wat doe je als de baas je niet gelooft

22-11-2014 om 16:12 uur

Ik werk in de ggz. Sinds een jaar wordt er bij ons dettol gebruikt. Ik heb aangegeven dat ik er niet tegen kan en hield in het begin iedereen hier rekening mee nu is er 1 collega die dit onzin vindt en het express in grote hoeveelheden neer strooit. Hierdoor ben ik zo benauwd geworden dat ik me ziek heb gemeld en weg ben gegaan en ben in het ziekenhuis behandeld. Dit was 29 aug. Hierna ben ik moe gebleven en benauwerig maar meer alsof er een band om mijn borst zit. Ook een vakantie heeft niet geholpen goed te herstellen. Toen ik 3 weken gelden een verkoudheidje kreeg liep het mis en belande ik weer in het ziekenhuis. Nu ben ik anderhalve week thuis en hoorde ik gisteren dat men de astma toeschrijft aan het feit dat ik wel een persoonlijkheidsstoornis zal hebben. Het is aanstellerij van dettol kun je geen astma aanval krijgen. De arbo arts wil dat ik me laat testen op welke stofjes ik allemaal allergisch ben maar daar beginnen ze niet aan. Volgens de longarts kan dit niet en is dit martelen. Scherpe luchtjes moet volgens hem volstaan. Alle gegevens die de huisarts doorspeelt zijn onvoldoende. Ik heb me nu nog ziek gemeld omdat ik nog steeds erg moe ben ook van de prednison en mogelijk van de alvesco en nog steeds kortademig ben bij inspanning en verkouden. Normaal zou ik al lang weer zijn gaan werken maar er wordt nog steeds dettol gebruikt. Hoe gaan jullie hiermee om en moet ik niet toch weer gaan werken?

Login of registreer om te reageren
24-11-2014 om 12:56 uur

Ja dat kan dan ook nog,. Vanmorgen vroegen ze zich af of ik zo langzamerhand niet een uurtje koffie kon komen drinken. Heb ze vriendelijk gemeld op de oproep van de bedrijfsarts te wachten en dat ik komende maandag eerst naar de huisarts moet een daarna weer bel. Voel me wel wat beter maar hoe lang duurt het voor je weer kan douchen zonder erna uitgeteld te zijn. Door het huis te kunnen lopen zonder dat je buiten adem raakt. Dat stoort mij giga. Ik heb best zin om naar het werk te gaan want ik mis mijn patientjes maar ik voel me gewoon moe en zo vreselijk niet fit. Hoe zit dat bij jullie?

Login of registreer om te reageren
24-11-2014 om 13:45 uur
Reactie op caroline400

Ja dat kan dan ook nog,. Vanmorgen vroegen ze zich af of ik zo langzamerhand niet een uurtje koffie kon komen drinken. Heb ze vriendelijk gemeld op de oproep van de bedrijfsarts te wachten en dat ik komende maandag eerst naar de huisarts moet een daarna weer bel. Voel me wel wat beter maar hoe lang duurt het voor je weer kan douchen zonder erna uitgeteld te zijn. Door het huis te kunnen lopen zonder dat je buiten adem raakt. Dat stoort mij giga. Ik heb best zin om naar het werk te gaan want ik mis mijn patientjes maar ik voel me gewoon moe en zo vreselijk niet fit. Hoe zit dat bij jullie?

Heel veel sterkte meid! k Hoop dat ze op je werk snel ophouden je zo op te jagen!

Login of registreer om te reageren
24-11-2014 om 13:49 uur

Ik heb een 6 bazen versleten  .   2 moesten mij wel ontslagen omdat ik dus gewoon te ziek was en het werk niet meer kon doen dat ware de naweeën van  ex bazen  .  Had er een die wel begrip had maar die ging rentenieren  . De andere 3 waren die het geen moer kon schelen en weg stuurden of pesten omdat ik steeds zieker werd .

Ik heb uit dat alles maar een goede les geleerd ..  Had de Vakbond veel eerder moeten inschakelen .
Had dan wel eerder ontslag gekregen of genomen . Maar goed zit nu 80/100 afgekeurd bij huis . En werd 100% arbeidsongeschikt verklaart . Dus uiteindelijk had ik mij er zelf mee .

Als werknemer heb je het maar makkelijk als je ziek bent kun je je maar ziek melden ...
Dat hebben er heel wat werknemers moeten horen .Ook ik !
Ik heb ze de mond gesnoerd met de opmerking dat ik maar een middel heb om geld te verdienen en dat is mijn lichaam .  Als dat stuk is zijn mijn inkomsten weg , hij vervangt dat lichaam gewoon is mij vergeten . Maar dat lichaam is voor mij niet te vervangen ! Ik heb ze alle 3 met een rood gloeien hooft zien weg lopen . Ik heb de laatste zelfs mee gegeven dat hij  nu beter om kon draaien en weg lopen . De vakbond was onder weg .... dat is de enige die mij nooit weer vergeet . Zou een laster campagne in zetten maar draaide om als een blad in een  boom . Dat was een helaas te late les

Niet op aan laten komen vakbond in schakelen ! Beter werkeloos bij huis als afgekeurd !
Ik ben zaterdag met de kleine meid naar de Sint wezen kijken .. Moet daar van de week voor boeten hoest mij  kapot .Die ex bazen die net zo lang zeurden tot ik maar weer te vroeg aan het werk ging zijn mij vergeten .  Laat jou dat niet over komen .  

