HBO, Post HBO of Universiteit afronden ondanks slechte gezondheid

12-06-2015 om 18:53 uur

Vanwege mijn gezondheid loop ik vaak tegen dingen aan waardoor ik o.a. mijn studies nog niet heb kunnen afronden.
Heb gelukkig wel ooit een MBO 4 diploma gehaald dus heb niet helemaal niets maar erg veel kan ik hier niet mee en zeker niet met wat ik uiteindelijk zou willen doen.
Ben na het MBO met HBO begonnen maar liep hier vast vanwege de stage uren die ik moest maken. Met mijn HBO P ben ik toen gestart aan de Universiteit waar ik helemaal op mijn plek zat en het eerste jaar vrij vlekkeloos doorlopen heb ondanks afwezigheid vanwege mijn gezondheid.
Helaas liep ik hier in het 2de jaar al snel weer vast omdat werkgroepen/colleges verplicht waren en ik daar vanwege ziekte regelmatig moest verzuimen.
We zijn nu weer een paar jaar verder en het blijft enorm kriebelen om iets toch af te kunnen maken. Ik zit in een wajong uitkering maar probeer altijd zo veel mogelijk wel te behalen en van mijn leven te maken ondanks de belemmeringen.

Nu zit ik enorm in dubio wat ik wil maar vooral ook kan gaan doen.
Een optie is om via een thuisstudie HBO af te maken, een deeltijd Post-HBO starten (ik ben daar al toegelaten) of toch terug naar de Universiteit om daar mijn studie af te ronden.
Alle drie zitten in de richting van de pedagogiek en het uiteindelijke werk wat ik kan gaan doen van de Post-HBO of Universiteit spreekt mij meer aan dan de HBO richting.
Op het HBO zijn er bijna geen lessen/contacturen maar zal ik wel 1000 uur stage moeten lopen, iets dat voor mij erg lastig zal worden.
De Post-HBO opleiding is in deeltijd en heeft om de week een dag school en ik zal daar niet zo veel stage hoeven te lopen (ongeveer 100uur) maar het is een vrij specifieke opleiding en of daar uiteindelijk werk in te vinden is dat is dus nog de vraag.
Universiteit zou ik het allerliefste afmaken maar dit is wel een voltijd studie en dat betekend dus meer verplichtingen en contacturen.
Bij alle drie zou ik zonder vertraging nog 3 jaar aan het studeren zijn.

Het is enorm frustrerend als je wel heel erg graag wilt maar je lichaam niet meewerkt.
In de toekomst kunnen ik en mijn artsen niet kijken dus het is niet te voorspellen of het misschien beter of juist slechter zal gaan. Ik heb naast ernstig astma o.a. ook last van darmproblemen en een afweerstoornis.
Op dit moment ben ik voor mijn doen redelijk qua gezondheid maar de slechte periode (herfst/winter) komt er weer aan.
Weet eigenlijk niet precies wat ik wil bereiken met dit topic maar hoop op wat tips en misschien een andere visie op het hele gebeuren waardoor ik misschien de beste keuze kan gaan maken.
Weer de teleurstelling van een "mislukte" studie zou namelijk heel erg moeilijk zijn voor mij en dit wil ik dus met man en macht proberen te voorkomen.
Ervaringen zijn uiteraard ook erg welkom. Ook al is natuurijk iedere situatie anders.

Login of registreer om te reageren
14-06-2015 om 13:27 uur

Ik ben het met Koe eens, maar dat wist je al. Dat heb ik je persoonlijk laten weten. Met onze dochter hebben we veel kunnen bereiken samen met de studie adviseur. En probeer ook verschillende universiteiten. Maar leg alle afspraken vast!! Want degene waar je mooie afspraken mee maakt kan zomaar vertrokken zijn.

Waar je toch ook naar moet kijken is denk ik waar zit toekomst in, pedagogiek is op dit moment een richting waar heel weinig werk in is, ivm alle bezuinigingen.

Let ook op dat je op andere vlakken je plannen misschien bij moet stellen, niet te veel tegelijk, dus eerst studie en dan een huisdier bijvoorbeeld?

Wat ik vind is dat je misschien een studie fotografie moet gaan doen? Daar ligt je passie toch ook? Je hebt echt aanleg!

