opname davos voor Belgen

03-03-2015 om 12:07 uur

Dag allemaal,

Ik heb een vraag in verband met het astmacentrum in Davos.
Aangezien ik van België ben, weet ik niet hoe het verloopt voor een opname voor Belgen. Ondertussen heb ik al gemaild naar de vereniging van Davos en die vertelden me dat Belgen er ook terecht kunnen mits doorverwijzing van longarts en goedkeuring ziekenfonds.

Mijn vraag is nu zijn er hier Belgen of andere mensen die naar Davos geweest zijn of in de toekomst gaan. Hoe ging dit bij jullie ziekenfonds? Kortom wat zijn jullie ervaringen?

Vele groeten SVW

Login of registreer om te reageren
03-03-2015 om 13:01 uur

ik weet dat mensen op t forum er wel aan gedacht hebben maar dat het niet kon of lukte dacht ik.
Maar je longarts moet het dus aanvragen en dan moet je verzekering nog akkoord gaan.

Login of registreer om te reageren
03-03-2015 om 15:37 uur

Bij mij is het altijd geweigerd. Ik heb wel longrevalidatie gedaan in het KEI in Oostduinkerke. Momenteel revalideer ik in uz Gent maar dat kan enkel omdat ik inmiddels ook een aantal andere aandoeningen heb en het officieel dus geen longrevalidatie is. Bij mijn weten is klinische longrevalidatie in Belgie enkel in het KEI mogelijk, of ambulant in het ziekenhuis. Behalve voor mucopatienten, die kunnen afhankelijk van hun kolonisaties op volwassen leeftijd ook nog in het zeepreventorium in de haan terecht.

Login of registreer om te reageren
03-03-2015 om 15:55 uur

Is het dan geweigerd door je arts of verzekeraar/mutualiteit,  Sien?

Login of registreer om te reageren
03-03-2015 om 19:15 uur

Arts raadde het af omdat hij het dossier dan moeilijker kon opvolgen en verzekering betaalde niks terug. Dus beide eigenlijk.

Login of registreer om te reageren
04-03-2015 om 11:01 uur

Bedankt voor jullie reacties.
@ Sien: jammer dat het geweigerd werd en dat de mutualiteit niet tussenkomt. Alvast bedankt voor de tips. Hopelijk wordt het in de toekomst toch nog mogelijk...

Login of registreer om te reageren
04-03-2015 om 11:51 uur

Heeft België zelf geen oord in Zwitserland waar jullie dan wel terecht kunnen?

Login of registreer om te reageren
04-03-2015 om 12:48 uur

@ Milly, ik denk het niet... we kunnen wel terecht in het Nederlands astmacentrum in Davos, maar zo te zien niet zo gemakkelijk qua terugbetaling en weigering ervan.

Login of registreer om te reageren
04-03-2015 om 13:13 uur
Reactie op SVW

@ Milly, ik denk het niet... we kunnen wel terecht in het Nederlands astmacentrum in Davos, maar zo te zien niet zo gemakkelijk qua terugbetaling en weigering ervan.

Hé, dat is wel erg jammer! Maar je kunt het wel navragen bij je verzekering, dan weet je t zeker....
Succes!

Login of registreer om te reageren
13-03-2015 om 12:30 uur
Reactie op Milly

Hé, dat is wel erg jammer! Maar je kunt het wel navragen bij je verzekering, dan weet je t zeker....
Succes!

Ondertussen heb ik het nagevraagd en de verzekering komt er niet intussen. De reden is dat er ook in België zelf voorzieningen zijn voor mensen met ernstig astma.

Login of registreer om te reageren