Media geven patiënten vaak valse hoop

25-10-2014 om 10:47 uur

Artsen vinden dat patiënten vaak valse hoop krijgen door medisch nieuws in kranten, op televisie en internet.

Ze vinden het vervelend dat hun patiënten door opgeblazen of foutieve berichten een verkeerd beeld krijgen over hun ziekte en de behandelingsmogelijkheden. Dat blijkt uit een enquête die het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde heeft uitgevoerd op verzoek van de Volkskrant.

Steeds vaker moeten artsen berichten ontkrachten over een wonderpil of de zoveelste doorbraak waarop patiënten hun hoop hebben gevestigd. Bijna 60 procent van de artsen geeft aan dat patiënten de afgelopen week zijn teruggekomen op nieuws uit de media. Ruim driekwart ervaart soms of geregeld druk van patiënten na een publicatie in de media.

Journalisten zouden terughoudender moeten berichten over experimentele behandelingen en ook de nadelen van een nieuwe therapie moeten noemen, vinden artsen.

Door ANP

Bron: Nu.nl

Login of registreer om te reageren
25-10-2014 om 13:44 uur

Wat een goed bericht Solstice.
Ik denk dat er idd vaak onduidelijkheid over is. Misschien ook wel doordat er niet altijd duidelijk bij staat dat iets nog in onderzoeksfase is, of dat ze het medicijn hebben gevonden tegen iets maar dat het nog jaren duurt eer het op de markt kan komen, etc.

Login of registreer om te reageren
25-10-2014 om 14:58 uur

Die indruk heb ik ook Evi. Ik vind het erg oneerlijk tegenover mensen die aan zo'n ziekte lijden.

Bij nieuwsberichten over sociaalwetenschappelijk onderzoek gebeurt precies hetzelfde. Ik heb de afgelopen jaren bijvoorbeeld al een keer of drie gelezen dat de oorzaak van autisme ontdekt zou zijn, terwijl hier eigenlijk nog maar heel weinig over bekend is.

Login of registreer om te reageren
25-10-2014 om 15:39 uur

Zo was het ook toen de Foster Nexthaler op de markt kwam. Er zijn daar nog wel berichten over te vinden. De media deed het voorkomen alsof er een revolutionair nieuw medicijn gekomen was maar het medicijn bestond al jaren en het inhalatieapparaatje is nou ook niet echt schokkend nieuw.

Login of registreer om te reageren
25-10-2014 om 19:50 uur

Denk dat er ook veel ligt aan het feit dat de gemiddelde mens belang hecht aan publicaties in de media en vaak het gepubliceerde voor "zoete koek" aanneemt. Als verstandig mens ga je dan toch opzoek naar meer informatie en zet je hier en daar je vraagtekens, helaas is dat maar een klein percentage die dat doet.

Login of registreer om te reageren