Groot recepten topic

19-12-2007 om 21:44 uur

Gobi Vegetarisch toprecept (je mist het vlees niet)

Voor 4 tot 6 personen

1 grote ui
4 tenen knoflook
5 cm gemberwortel, geschild en klein gesneden
3 middelgrote tomaten
6 eetlepels olie
1 grote bloemkool, in roosjes verdeeld
1 theelepel gemalen kurkuma
1 theelepel cayennepeper
1 theelepel gemalen kaneel
½ theelepel gemalen kruidnagel
1 theelepel gemalen kardemomzaad
4 laurierbladeren
1 theelepel suiker
1 theelepel zout
Garnering:
30 g cashewnoten, geroosterd
30 gr rozijnen

Pureer de ui, knoflook, gemberwortel en tomaten in een keukenmachine. Verhit de olie in een grote, zware pan en bak hierin de bloemkoolroosjes rondom tot ze zacht en bruin zijn. Schep ze uit de pan. Bak de tomatenpuree, kurkuma en cayennepeper 3 minuten. Voeg de kaneel, kruidnagel, kardemom, laurier, suiker en het zout toe. Voeg de bloemkoolroosjes weer toe en schep ze door de saus. Laat alles door en door warm worden. Strooi er vlak voor het serveren de geroosterde cashewnoten en de rozijnen over.

Login of registreer om te reageren
06-11-2014 om 08:40 uur

Tomaten jam.

Groene tomatenjam

Soms rijpen tomaten niet meer af en moeten ze groen geoogst worden. Groene tomaten zijn rauw giftig, maar kunnen wel gegeten worden als ze goed gekookt zijn. Onrijpe groene tomaten is een prima ingrediënt om te verwerken in zoetzuur en chutneys.

Ingrediënten voor ongeveer 6 potten:

1,2 kg groene onrijpe tomaten
2 onbespoten limoenen of 1½ onbespoten citroen
5-6 takjes basilicum (kleinbladig)
1 kg gewone geleisuiker *

* Zelf gebruik ik altijd geleisuiker extra - dan heb je maar de helft nodig en heb je ook minder suiker in de jam zitten.

Bereidingswijze:

Was de tomaten en snijd ze in kleine blokjes. Boen de limoenen schoon, rasp de schil van één limoen en pers beide uit. Laat de tomaten samen met de limoenschil en het uitgeperste sap tien tot vijftien minuten op een laag vuur stoven in een pan met deksel erop. Haal daarna de pan van het vuur en laat het mengsel afkoelen. Was de basilicum, schud de takjes droog en pluk de blaadjes van de takjes.

Breng in een grote pan op een hoog vuur de tomaten met de geleisuiker al roerend aan de kook. Blijf het mengsel roeren en laat het vier minuten borrelend doorkoken. Neem de pan van het vuur en roer er de basilicum door. Vul schone, gesteriliseerde glazen potten tot de rand met de hete jam, draai er onmiddellijk de schroefdeksels op. Zet op de kop weg en laat afkoelen.

Tomaten jam

Ingrediënten:

500 gram rijpe zoete tomaten
60 gram geleisuiker
Tabasco of twee pepertjes
1 kaneelstokje
1 citroen

Bereidingswijze:

Ontvellen van de tomaten, Pannetje kokend water, kroontje verwijderen en maak een kruisje met een mes in de onderkant van de tomaat. Kook de tomaat tot de puntjes van de inkeping omkrullen dan in een schaal water met ijsblokjes nu kun je de tomaat makkelijk pellen.

Je kan ook de tomaten niet schoonmaken en alles uiteindelijk door een passifiet doen,

Rasp met een fijne rasp of zesteur de schil van een citroen (zorg dat je alleen het geel van de schil hebt want het witte is bitter) en leg de schilletjes in koud water.

Doe de gepelde tomaten in een steelpannetje en pureer ze kort met een staafmixer. Voeg hier de geleisuiker, een paar druppels tabasco (naar smaak), sap van één citroen en het kaneelstokje aan toe. Laat 50 minuten op heel laag vuur pruttelen onder regelmatig roeren totdat het een dikke jam is. Haal dan je citroenschilletjes uit het water, dep ze droog met een keukenpapiertje en meng ze door de jam.

Schenk de jam in een gesteriliseerde jampot, doe het deksel er op en keer ‘m even om zodat de warme jam tegen de binnenkant van je deksel aangekomen is. Zet ‘m dan rechtop om af te koelen op een koele en donkere plaats bewaren.

http://www.landleven.nl/Resizes/largeankeiler/PageFiles/45/16/1645/4ea16503-bd7f-4a08-a018-c8c089e473b4.jpg

Paardenbloemgelei.

Ingredienten:

200 g paardenbloemen
Halve citroen of limoen
450 g geleisuiker

De paardenbloemen pukken in een weide waar weinig of geen auto's langskomen, tegenwoordig noem ik het productievelden.

Bereidingswijze:

Schud de bloemen in een vergiet goed uit zodat er geen of zomin mogelijk diertjes in zitten. Verwijder zoveel mogelijk steeltjes en groen van de bloemen. Breng 1,5 liter water aan de kook en laat de bloemen er een 20-tal minuten in mee pruttelen. Draai het vuur dan uit en laat nog verder trekken (hoe langer, hoe beter, soms laat ik dit een nachtje trekken).

