Zweeds plekje #2

26-03-2015 om 19:12 uur Gesloten

Mooi Marcus!! Bedankt voor het plaatsen, vind t erg mooi daar :Y

De reacties zijn gesloten.
29-05-2015 om 07:48 uur

Zeker heb hele goede buren met het hart op de juiste plek ...... vorig jaar toen ik vertrok hadden ze tranen in hun ogen. Alleen hun Zweeds accent en dialect is echt erg. De buren spreken geen Engels wat wel zo goed voor mijn Zweeds is de buurman erg gebrekkig wat Engels maar ja. Hun dialect is vergelijkbaar met erg plat binnenmonds gesproken Achterhoeks maar dan in het Zweeds hij stuurt dan ook nog regelmatig een sms in dat gesproken dialect in een soort fonetisch daar kom ik soms echt niet uit. Neem altijd paar woordenboeken mee als ik bij hun op bezoek ga, de buurman is dyslectisch en dat maakt dan vaak het zoeken naar het Zweedse woord er ook niet makkelijker op.

Nog een weekje en ik ben onderweg ben erg benieuwd waar uitkom en waar ik vrijdagnacht slaap!!

http://i59.tinypic.com/ws4ldf.jpg
Zo slaap ik meestal wel ergens in het bos, kampeer namelijk bijna altijd "wild".

29-05-2015 om 11:23 uur

Die foto straalt rust uit!! Geniet ervan en neem een goede kaart oid mee..... Heb je je bed in je busje?
Ms een rare vraag hoor, hoe hard kan je busje rijden?

29-05-2015 om 11:39 uur

Dat ziet er goed uit Marcus! Nog even en je bent onderweg. Hè hè, dat wordt tijd, lekker naar de schone lucht en je schitterende Zweedse plekje.
Alvast heel veel plezier.
Succes en liefs,
Oma Akke

29-05-2015 om 11:46 uur

Geweldig, Marcus. Kan me indenken dat je daarnaar uitziet. Natuurlijk vanwege de schone lucht en t beter ademen, maar ook heerlijk in je VW onderweg! Alvast een goede reis!
Enne, ja, dat dialect, ik herken er hier ook wel wat van, de échte 'einheimischen' zijn vaak amper te verstaan, zeker als ze wat binnensmonds praten. Een uitdaging :)

t Beste en lees graag met je mee hier!

29-05-2015 om 15:58 uur

@ Milly: In mijn busje zit een nieuwe 1600 volkswagenmotor geïmporteerd uit zuid America waar ze tot een jaar geleden nog gewoon geproduceerd werden. Volkswagen is vorig jaar gestopt met het maken van kevers alleen maar omdat men de verplichte airbag nergens in kon bouwen. Weet eigenlijk niet of men ook gestopt is met nieuwe motoren te maken. De bus zou 140 kunnen rijden - wel een keer gedaan - maar dat is niet verstandig omdat het een oudere auto is en dus een ouder chassis dat daar niet opgemaakt is en ik rij er mee 90 - 110 meestal ergens rond de 95 - 100.

De bus is voorzien van een tweepersoons bed (1,20 - 1,90), keukenblokje met mini aanrecht en een klein gootsteentje , koelkast, 2 pits kooktoestel, een losse campinggas met brander, verwarming, twee accu's mogelijkheid tot aansluiting op zogenaamd "walstroom" 220 volt dus en een behoorlijke voorraad water. Kan ongeveer 25 - 30 uur zonder stroom mochten de accu's toch leeg zijn heb ik voor reserve nog een super start power pack. De bus heeft een vijfvoudig anti diefstal systeem. Alles is zelfgemaakt en ingebouwd en heb ook een kaarten kist maar geen tv.

Wildkamperen is beslist niet afzien alleen af en toe een meertje, beek, rivier of een douche opzoeken. Zou ook een velddouche mee kunnen nemen maar is weer een ding.

Mag allemaal luxueus klinken bespaar op camping kosten en betaal geen wegenbelasting de bus is namelijk bijna 50 jaar oud, deed en doe bijna alles zelf.

