Ervaring overstap Symbicort naar Duoresp

04-07-2015 om 13:26 uur

Hallo,

Vandaag heb ik mijn herhaalrecept Symbicort (400/12) opgehaald, maar kreeg Duoresp Spiromax van de Apotheek mee. Reden was dat er problemen waren met inhaleren van Symbicort. De medicatie zou niet volledig in de longen terecht komen waardoor de werking niet altijd goed was. Zelf gebruik ik al 13 jaar Symbicort en ik heb daar geen last van gehad.

Op Nederlandse sites is nagenoeg niets te vinden over ervaringen met Duoresp. Op sites uit Engeland zijn redelijk veel negatieve reactie te vinden. Uit deze reactie blijkt dat Duoresp juist slecht inhaleert en op de tong blijft plakken. De korreltjes zouden minder fijn zijn dan bij Symbicort. Er wordt ook gesuggereerd dat Duoresp goedkoper is. Zover ik na kan gaan scheelt het 4 euro in drie maanden (129 vs 133 euro) bij 2x daags gebruik.

Heeft er iemand ervaring met Duoresp? Ik hoor ze graag. Ik heb nog Symbicort op dit moment en overweeg alles weer in te leveren bij de apotheek. Ik heb niet de indruk dat er een goede reden is om over te stappen.

Mark.

Login of registreer om te reageren
04-07-2015 om 21:23 uur

Is het normaal dat de apotheek je gewoon wat anders geeft zonder de arts die het voorschrijft te contacteren?! In belgie zou dit niet kunnen hoor, tenzij de samenstelling van het medicijn identiek is en enkel de merknaam verschilt natuurlijk...

Login of registreer om te reageren
04-07-2015 om 22:20 uur

De samenstelling (van de werkzame stoffen) is identiek, en in Nederland kennen we het preferentiebeleid bij de grote verzekeraars. Dat wil zeggen dat de goedkoopste variant moet worden aangeboden tenzij de arts nadrukkelijk aangeeft dat dat niet mag (of je bij een verzekeraar zit die niet aan die onzin mee doet).

Login of registreer om te reageren
04-07-2015 om 22:31 uur

Je arts kan wel op het recept aangeven dat ze het aangegeven type inhalator moeten afleveren.

Login of registreer om te reageren
05-07-2015 om 08:21 uur
Reactie op horta

De samenstelling (van de werkzame stoffen) is identiek, en in Nederland kennen we het preferentiebeleid bij de grote verzekeraars. Dat wil zeggen dat de goedkoopste variant moet worden aangeboden tenzij de arts nadrukkelijk aangeeft dat dat niet mag (of je bij een verzekeraar zit die niet aan die onzin mee doet).

Het gekke is juist dan mijn verzekraar geen preferentiebeleid heeft. Heb ik ook bewust voor gekozen. Daarom moet het naar mijn idee ook geen probleem zijn het weer terug te draaien.

Vanmorgen Duoresp gehad, merk nog geen verschil.

Login of registreer om te reageren
05-07-2015 om 08:33 uur

Melden bij je apotheek dat je *nooit* van merk wilt veranderen, en als je je recept ophaalt even controleren of ze inderdaad het bekende mee geven. Dat gaat nog wel eens mis.

Ik heb overigens hetzelfde: een verzekeraar die toe laat dat je je eigen medicijnen blijft houden ook al is iets anders een dubbeltje goedkoper. Bevalt uitstekend.

Snel terug er mee dus naar je apotheek en zeggen dat je zorgverzekeraar geen preferentiebeleid heeft en dat je *dus* hetzelfde spul als voorheen wilt hebben. Als het goed is hebben ze een lijstje waar een en ander op terug te vinden is. :)

Login of registreer om te reageren
05-07-2015 om 09:20 uur

De apotheek gaf mij ook duoresp Spiromax ipv de symbicort. De reden was dat het gebruiksvriendelijker zou zijn. Ik heb toen gevraagd of dit ook moest van de zorgverzekeraar ivm de kosten maar dat was niet het geval. Ik heb het toen gewijgerd, dat was geen probleem, maar kreeg wel een inhalator mee naar huis om een keer te proberen. Uiteindelijk heb ik hem niet gebruikt omdat ik een paar dagen later overgestapt ben naar Foster.

Login of registreer om te reageren
08-07-2015 om 10:08 uur

ik gebruikt misschien wel meer als 20 jaar Symbicort ,
het werk bij mijn goed , een keer kreeg ik een variant ( Rilast ) op dit middel . om dat het goedkoper was volgens mijn apotheek . het werkten niet . binnen een week was bij de huisarts , en moest een prednison kuur .. en op medisch advies van mijn longarts . kreeg ik weer Symbicort .

Login of registreer om te reageren
20-07-2015 om 17:27 uur

Lees even mee, hier hetzelfde, heb bij ziekenhuisapotheek symbicort meegekregen, maar ze hadden er niet genoeg op voorraad (zou er 4 krijgen ze hadden er maar 2), dus kreeg recept mee om de resterende 2 bij plaatselijke apotheek te halen. Hier kreeg ik ook spiromax ipv symbicort. Heb gewoon even mijn twijfels omdat ik meestal het gevoel heb dat verandering van medicijnen in zo'n geval vaak alleen gedaan wordt om kosten te besparen. Ben op zich wel bereid deze uit te proberen, maar ben wel wat sceptisch.
Kan op internet niet heel veel ervaringen vinden, wel wat negatieve verhalen

Bovendien staan er andere getallen op voor de werkbare stoffen, kan iemand uitleggen of de dosis inderdaad overeenkomen zoals ze bij de apotheek zeggen??
Symbicort : 200 mcg budesonide/ 6 mcg formoterol
spiromas: 160 mcg budesonide/ 4,5 mcg formoterol

Login of registreer om te reageren
20-07-2015 om 17:45 uur

Dat dacht ik ook al, maar vrouw bij apotheek zei van wel... heb me enigszins laten overbluffen, maar weet niet of het aan iets anders ligt...

Login of registreer om te reageren