Boen en rasp de schil van de halve citroen en pers hem daarna uit. Voeg de citroenrasp toe aan de kokende bloemblaadjes en laat vijftien minuten koken. Leg een kaasdoek of fijn geweven schone theedoek in een vergiet en zeef zo de massa. Druk met een pollepel zacht op de massa om alle sap eruit te krijgen. Vul het paardenbloemvocht aan tot 300 milliliter en voeg het citroensap toe, samen met de geleisuiker. Breng zachtjes aan de kook en laat vier minuten koken. Schuim regelmatig af met een schuimspaan om een mooie heldere gelei te krijgen. Giet een druppel van de gelei op een koud bordje; als ze direct stolt dan is ze goed, dit is de geleer proef en kan je altijd bij alle vormen van jam maken doen. Giet de gelei in een schone pot en laat op de kop afkoelen.

Overige en tips:

Leuk en lekker is abrikozenjam maken met bijvoorbeeld de bloesem van de vlierbloesem erin.

Denk ook eens aan rabarber jam als de rabarber uit je tuin komt of erg goedkoop is dit is erg lekker als jam.

Lekker pruimenjam met wat vanille erin of aardbeienjam met wat cognac erin.

Bij de tomatenjam zongedroogde tomaatjes doen of rook de tomaten eens , deze jam is erg lekker en heerlijk bij lamskoteletjes.

Vaak wordt er op de markt of bij producenten fruit verkocht speciaal voor jam vraag ernaar, zelf haal ik vaak aardbeien bij de teler op maandag dan zijn ze een fractie van de winkelprijs. Dit is een behoorlijk gereformeerde teler die op zondag niet plukt daar heb ik dan weer profijt van. In Buitenland België en Frankrijk vraag ik altijd naar abrikozen voor de jam dan komen ze zo met een kist met B keuze abrikozen aanzetten. Ook haal ik 30-50 kilo pruimen in de Betuwe deze zijn afgekeurd voor de veiling en zijn gratis af te halen en als ik dan toch in de buurt ben rij ik even langs. Neem altijd wat jam achterin de auto mee om deze mensen te bedanken.

Laatst kocht ik een boekje van landleven over inmaken daar kwam het recept van paardenbloemgelei ook in voor, ook zijn er diverse sites voor het wecken en inmaken. Ook is er een redelijk uitgebreid boek de " Larousse Confituren - Marmelades, Geleien, Chutneys, Compotes".

Vijgen stoppen we heel de zomer in de vriezer omdat ze niet allemaal tegelijk rijp zijn en maken dan na de zomer van alle vijgen jam dit jaar drie laden vol. In Zweden had ik een vriezer vol met bosbessen, lingon, zwartebessen, kruisbessen en rodebessen en hebben we de laatste week jam staan maken. In zweden wil ik ook meer appelsap gaan maken er kwam wel 150 kilo appels af en de elanden hebben daar heerlijk van gegeten, we hebben van ongeveer 100 kilo appels en peren van de bomen voor het eerst dit jaar sap gemaakt.

Ben nog aan het rond kijken voor een machine waarin ik fruit maar ook paddenstoelen kan drogen.

Wij maken elk jaar iets van 800 - 1000 potten jam en chutneys, maar ook ingemaakte paddenstoelen en sinds dit jaar ook flessen vruchtensap. Het meeste geven we weg en/of verkopen een deel. Heel leuk is dat lokale mensen in België omrijden en aanbellen of we nog jam hebben. Vaak hebben we een klein kraampje bij de oprit staan en kopen voorbijgangers, vaak wandelaars wel wat en stoppen het geld in een potje, veel geld levert het niet echt op is meer een leuke kleine bijdrage in de jam makerij meer niet.

Login of registreer om te reageren
06-11-2014 om 14:07 uur

@Marcus Dankjewel voor de leuke inspirerende recepten!

Achter ons huis is 's zomers en in het voorjaar een schapenwei  (in de winter is het een natuur ijsbaan, met water uit de Vordense Beek) en het barst er in het voorjaar niet alleen van de lammetjes maar ook van de paardenbloemen. Die kan ik toch wel gebruiken?????

Rabarberjam heb ik al eens gemaakt, met banaan en abrikozen. Echt heerlijk.

Oma Akke

Login of registreer om te reageren
06-11-2014 om 18:22 uur

@Oma Akke, graag gedaan. Zou wel even kijken hoe lang geleden het is dat die schapen daar gelopen hebben... Denk dat het verstandiger is om de paardenbloemen van een onbewoonde weide te nemen.

