HBO, Post HBO of Universiteit afronden ondanks slechte gezondheid

12-06-2015 om 18:53 uur

Vanwege mijn gezondheid loop ik vaak tegen dingen aan waardoor ik o.a. mijn studies nog niet heb kunnen afronden.
Heb gelukkig wel ooit een MBO 4 diploma gehaald dus heb niet helemaal niets maar erg veel kan ik hier niet mee en zeker niet met wat ik uiteindelijk zou willen doen.
Ben na het MBO met HBO begonnen maar liep hier vast vanwege de stage uren die ik moest maken. Met mijn HBO P ben ik toen gestart aan de Universiteit waar ik helemaal op mijn plek zat en het eerste jaar vrij vlekkeloos doorlopen heb ondanks afwezigheid vanwege mijn gezondheid.
Helaas liep ik hier in het 2de jaar al snel weer vast omdat werkgroepen/colleges verplicht waren en ik daar vanwege ziekte regelmatig moest verzuimen.
We zijn nu weer een paar jaar verder en het blijft enorm kriebelen om iets toch af te kunnen maken. Ik zit in een wajong uitkering maar probeer altijd zo veel mogelijk wel te behalen en van mijn leven te maken ondanks de belemmeringen.

Nu zit ik enorm in dubio wat ik wil maar vooral ook kan gaan doen.
Een optie is om via een thuisstudie HBO af te maken, een deeltijd Post-HBO starten (ik ben daar al toegelaten) of toch terug naar de Universiteit om daar mijn studie af te ronden.
Alle drie zitten in de richting van de pedagogiek en het uiteindelijke werk wat ik kan gaan doen van de Post-HBO of Universiteit spreekt mij meer aan dan de HBO richting.
Op het HBO zijn er bijna geen lessen/contacturen maar zal ik wel 1000 uur stage moeten lopen, iets dat voor mij erg lastig zal worden.
De Post-HBO opleiding is in deeltijd en heeft om de week een dag school en ik zal daar niet zo veel stage hoeven te lopen (ongeveer 100uur) maar het is een vrij specifieke opleiding en of daar uiteindelijk werk in te vinden is dat is dus nog de vraag.
Universiteit zou ik het allerliefste afmaken maar dit is wel een voltijd studie en dat betekend dus meer verplichtingen en contacturen.
Bij alle drie zou ik zonder vertraging nog 3 jaar aan het studeren zijn.

Het is enorm frustrerend als je wel heel erg graag wilt maar je lichaam niet meewerkt.
In de toekomst kunnen ik en mijn artsen niet kijken dus het is niet te voorspellen of het misschien beter of juist slechter zal gaan. Ik heb naast ernstig astma o.a. ook last van darmproblemen en een afweerstoornis.
Op dit moment ben ik voor mijn doen redelijk qua gezondheid maar de slechte periode (herfst/winter) komt er weer aan.
Weet eigenlijk niet precies wat ik wil bereiken met dit topic maar hoop op wat tips en misschien een andere visie op het hele gebeuren waardoor ik misschien de beste keuze kan gaan maken.
Weer de teleurstelling van een "mislukte" studie zou namelijk heel erg moeilijk zijn voor mij en dit wil ik dus met man en macht proberen te voorkomen.
Ervaringen zijn uiteraard ook erg welkom. Ook al is natuurijk iedere situatie anders.

Login of registreer om te reageren
19-06-2015 om 16:24 uur

En? Hoe is het gesprek afgelopen?

Login of registreer om te reageren
19-06-2015 om 18:37 uur

@Horta: Lief dat je meeleeft :)

Het was een erg fijn gesprek.
Hij wist nog goed wie ik was en was blij om mij weer terug te zien.
Zelf was de studieadviseur er een jaar uit geweest omdat hij zelf ziek was geworden. Nu wist die uit ervaring ook wat het in hield en dat was best wel fijn om die (h)erkenning te hebben. Slikt zelf o.a. ook prednison dus hij snapt nu beter hoe het is.
Vervelend voor hem maar het heeft hem wel weer geholpen in zijn werk.
We hebben alle (on) mogelijkheden bekeken en besproken en wat een planning zou kunnen zijn.
Ik kan in elk geval gewoon starten waar ik ben gestopt en alle behaalde studiepunten gelden nog steeds.
Mocht ik er voor kiezen om weer te starten dan kan ik ook op half tempo gaan studeren. Dus dat zou dan zijn 1 vak per periode i.p.v. 2 vakken. In eerste instantie is het idee om dan wel 2 vakken te proberen en dan goed te monitoren hoe het gaat en lukt het niet mij dan te focussen op 1 vak.
Ik moet zelf los gaan laten dat het allemaal maar in normaal tempo moet lukken, dit is nog even een moeilijk puntje maar ik ben bijna zover ;)

Hij gaat kijken naar mogelijkheden voor opname van colleges maar waarschijnlijk komt het er op neer dat ik dan een studiegenootje moet inschakelen om het voor mij op te nemen. Het wordt in elk geval niet automatisch opgenomen, helaas.
Ik mag eventueel ook extra verzuimen (tot op zekere hoogte en in overleg met de docent) en ik krijg indien nodig 1 week extra om een opdracht/paper in te leveren.
Ook mag ik open tentamens op een laptop maken zodat ik niet hele verhalen hoef op te schrijven (Last van mijn gewrichten wegens prednison).
Nou zo heb ik een aantal voorzieningen die er hopelijk voor zorgen dat ik het zou kunnen gaan halen. Zij het eventueel in half tempo!

