Onderzoek COPD en rookgedrag

21-04-2015 om 10:46 uur Gesloten

Link naar het onderzoek: https://nlpsych.qualtrics.com/SE/?SID=SV_9XfUdp52XA6yMAZ

Beste lezer,

Ik zal mij even voorstellen: Ik ben Kirsten, en studeer Gezondheidspsychologie aan de Universiteit van Amsterdam. Voor mijn afstudeerproject ben ik bezig met onderzoek naar COPD en rookgedrag. 

Kort gezegd heb ik een onderzoek opgezet om meer te weten te komen over psychologische processen die een rol spelen bij stoppen met roken nadat men de diagnose COPD heeft gekregen. Zoals veel van u zullen weten is een van de eerste stappen naar een succesvolle behandeling stoppen met roken. Ondanks dat het overgrote deel van de patienten tijdig stopt, is er een klein deel die het lastig blijft vinden om te stoppen. Om voor hun betere zorg te kunnen bieden op psychologisch gebied, is er onderzoek nodig.

Ter nagedachtenis van mijn docent, waarvan ik de naam niet nader kan noemen, die erg inspirerend voor mij is geweest. Hij had last van COPD en de bijkomende symptomen zijn hem fataal geworden. Ironisch genoeg deed hij zelf ook onderzoek naar stoppen met roken, alleen lukte het hem zelf niet ondanks zijn benauwdheid. Door zijn verhaal ben ik geraakt en gaan denken hoe we een stapje dichter bij een verbetering van de zorg kunnen komen. Vandaar dat ik op dit onderwerp ben gekomen.

Als u een bijdrage wilt leveren om de zorg te verbeteren, vult u dan alstublieft deze anonieme vragenlijst in. Het maakt hierbij niet uit of u momenteel nog rookt of dat u al eerder bent gestopt met roken. Het online onderzoek zal rond de 15 minuten duren en is te openen via onderstaande link. De einddatum voor het invullen van de vragenlijst is op zondag 3 mei 2015.

Ik hoop op uw deelname. Bedankt.

Link naar het onderzoek: https://nlpsych.qualtrics.com/SE/?SID=SV_9XfUdp52XA6yMAZ

‘Het longforum stelt uitsluitend dit platform beschikbaar maar is verder op generlei wijze betrokken bij het onderzoek en is niet aansprakelijk voor de inhoud, kwaliteit of uitvoering ervan.'

De reacties zijn gesloten.
21-04-2015 om 11:56 uur

Ik heb hem ingevuld, succes en wat een interresant afstudeerproject!
Groetjes, Jolien

21-04-2015 om 13:45 uur

Beste Jolien,

hartelijk dank voor de deelname en interesse in mijn onderzoek.
Zodra ik betrouwbare analyses kan doen en resultaten heb, post ik hieronder een samenvatting daarvan.

Hartelijke groet,
Kirsten

21-04-2015 om 16:53 uur

ik heb ook mee gedaan alleen bij mij is het iets anders gelopen toen ik hoorde dat ik copd had lag ik in het ziekenhuis aan de zuurstof kan je niet roken, en nu smaakt het mij niet meer en doet het pijn

22-04-2015 om 12:13 uur

Hallo Thea,

Bedankt voor het delen van uw ervaring.

In principe ben ik binnen mijn onderzoek juist benieuwd naar de gedachten die bij u opkwamen op het moment dat (of nadat) u zo'n ervaring heeft gehad. Het kan natuurlijk ook zijn dat u helemaal geen gedachten had op dat moment. Maar vaak komt gedrag voort uit denken (tenzij je iets bijvoorbeeld intuitief doet) en ik wil met dit onderzoek gaan kijken of bepaalde gedachten wel of geen effect hebben gehad op veranderen van het gedrag binnen deze context. Als we daar achter komen, kan er ook gekeken worden hoe bepaalde gedachten getriggerd kunnen worden bij mensen die het ondanks de diagnose COPD lastig vinden om te stoppen met roken.

Dat is eigenlijk het idee.

Nogmaals bedankt in ieder geval voor uw deelname!

13-05-2015 om 12:14 uur

Ik ben al heel lang gestopt met roken (15 jaar) en kreeg evengoed na 14 jaar de diagnose COPD (gold3)
Heeft het dan ook zin om het formulier in te vullen? of hebben jullie daar een ander onderzoek voor.

15-05-2015 om 16:22 uur

Ik heb hem ook ingevuld , weet alleen niet of je er wat aan hebt.
Groetjes Blanche