Alpha 1 / COPD / en Wia aanvraag

22-12-2014 om 13:13 uur

Ik, man 60/61 jaar met Alpha 1 en COPD, FEV1 van 30% en saturatie van 92/91% bij
inspanning dalende naar 85% of lager. Wia aanvraag gedaan maar afgewezen.
Wie van jullie heeft ervaring met wia en toegewezen op welke gronden. Mijn afwijzing is naar mijn inziens totaal niet onderbouwd. Ik hoor graag heel veel reacties ik zou er geweldig mee geholpen kunnen zijn!

Dank je,
Jos Kerkhoffs

Login of registreer om te reageren
26-06-2015 om 12:04 uur

Beste Jos,
Wat vervelend en ook wel vreemd dat jouw aanvraag is afgewezen. Eigenlijk verkeer ik in dezelfde situatie als jij, met een longcapaciteit van minder dan 30%, maar mijn aanvraag is wel gehonoreerd. In juli 2014 ben ik voor meer dan 80% afgekeurd. Ik werkte in het basisonderwijs en was op dat moment 59 jaar. Wel heb ik voorafgaande aan de keuring door het UWV gedurende 2 jaar aangepast werk verricht en het tweede jaar ook een re-integratietraject doorlopen. Bij de keuring van het UWV wordt gekeken naar het werk wat je met je handicap nog zou kunnen doen, maar er wordt ook rekening gehouden met het werk dat je gedaan hebt en je opleiding.
Je zult waarschijnlijk niet veel aan mijn verhaal hebben, maar ik vond het toch zinvol aan jou te melden.
Veel sterkte!

Login of registreer om te reageren
27-06-2015 om 13:34 uur

Hoi Jos
Sinds 2006 gingen mijn longen heel hard achteruit en had ik een longinhoud van 25%
en mijn leeftijd was toen 45 jaar en ben ik nadat ik op de IC aan de beademing terecht kwam gestopt met werken
Na 2 jaar ziektewet een WIA uitkering aangevraagd en gekregen.
Om eerlijk te zijn heb ik er geen moeite voor hoeven te doen.
De keuringsarts zei zelf al uw longen zullen alleen maar slechter gaan worden.
Ik heb nu sinds 2008 een WIA uitkering en mijn longinhoud is nu 21%.
Op welke gronden is je aanvraag afgekeurd ?
Als je dit weet dan zou je kunnen vragen of je LA een brief met argumenten voor je zou willen schrijven.

Login of registreer om te reageren
30-06-2015 om 03:40 uur

Het gaat er tegenwoordig niet meer om wat je mankeert, maar wat je nog kan verdienen.
Heb je een laag inkomen dan is het veel lastiger om 80/100% afgekeurd te worden dan met een hoog inkomen.
Zo kan het zijn dat de een met exact dezelfde aandoening als iemand anders wel afgekeurd wordt en de ander niet.
Triest maar realiteit.

Login of registreer om te reageren
30-06-2015 om 05:12 uur

Het ligt ook aan het percentage inkomen dat je inlevert, dat moet minstens 35% zijn.

Login of registreer om te reageren
30-06-2015 om 09:55 uur

ik ben nu sinds vorig jaar afgekeurd na twee jaar ziektewet .toen was ik 45. ik heb om de zes weken telefonisch contact onderhouden nadat duidelijk was hoe ik eraan toe was en na twee jaar een gesprek gehad met een verzekeringsarts en toen afgekeurd. ik zou er meer werk van maken .

Login of registreer om te reageren