Login of registreer om te reageren
25-12-2014 om 12:52 uur

Oliebollen glutenvrij

Ingrediënten

100 gram rozijnen
12 gram verse gist of ½ zakje gedroogde gist
± 2,25 dl water
1 theelepel suiker
250 gram glutenvrij meel of 125 gram rijstebloem en 125 gram boekweitmeel
1 appel
Olie
Poedersuiker
Kaneel

Bereiding

1.   Voor ca. 10 stuks
2.   Was de rozijnen en laat ze uitlekken.
3.   Meng de gist aan met de helft van het lauwwarme water en voeg de suiker toe (of verwerk de
     gedroogde gist volgens de aanwijzingen op de verpakking).
4.    Zeef de bloem met een beetje zout in een kom en maak een kuiltje in het midden.
5.    Schenk het gistmengsel en de rest van het lauwwarme water in het kuiltje.
6.    Roer vanuit het midden alles tot een glad beslag is ontstaan.
7.    Het beslag moet in stukken van een lepel vallen. Voeg eventueel nog wat water toe.
8.    Schil de appel en snijd hem in kleine blokjes.
9.    Meng de rozijnen en de appelblokjes door het beslag.
10.   Laat het beslag afgedekt op een warme plaats 1 uur rijzen.
11.   Verhit de olie in een pan tot circa 175° C.
12.   Doop twee lepels of een ijsbolletjestang in de olie. Schep het beslag met de lepel in de hete olie.
13.   Frituur de oliebollen in 6-8 minuten goudbruin en gaar. Keer ze halverwege.
14.   Neem de oliebollen met een schuimspaan uit de olie.
15.   Laat de oliebollen uitlekken op keukenpapier.
16.   Bestrooi ze naar smaak met poedersuiker, eventueel vermengd met kaneel.
17.   Gebruik altijd vulling in oliebollen, dat houdt het deeg luchtig.

Bron

Heb ze vaker gemaakt, neem echt de tijd om te laten rijzen. Verse gist koop ik altijd bij de biologische winkel of in België. Zal dit jaar geen oliebollen bakken. Het beslag afdekken met een vochtige theedoek die je goed uitgespoeld hebt.

Login of registreer om te reageren
25-12-2014 om 12:57 uur


Glutenvrije kerststol

http://bin.snmmd.nl/m/m1cys58ws35r.jpg

Op onder andere de coeliaky site staat een recept voor glutenvrije kerststol die kan je hier zien.

Login of registreer om te reageren
25-12-2014 om 20:36 uur

Dank je Marcus, dat je moeite nam om dit hier te vermelden! Ga t zeker uitproberen!

Login of registreer om te reageren
27-12-2014 om 04:37 uur

Succes met bakken Milly.

Vind het altijd leuk om oliebollen en appelbeignets te bakken. Maak eigenlijk met oud en nieuw vaak hetzelfde een soort succes nummer. Grote schaal met vissalade en diverse soorten vis er omheen, Turks brood, kruidenboter en paar grote schalen met oliebollen en appelbeignets. Maak dan ook wat gebakken ananas en banaan erbij. Totaal alles bij elkaar iets van 250 - 300 stuks en alles komt nog op door alle aanloop.

Login of registreer om te reageren
14-01-2015 om 18:42 uur

Vanavond eet ik dit weer. Ik kreeg het recept van iemand en dacht echt 'wat moet dit worden?' maar het was verrassend lekker en ik wil het graag met jullie delen :)

Pittige stamppot van zoete aardappelen, bleekselderij en kokos

hoofdgerecht | 4 personen

1200 g zoete aardappelen, geschild, in gelijke blokken
3 el olie
2 tl sambal + extra
400 g bleekselderij met groen, in boogjes
3 uien, grof gesneden
2 tenen knoflook, in plakjes
75 g pinda’s
40 g gemalen kokos
1 tl komijnzaadjes, of 1½ tl komijnpoeder
400 g speklappen, dwars op de spekrichting in repen van 1½-2 cm breed gesneden

- Zet de zoete aardappelen met 3 cm water, wat zout, ½ el olie en 1 theelepel sambal op en breng aan de kook.
- Draai het vuur laag en kook met deksel op de pan in 25-30 min. gaar.
- Snipper het groen van de bleekselderij en houd apart.
- Voeg de bleekselderij na 15 min. toe aan de zoete aardappelen en kook mee gaar.
- Verwarm 1 el olie en bak de uien en knoflook zachtjes goudbruin in 25 min., schep regelmatig om.
- Verhit ½ el olie in een koekenpan en rooster de pinda’s, gemalen kokos en komijn al omscheppend goudbruin, neem uit de pan en houd apart.
- Kruid de speklapreepjes met zout en peper.
- Verwarm de rest van de olie in een andere koekenpan en bak de speklapreepjes hierin langzaam rondom goudbruin in 15 min. Pas op dat ze niet te donker worden. Laat uitlekken op keukenpapier.
- Giet de stamppot af en stamp grof door elkaar.
- Voeg de uien en helft van het pindamengsel toe en roer er losjes door.
- Breng evt. op smaak met zout en nog wat sambal.
- Bestrooi de stamppot met de rest van het kokosmengsel en selderijblad en serveer met de speklapreepjes.

Ik heb de uien weggelaten (kan ik niet tegen) en de speklapjes ook, wel voor twee personen de hoeveelheid pinda's die hier voor vier personen staat. Ik heb gewoon ook het hele pinda-kokosmengsel er doorheen gestampt/geschept.

Login of registreer om te reageren