Login of registreer om te reageren
24-11-2014 om 17:28 uur

Weet je ik ben heel blij met alle verhalen het betekend dat ik me niet zo alleen voel staan.Aan de andere kant is het te triest voor woorden dat het zo gaat. Als ik de folders bij de apotheek zie met astma of copd sta je niet alleen denk ik jawel hoor op het werk ben je er dodelijk eenzaam mee. Vanmorgen te horen gekregen dat ik een oproep krijg van de bedrijfsarts. Prima.Volgende week moet ik komen koffie drinken op de werkvloer om niet de band te verliezen ook prima. Mag je de bedrijfsarts weigeren je ziekenhuispapieren te overhandigen? Zij heeft al eerder laten zien haar beroepsgeheim niet serieus te nemen is een vriendje van mijn leidinggevende en ik vertrouw haar voor geen meter. Ook al heeft ze eerder buiten mijn weten om geprobeerd info los te peuteren en een behandeling ter discussie te zetten. Gelukkig was de arts toen met vakantie maar juist aan haar heb ik geen enkele behoefte om info te verschaffen verder.

Login of registreer om te reageren
24-11-2014 om 17:51 uur

Stap naar het UWV als je zulke nare ervaringen met je bedrijfsarts hebt, daar zijn ze voor! Jij moet toestemming geven om medische gegevens te delen en je mag je arts ook vragen om alleen de vragen te beantwoorden die ze stelt en om niet je hele dossier door te sturen. Ook moet de bedrijfsarts medische gegevens apart vermelden van je arbeidsbelastbaarheidsinformatie omdat medische gegevens niet met je werkgever gedeeld mogen worden.

Login of registreer om te reageren
24-11-2014 om 19:22 uur

Bedrijfsartsen kunnen ook een groot probleem zijn .. In dit geval lijkt mij het belangen verstrengeling .
Als mij dat zou over komen ging ik geloof ik aangifte doen . Het is een arts en dat beroepsgeheim is een eed .

Mijn Bedrijfsarts liet mij naar Utrecht komen ( van af noord oost Groningen )  . En ik had een longontsteking !Maar dat MOEST !  Na dat ik de vakbond had gebeld kreeg ik een telefoontje dat ik terecht kon in Arnhem .. Niet komen betekende werkweigering en opstaande voet ontslag . Tja .. scheelt 10 minuten? Maar goed ik was het zat mijn eega heeft mij er heen gereden . Had der halve weg wel spijt van want werd echt dood ziek . Een keer voor de zeer arrogante arts melde die dat ik duidelijker moest praten  .. en toen voegde ik er aan toe dat het wellicht beter was ter plek te stikken . Ik had zo gigantisch benauwd dat ik amper kon praten ! En had echt een hoop pijn .  2 uur rijden en heb 2 uur in de wacht kamer gezeten . Mijn eega had het Spaans benauwd , die zag mij steeds zieker worden .

Niet dat hij zich er veel van aan trok kreeg een preek over dat hij niet naar elk toe kon rijden . Week later weer voor  onderzoek naar ziekenhuis . Ging hele maal niet goed dus !! De longarts was echt boos . En heeft een pittige brief naar de bedrijfsarts gestuurd ! De man was er aardig van onderste boven . Heb er niet weer heen gemoeten . Toen ik mijn ziektewet geld moest hebben heeft men dat nog effen tegengehouden  . Ik kreeg te horen dat men blijk baar boos op mij was . Na 4 maand heb ik mij echter effen heeeeel boos gemaakt . En dag later had ik mijn geld .  Het is jammer maar alleen met een grootte mond kon ik mijn recht halen .

Dat heel Arbo gedoe is een grootte mislukking ! Zijn er alleen voor de baas lopen over lijken denk ik wel eens . Dik koorts advies niet naar buiten van een longarts .. en je toch nog 4 uur laten rijzen ? O je kan niet rijden kom je met de Trein ? dat zijn geen artsen dat zijn beulen . Die staan je naar je leven .

Login of registreer om te reageren
24-11-2014 om 21:54 uur

Wat een vervelende situatie. De emoties en stress die hierbij komen kijken zijn ook niet echt bevordelijk voor je astma.
Als je en met je werk en de bedrijfsarts problemen hebt zou ik het UWV inschakelen en misschien heeft je (huis)arts ook nog tips.

Login of registreer om te reageren
24-11-2014 om 22:09 uur

Hallo Caroline,

Wat ben je in een vervelende situatie terecht gekomen.
Ik begrijp dat je wil en en kan werken mits je collega's enigszins rekening met je houden.
Het lijkt eigenlijk meer op pesten.