Sterkte
Jippie

Login of registreer om te reageren
14-06-2015 om 14:24 uur

@Jippie: Thanks. Wat betreft fotografie daar is tegenwoordig ook zo goed als geen droog brood meer in te verdienen. Daarnaast heb ik het afgelopen jaar ook ontdekt dat het een leuke hobby is maar dat ik er niet zo nodig elke dag mee bezig wil zijn. Het is leuk voor erbij maar ik zie mijzelf toch echt niet voltijd bezig als fotograaf. Mijn hart ligt duidelijk in de pedagogiek en ik denk dat dat de eerste stap is om iets vol te kunnen houden. Maar vanwege bezuinigingen is het inderdaad ook daar lastig om werk te vinden. Aan de andere kant.. met welke studie vind je tegenwoordig wel meteen een vaste baan? En voor automonteur ofzo ben ik toch echt niet geschikt ;)
Zoals Edelweiss ook al zei. Beter je eerst richting op het Nu en dan komt de toekomst (het werken) later wel. In mijn situatie misschien wel het beste om te doen, al is dat wel moeilijk voor mij hoor.
Met WO kun je natuurlijk zo'n beetje alle functies binnen de pedagogiek invullen dus wat dat betreft heb je wel streepje voor.

Login of registreer om te reageren
18-06-2015 om 05:49 uur

Morgenmiddag heb ik een gesprek met de studie adviseur op de Universiteit.
Volgens mij is het dezelfde die ik in de vorige periode ook heb gesproken dus dat is wel fijn.

Hebben jullie nog goede vragen die ik niet moet vergeten te stellen?
Wil een lijstje maken zodat ik hopelijk niets vergeet.

Login of registreer om te reageren
18-06-2015 om 11:29 uur

Ik denk dat het goed zou kunnen zijn te polsen naar flexibiliteit van de maatregelen die genomen worden omwille van je ziekte. Dit zou je de kans geven wat meer op te nemen in je goeie periodes en het eventueel nog wat rustiger aan te doen als het nodig is in een slechtere periode. Ikzelf was bvb in de winter het vaakst ziek en kon in de zomer net weer meer opnemen.

Login of registreer om te reageren
18-06-2015 om 18:17 uur

En vragen of je niet aan de volledige aanwezigheidsplicht hoeft te voldoen, om tóch het tentamen te mogen maken (indien er bij die opleiding natuurlijk aanwezigheidsplicht is bij de colleges...)

Login of registreer om te reageren
18-06-2015 om 18:52 uur

Ik zou vooral vragen hoe je om moet gaan met verplichte colleges en stages en dat soort dingen. Of je niet in de knoop komt met dingen als negatief bindend studieadvies of studiepunten die na een bepaalde periode als je er langer over doet, hoe ze er tegenaan kijken als je meer thuis doet dan daar en laat vooral alles goed documenteren! Succes!

Login of registreer om te reageren
19-06-2015 om 05:52 uur

@Daantje: Het eerste jaar heb ik al gehaald dus het negatief bindend studieadvies geldt voor mij niet meer. Stage kom ik pas tegen in eventueel de master maar daar ga ik wel even naar vragen om hoeveel uur dit nou precies gaat.

@Edelweiss: Ja, dat is het moeilijkste punt. Staat bovenaan op mijn lijstje :p Maar ik weet nu al dat sommige dingen verplicht zijn en ook niets voor niets. Maar misschien zijn er wel net iets makkelijkere regels voor mij te maken. Zeker wat betreft eventuele verplichte colleges want dat vind ik toch weer anders dan een werkgroep.

@Sien: Klopt. Hier ook herfst/winter de meeste infecties over het algemeen en dus het vaakst ziek. Al gaat dat niet elk jaar op want soms doen de lente/zomer gewoon ook mee, haha.

Vanmiddag om 14.00uur staat de afspraak.
Gister nog even met mijn vader gebeld en besproken of hij nog dingen had.

Login of registreer om te reageren
19-06-2015 om 05:55 uur

Succes vandaag!
Hoop voor je op een positief gesprek

Login of registreer om te reageren
19-06-2015 om 07:06 uur

Succes en neem je iemand mee? Vraag of je gesprek op mag nemen

Login of registreer om te reageren
19-06-2015 om 10:35 uur

@Koe: Dankjewel.

@Jippie: Nee, ik ga alleen. Dat moet mij wel lukken ;) Waarom zou ik het gesprek opnemen?

Login of registreer om te reageren