ik gedaan, de nauwe kamerhoekglaucoom was mijn eerste angst. Gelukkig is dat allemaal in orde en is heteen direct gevolg van de atropine. Het acc. vermogen van mijn ogen stort blijkbaar direct in. :-(

Login of registreer om te reageren
20-07-2022 om 06:00 uur

Ik heb ook veel last gehad van tiopitrum. Ik had altijd tiotrus 10 en nu heb ik tiopitrum 18. vanaf dag 1 heb ik daar last van gehad en wilde mijn oude tiotrus weer terug. Volgens de apotheek was er geen verschil, maar ik voel het toch zelf. Nu heb ik het weer terug en dat kost me nu 135 euro per kwartaal.

Login of registreer om te reageren
20-07-2022 om 08:26 uur

@jolande60 de werkzame stof is hetzelfde, maar het kan zijn dat u reageert op de hulpstoffen.
Heeft uw arts geen briefje geschreven dat u de tiotrus moet hebben? Volgens mij wordt het dan namelijk wel vergoed

Login of registreer om te reageren
06-10-2022 om 15:13 uur
Reactie op Juno92

@jolande60 de werkzame stof is hetzelfde, maar het kan zijn dat u reageert op de hulpstoffen.
Heeft uw arts geen briefje geschreven dat u de tiotrus moet hebben? Volgens mij wordt het dan namelijk wel vergoed

Dat klopt. Ik heb het probleem met Spiriva HandiHaler gehad; ongevraagd en onvermeld kreeg ik Tavulus i.p.v. Spririva capsules. Terwijl het was voorgeschreven door de longarts. Aan de apothekersasststent(e) gevraagd antwoordde die dat de (huis)arts er dan bij moet zetten 'medisch noodzakelijk'. (Alsof artsen middelen voorschrijven voor de lol.) Mijn huisarts wil dat principieel niet. Zij voelt dat als een oneigenlijke verplichting terwijl het probleem bij de verzekeraar ligt.

Login of registreer om te reageren
06-10-2022 om 15:16 uur

Het is overigens verstandig om alle bijwerkingen te melden bij het Lareb www.mijnmedicijn.nl ook als je niet zeker ervan bent of het door het medicijn komt. Het Lareb doet grondig onderzoek naar alle klachten over bijwerking.

Login of registreer om te reageren