Mijn revalidatie in Roosendaal

08-07-2015 om 18:26 uur

Sinds vorige week ben ik bezig met revalideren. In t programma zit fysio, ergo, maatsch werk en dietist.
Zou jullie n beetje op de hoogte houden, vandaar dit topic :)
Vorige week gestart met 2x fysio en 1x ergo. Bij fysio gestart met ah oefeningen, tijdens inspanning bv als ik ka wordt. Vanwege de warmte nog niet getraint, maar wel extra testen gedaan. Gefietst, ging opzich best goed wel heb ik n te hoge hartslag in rust(rond de 120). Mn sat bleef nagenoeg gelijk tussen de 95-97%, prima dus.
De testen op kracht waren gelijk als bij de intake, mn spierkracht is zwak. Eigenlijk alle spiergroepen. Daar gaan we aan werken.
Vandaag getraind op kracht in benen en armen. Gefietst en traplopen. Was al met al best een hele inspanning, merk dat ik nog wel even te gaan heb om iets te doen zonder ka te worden. Kreeg nog oefenigen voor thuis....
Bij de ergo kreeg ik als huiswerk om een weeklang op te schrijven wat ik deed en dat hebben we vandaag deels bespoken. Heb vlgs de ergo n goed ritme en wissel activiteit en rust af. Volgende week weer verder met analyseren.
Vandaag ook een gesprek bij maatschappelijk werk gehad, dacht eigenlijk t niet nodig te hebben maar er zijn verschillende zaken waar we mee aan de slag gaan. Prima!
Dan ook nog een intake bij de dietiste. Ze deed een meting hoe de verhoudingen zijn, spieren, vet ed. Nu blijkt dat mn spiermassa ver boven t gemiddelde zit! Zo raar dat ik dan toch zo weinig kracht heb, dat ga de vrijdag de fysio eens vragen!
Verder bespoken dat ik meer eiwitten moet/mag eten, heb tips gekregen en dat ga ik eens uitproberen allemaal. Hier hanteren ze de regel dat je tijdens reva n 1/2 x meer eiwitten nodig hebt dan normaal. Ook na de training iets eten met veel eiwitten om t spierherstel te bevorderen.
Naja, al met al een goede gestart kunnen maken.

Login of registreer om te reageren
08-07-2015 om 18:47 uur

Leuk om wat van je te horen en de eerste verhalen klinken goed! Ik kreeg ook het advies meer calorieën te eten op reva dagen en ook eiwitten achteraf maar dat is totaal niet waar ik dan behoefte aan heb dus dat vind ik lastig. Diëtist raadde mij bijvoorbeeld chocomel aan, daar zou een goede verhouding aan eiwitten, vet en suiker inzitten. Ik heb met de ergo hetzelfde gedaan als jij. Kan toch rust geven. Succes verder en ben benieuwd naar je verdere verhalen.

Login of registreer om te reageren
08-07-2015 om 20:14 uur

Leuk Milly om je verhalen te lezen. Klinkt goed, zo ben je goed op weg lijkt het. Met kleine stapjes natuurlijk, maar veel kleine stapjes....
Idd bijzonder van je spiermassa! Ze moeten blijkbaar aangesproken worden, maar ze zitten er dus wel :) Succes met het wakker roepen van die dingen haha.
Blijf je volgen hoor!!
xx

Login of registreer om te reageren
30-07-2015 om 17:37 uur

Wendy zie nu pas je reactie, sorry..... Ben niet zoveel geweest hier de afgelopen tijd.
Ben de afgelopen weken bezig geweest te 'landen' daar waar ik moet zijn, dieper en lager dan ik altijd gedacht had te moeten zijn. Het kost veel energie en t geeft verdriet om te merken dat ik veel minder kan dan ik voor ogen had. Verder ook te accepteren dat ik mijn levenstijl drastisch moet veranderen om mijn leven vol te houden en mijn astma rustig te krijgen. Tuurlijk krijg je bij de reva steun en begeleiding, maar t proces moet je door....
Na deze turbulente start zijn we begonnen doelen te maken bij ergo, heb ervaren tevreden te zijn met kleine stapjes. Omdat ik blijkbaar erg overbelast ben, zijn we begonnen met 1 activiteit. Of wandelen of fietsen op een dag, te beginnen met 7 minuten. Elke week proberen uit te breiden met 2 minuten. Dit is dan de activiteit voor de dag, verder wel wat rommelen in en rond huis maar geen extra's. Geen boodschappen erbij en zulk soort zaken.
Ik doe mn best, maar zo de rem erop is best pittig!

Login of registreer om te reageren
31-07-2015 om 14:32 uur

Hoi Milly
heel veel sterkte meid met de reva het duurt even maar dan kom je op het pad wat je voor ogen he bt veel succes.
Blije dag Daysy

Login of registreer om te reageren
12-09-2015 om 19:00 uur

@Daantje! Lief dat je aan me denkt ;) .
Weet niet zo goed hoe ik t hier neer moet zetten..........
As maandag hebben we n gesprek met de reva arts, nadat ze teambespreking hadden. Ben erg benieuwd.. Laat begin volgende week wat weten.

Login of registreer om te reageren
12-09-2015 om 19:24 uur

Is ook niet makkelijk reva. Je wordt steeds geconfronteerd met wat je niet meer kunt en waarvoor je weer heel hard moet gaan werken of de dingen die buiten je bereik zullen blijven. Maar uiteindelijk komt het goed! Heel veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
12-09-2015 om 20:03 uur

@ieke, is zo. Ging met n totaal ander gedachte de reva in, dat ik mn conditie zou opbouwen, mn longen rustiger zouden worden en thats it. Maar hoe anders, door n infectie met n lange nasleep heb ik nog haast geen vooruitgang geboekt. Vind t mentaal ook heel zwaar op t moment, door allerlei extra factoren zeg maar. Ben gewoon erg verdrietig.
Hoop dat t gesprek positief mag zijn en ik nog verder mag met reva.

Login of registreer om te reageren