29-05-2015 om 17:38 uur

t Klink allemaal zo leuk!! Niet luxueus, maar wel ontzettend gaaf en een tikje spannend! Men, krijg gewoon energie van je verhalen.....
Mooi ook dat je jum zelf helemaal hebt 'gebouwd' en sta verstelt over wat er allemaal in zit!! Fijn ook dat de VW een nieuwere motor heeft, wel zo betrouwbaar ms en een normaal tempo kan zeg maar :>
Ben benieuwd naar je ervaringen!!

30-05-2015 om 04:12 uur

@ Milly: Zo een nieuwe motor is geen garantie, vorig jaar heb ik er een nieuwe koppeling in laten zetten die was toen helemaal op, dat is nu net iets waar ik net te weinig kennis van had. Heb bij de montage meegekeken. Er kan nog zoveel anders kapot gaan of minder goed gaan werken. Heb 3-4 hele goede garage handboeken over de bus en de motor bij me, met alles goed uitgelegd kan elke keer steeds meer en meer heb er tenslotte kleine 15 jaar aangewerkt en is het mijn tweede bus restauratie project geweest. Kocht mijn huidige bus als 30 jaar oud, afgeleefd rijdend "wrak", zo een 18 jaar geleden in het gulden tijdperk voor 1200 gulden (ongeveer 550 euro). Heb vroeger als jongetje bouwkundig restaurateur willen worden en dat blijft in me zitten en dat kan je aan alle kanten merken. Toen ik 13 - 14 jaar was nam ik altijd oude brommers mee naar huis die bij het grofvuil stonden (dat mocht toen nog zo bij het grofvuil) en maakte ik van 4-6 oude brommers een werkende rijdende brommer en verkocht ik die weer. De bus is helemaal uit elkaar geweest, sommige zaken besteed ik uit omdat ik er (nog) geen kennis van heb, vraag dan of ik mee mag helpen of kijken. Er is een kleine wens, het trekt altijd wel, om nog een bus restauratie project te starten maar eerst het huis.
,
Ben nu niet zo een visser niet echt mijn ding eigenlijk, maar bij de Aldi hadden ze laatst een uitschuifbare hengel in de aanbieding. Omdat ik toch altijd bij een riviertje of een meertje sta heb ik die voor mijn reis gekocht eens kijken of er wat eetbaars aan de haak wil komen. Het zou te gek zijn als er een forel of iets anders eetbaars zo van het water de pan in gaat. De verhalen gaan zeker komen en mogen jullie allemaal in mijn busje mee. Heb een dashboard camera als het me lukt ze op you tube of zo te zetten ook wat filmpjes, heb daar nog geen ervaring mee.

Voor mijn buurman zijn verjaardag in juli nog een paar echte oud Hollandse klompen kopen.

30-05-2015 om 07:39 uur

Fantastisch hè al die jongensdromen, dat doet mij aan mezelf denken. Ja ik heb vroeger een berini gehad en een mobilet, good old day's. Ik reed daar elke dag mee naar mijn werk in Den Haag, onderweg halverwege was een benzinestation. Dat station en hun medewerkers zouden behalve de benzine erg belangrijk voor mij worden, dit kon ik toen nog niet weten. O wat heb ik vaak met pech gestaan, en die mensen hebben me steeds weer geholpen, een bougie schoon maken dat lukte nog wel maar dan had je het wel gehad. Was een mooie tijd en was erg blij dat er zulke mensen bestonden, ja blond hè te helpen. Nu nog hoor alleen blond uit een potje! Maar als je zo'n reis gaat ondernemen moet er wel een zijn die verstand van zaken heeft, ik ga benieuwd afwachten naar de verhalen, ik wens je een behouden veilige en onderhoudsloze reis toe. Veel plezier en veel gezonde goede lucht voor je longen.
blije dag Daysy

30-05-2015 om 10:57 uur

Morgen een dagje met mijn vader een stuk rijden met de bus ... Betuwe en stukje Hoge Veluwe en ergens in de natuur eten. Hier kan hij erg van genieten. Volgens mij ziet hij er een beetje tegen op dat hij me vier maanden niet ziet, dat mag ook wel als je bijna 90 bent toch.

30-05-2015 om 11:24 uur

Fijne dag met je vader. Fijn hè, om nog steeds een vader te hebben. Mijn moeder wordt volgende maand 94. Ze is nog zo levenslustig, ondanks haar hoge leeftijd.
Geiet er maar van, zeker nu je vier maanden weggaat.
Oma Akke