Iedere werkgever heeft een arboarts maar  ook een arbodienst.
Iedere werkgever in Nederland moet dit volgens de wet verplicht geregeld hebben voor zijn werknemers.
De arbodienst houdt zich onder andere bezig met gezondheid op de werkvloer.
Denk aan eisen waaraan een werkruimte moet voldoen. Discriminatie, pesten, geweld enz.
Volgens zover ik het weet is de arboarts niet bij deze onderwerpen betrokken. Hij/zij is alleen voor de zieke werknemers.

Wanneer er zich een incident voordoet kun je dit melden bij de arbodienst. Meestal via een speciaal formulier.
Wanneer je wilt dat het incident besproken wordt kun je dit aangeven. Meestal neemt het bedrijfsmaatschappelijk werk dan contact met je op. Samen bespreek je het probleem en vooral de oplossing.

Ook kun je zelf een afspraak maken met het bedrijfsmaatschappelijk werk, buiten de arbo om. Gewoon om goede begeleiding te hebben zodat je aan het werk kunt blijven op een voor jou gezonde manier.

Blijf vooral in gesprek met je collega's. Leg het desnoods iedere keer weer uit en geef je grenzen aan. Geef anders tijdens een overleg eens voorlichting over astma en laat ze het zelf een momentje ervaren met het welbekende rietje en wasknijper op de neus.
Infomateriaal te verkrijgen bij het longfonds.

Zelf heb ik gemerkt dat duidelijkheid geven over wat ik wel en niet kan echt helpt. Natuurlijk is het niet leuk om iedere keer met je eigen niet kunnen geconfronteerd te worden. Aan de andere kant is er vaak nog genoeg werk dat ook gedaan moet worden wat je wel kan. Het is een kwestie van een andere werkindeling maken met je collega's.
Ook heb ik ontdekt dat er meer mensen rondlopen met gezondheidsproblemen dan je zo denkt. Begrip tonen voor de ander geeft weer begrip terug.
Wanneer het bij mij weer eens verkeerd gaat komt het grote hoesten. De mensen waar ik minder contact mee heb zeggen dan zo jij bent verkouden. Ik zeg dan maar: ja hè.
Wanneer ik steun nodig heb zoek ik een collega op waarvan ik weet dat die kan luisteren.
Dat "lucht" lekker op.

Het is niet altijd gemakkelijk maar probeer het goed te regelen dat geeft duidelijkheid en rust.

Groetjes.

Spirit

Login of registreer om te reageren
25-11-2014 om 12:13 uur

Dank jullie wel. Ik geef al heel veel uitleg vooral de laatste tijd en er komen vragen waar koop jij parfum. Niet dus ik ga geen parfumerie binnen en als ik wat nodig heb bestel ik veel online. Het levert alleen maar gelach op en ik schaam me. Het is ook ik werk erg hard en heb sinds ik op deze afdeling nooit ergens last van gehad dus zij kennen mij niet als degene met astma behalve als degene die niet zo goed tegen scherpe luchtjes kan. En ja het is puur pest gedrag. Deze collega heeft al een collega van mij in haar plaatje van pesten en beschuldigt deze al jaren van diefstal en betrekt hier ook patienten in. Ze is van verschillende afdelingen afgetrapt wegens onwerkbare situatie. 1 collega vroeg ze wat klusjes te doen bij haar thuis vervolgens had hij haar aangerand zogenaamd maar was wel zijn baan kwijt. En ik ben de volgende. Dat zo iemand niet ontslagen wordt is voor veel mensen ook niet te begrijpen. Ik heb de medische gegevens van alle jaren van de huisarts boven water maar ik vertik het nu om de ziekenhuis gegevens te overhandigen. Ze geloven me niet en in de ziekenhuis gegevens staan dingen die ik verteld heb waarvan ik absoluut niet wil dat ze dat bij mijn werkgever weten. De huisarts papieren en de uitslagen van het longonderzoek van het ziekenhuis moeten voldoende zijn. Eigenlijk ben ik boos maar ben er ook te moe voor.

Login of registreer om te reageren
25-11-2014 om 19:55 uur

Hallo Caroline,

Zo te lezen heeft het meer te maken met de werksfeer op de afdeling.
Waar men weinig respect lijkt te hebben voor elkaar.
Zoek uit waar je terecht kunt met je vragen in de organisatie. Ondernemingsraad/vertrouwenspersoon? Is er een pestprotocol? Probeer het zakelijk te houden.
Overleg met je huisarts of hij iemand weet die je kan begeleiden in dit proces. Psycholoog/maatschappelijk werk?

Zoek uit wat je rechten en plichten zijn. Lees de CAO na. Ben je lid van een vakbond. Ook zij hebben veel kennis.
Wanneer je geen lid bent dan kun je op hun site veel lezen over allerlei zaken waardoor je zelf ook wat steviger in je schoenen komt te staan.

Sterkte met puzzelen.

Groetjes,

Spirit

Login of registreer om te reageren