Ik kijk er dus zeker positief op terug.
Nu moet ik gaan kijken wat de keuze gaat worden en ook hoe het o.a. zit met de wajong en de kosten.
Hij gaat mij al wel inschrijven voor de vakken van blok1 maar ik hoef mij nog niet in te schrijven voor de studie, dit kan nog tot eind augustus. Ik heb dus nog wel even om er over na te denken. Maar voor mijzelf wil ik het liefste wel snel de knoop doorhakken, anders dan blijf ik er maar over doormalen en dat is ook niet goed.
Ik neig op dit moment meer naar starten aan de Universiteit dus grote kans dat dat het gaat worden, als dit met de wajong/kosten ook gaat lukken.

P.S. Ik zat te denken mocht ik inderdaad gaan starten aan de Uni dan wil ik ook kijken om een tablet/ipad aan te schaffen voor de colleges voor aantekeningen en niet het gesleep met laptop. Iemand daar toevallig tips voor?

Login of registreer om te reageren
19-06-2015 om 18:59 uur

Je kunt proberen om via het UWV een lichte laptop of tablet vergoed te krijgen, als je daarvoor in aanmerking komt, heb je hier elke vier jaar recht op.

Login of registreer om te reageren
19-06-2015 om 19:07 uur

@Jippie: Echt? Daar ga ik eens naar kijken dan. Weet jij via wie je dat moet regelen (Arbeidsdeskundige?) of is daar een algemeen formulier voor ofzo?

Login of registreer om te reageren
19-06-2015 om 19:40 uur

Fijn vlinder, zo'n goed gesprek!! Licht aan de horizon dus!!!!
Ben blij voor je.
Houd je ons op de hoogte van je keuze en hoe t gaat? ben benieuwd!!

Login of registreer om te reageren
19-06-2015 om 20:56 uur

Inderdaad fijn zo'n gesprek! Ben ook blij voor je, en heel fijn dat er wordt meegedacht!

Hou ons inderdaad op de hoogte van wat er gebeurt.

Login of registreer om te reageren
19-06-2015 om 21:02 uur

Klinkt goed :-) ! Voor jezelf accepteren dat je meer tijd nodig hebt door je ziekte is idd de moeilijkste stap. Maar uit mijn eigen ervaring kan ik je aanraden echt rustig te starten, als je dan voelt dat het lukt en je nog energie over hebt om te besteden kan je nog steeds kiezen of je die ook nog in de studie wil stoppen of eventueel in een hobby oid (kitten ofzo. ;-) ). Ben benieuwd naar je besluit en later naar je ervaringen!

Login of registreer om te reageren
20-06-2015 om 06:05 uur

Wat fijn dat het zo'n positief gesprek was.

Snap heel goed dat je het liefst meteen volop zou willen beginnen. Maar misschien kun je toch overwegen om het eerste trimester met een vak te beginnen, mocht dat goed gaan, kun je daarna altijd nog met twee vakken verder gaan. Een studie is echt ontzettend leuk, maar er moet ook nog wat energie overblijven om te 'leven'.

Login of registreer om te reageren
20-06-2015 om 08:31 uur

Als ik ga starten dan begin ik gewoon met 2 vakken.
Als dat na een week al niet goed gaat dan kan ik dan altijd nog besluiten of ik wel of niet maar voor 1 vak doorga.
Ik ga niet meteen al zeggen van ik begin met 1 vak want misschien heb ik wel een goede periode en kan ik 2 vakken makkelijk aan. Dat zou zonde zijn.
Uitschrijven is makkelijker dan Inschrijven namelijk.
En stel dat 1 vak geen verplichte aanwezigheid heeft dan zou ik daarvoor veel zelfstudie kunnen doen en op die manier misschien zelfs wel het vak kunnen halen.
Ik moet dat gewoon steeds per periode gaan bekijken en dan nog weer per vak. Vooral in blok 2 (pas vanaf februari) zijn er 2x2 vakken waarbij aanwezigheid zo goed als verplicht is en dan zal ik misschien wel al meteen zeggen van ik kan maar 1 vak aan maar het eerste blok is dat nog niet echt aan de orde.

Maar jullie hebben gelijk dat "leven" ook heel belangrijk is dus daar moet ik gewoon een balans in gaan zoeken.

Login of registreer om te reageren
20-06-2015 om 16:01 uur

@ vlinder, bij wie jij moet zijn weet ik niet. Voor onze dochter hebben wij namelijk al sinds 2004 dezelfde heer, die zij steeds kan benaderen voor een nieuwe laptop of vroeger ook extra boekenpakketten die op school bleven. Ik bedenk me nu dat de laatste laptop niet helemaal vergoed werd, maar misschien had ze iets te veel wensen

Login of registreer om te reageren