Alpha 1 en WIA

05-01-2015 om 11:25 uur

Ik, man 60/61 jaar met Alpha 1 en COPD, FEV1 van 30% en saturatie van 92/91% bij
inspanning dalende naar 85% of lager. Wia aanvraag gedaan maar afgewezen.
Wie van jullie heeft ervaring met wia en toegewezen op welke gronden. Mijn afwijzing is naar mijn inziens totaal niet onderbouwd. Ik hoor graag heel veel reacties ik zou er geweldig mee geholpen kunnen zijn!

Dank je,
Jos Kerkhoffs

Login of registreer om te reageren
05-01-2015 om 13:10 uur

ik ben 48jaar en ben vorig jaar afgekeurd,ik heb ook a.a.d.ik ben in 2013 ook gerevalideerd en ook twee infecties opgelopen waardoor ik er lichamelijk slechter aan toe was als daarvoor,even voordat ik ging revalideren heb ik nog twee ontstekingen gehad waarbij 1 z huis opname.ik heb 1 gesprek gehad met een verzekeringsarts van t uwv en daarna kreeg ik bericht dat ik volledig was afgekeurd. mijn waardes waren denk ik wel duidelijk.ik zou vragen wat de reden is van de afwijzing.

Login of registreer om te reageren
05-01-2015 om 19:49 uur

Ik heb ervaring met WIA, heb zelf een WGA-uitkering voor een jaar toegekend gekregen. Geen COPD, wel astma en een aantal andere dingen. Dit kostte wel de nodige moeite. Heb je bv. een schema waarop je dagelijkse activiteiten staan? Want ik neem aan dat je niet de energie hebt om als een gezonde persoon te functioneren. Verder kun je bezwaar maken, dat zou ik snel doen, maar ook goed voorbereiden. Evt. Stichting MEE inschakelen, ik heb iemand meegenomen van die stichting en dat straalt toch iets meer uit. Rechtsbijstandsverzekering of vakbond kun je ook om advies vragen. Je komt pas voor WIA in aanmerking als je inkomensverlies minimaal 35% is. Misschien verhelderend als je al je klachten op papier zet en de invloed op je functioneren. En goed kijken wat nu hun grond is geweest om af te wijzen.

Login of registreer om te reageren
06-01-2015 om 05:33 uur

Hallo Jos,

Ik ben 3 jaar geleden door de arbo-arts in overleg met mijn werkgever doorverwezen naar het NKAL ( https://www.nkal.nl/index.asp  ) en heb daar een volledig onderzoek gehad.
Van de resultaten van het onderzoek krijg je een volledig rapport toegestuurd, en aan de hand van dit rapport heb ik een vervroegde WIA aanvraag gedaan.
Oproep gekregen van het UWV, en na 5 minuten was het eigenlijk duidelijk ( meneer, ik kan helaas niets aan de cijfers veranderen ) volledig arbeidsongeschikt en IVA uitkering werd toegekend.
De valkuil tegenwoordig is echter het huidige inkomen, het heeft meer met inkomen te maken dan met gezondheid.
Bij een wat hoger inkomen is het inkomensverlies al gauw veel groter dan bij een wat lager inkomen, in verhouding met wat je nog zou kunnen verdienen met je ziekte.
Dus bij een wat hoger inkomen is het afkeuringspercentage ook al gauw veel groter dan bij een wat lager inkomen.
Voorbeeld: Als je bij een netto inkomen van € 2500,- met een paar uur per week nog € 1000,- kan verdienen, is het afkeuringspercentage 60%
Als je bij een netto inkomen van € 1250,- nog € 1000,- kan verdienen is het afkeuringspercentage 20%
Krom als een hoepel, maar zo zijn de regels vastgesteld.

Login of registreer om te reageren